REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.8° Constanța Dum., 5 Mai 2024
Anul XX Nr. 6720
15.8° Constanța Duminică, 5 Mai 2024 Anul XX Nr. 6720
 

Serialele de televiziune, o nouă viaţă oferită cărţilor

Serialele de televiziune, o nouă viaţă oferită cărţilor

Replica API 25 martie 2022 | 00:00 202

''Game of Thrones'', ''The Handmaid's Tale'', ''Lupin'' - serialele de televiziune care adaptează romane s-au înmulţit odată cu ascensiunea platformelor de streaming, oferind uneori o a doua viaţă unor scrieri care ar fi trecut neobservate, scrie AFP.

''Este o tendinţă foarte puternică în ultimii ani'', a constatat Laurence Herszberg, directoarea Séries Mania, cel mai mare festival dedicat serialelor din Europa şi care se desfăşoară până vineri la Lille, în nordul Franţei, citează Agerpres.

''Romanul lasă mult loc liber imaginaţiei, iar ficţiunea televizată umple acest spaţiu: detaliază opera sau îi oferă o altă dimensiune'', a adăugat ea într-un interviu acordat AFP.

Apetitul pentru carte al platformelor video la cerere, în căutare de conţinuturi originale, se dovedeşte profitabil pentru edituri.

La Editis ''am dublat între 2020 şi 2021 numărul de opţiuni stabilite pentru o carte de un producător'', a precizat pentru AFP Alexandra Buchman, directoarea departamentului de drepturi audio-vizuale în cadrul grupului editorial al doilea cel mai mare din Franţa. O opţiune constituie acordarea, pe o perioadă definită contractual - de cele mai multe ori unul sau doi ani -, a dreptului de a dezvolta un proiect de adaptare.

''Iar cel puţin două treimi din aceste opţiuni vizează adaptări pentru seriale sau televiziune, iar restul pentru cinema'', a adăugat ea, precizând că raportul s-a inversat în urmă cu doi sau trei ani.

Odată cu pandemia şi cu închiderea sălilor de cinema, publicul s-a refugiat pe micul ecran, unde oferta s-a diversificat odată cu apariţia unor noi platforme precum Disney+, lansată în Statele Unite la sfârşitul lui 2019 şi inaugurată în primăvara lui 2020 în Europa, sau Apple TV, lansată în circa 100 de ţări la finalul lui 2019.

În plus, reputaţia a ceea ce numeam odinioară ''foileton'', s-a ameliorat semnificativ. ''Înainte, scenariştii erau reticenţi când auzeau de televiziune. Acum, toată lumea este dependentă de ''super seriale'' americane sau franceze'', a remarcat Buchman. Actorii, precum francezul Omar Sy, protagonistul serialului ''Lupin'', fac trecerea de la un mediu la altul fără probleme.

'Un oarecare risc'

Câteodată, cartea câştigă notorietate graţie adaptării pe micul ecran, aşa cum s-a întâmplat cu romanul distopic ''The Handmaid's Tale'', al scriitoarei canadiene Margaret Atwood, care pune în scenă o Americă autoritară şi opresivă la adresa femeilor.

''Publicată în 1985, cartea este în primul rând o operă SF. Dar în 2017, serialul i-a adus succesul'', a spus François Busnel, prezentatorul emisiunii de televiziune franceze ''La Grande Librairie'', cu prilejul unei conferinţe desfăşurată în cadrul Séries Mania.

''Vânzările au explodat: din 2017 până în prezent, 8 milioane de exemplare au fost comercializate în Statele Unite, în comparaţie cu mai puţin de un milion anterior'', a continuat el.

Transformată într-un veritabil manifest feminist odată cu apariţia mişcării #MeToo, opera iese din câmpul literar pentru a deveni un breviar, iar Margaret Atwood, un simbol.

''Este posibil ca cititorul să fie dezamăgit sau să aibă impresia că a fost trădat întrucât ficţiunea nu corespunde imaginarului pe care şi l-a construit: adaptarea unui roman presupune un oarecare risc'', a subliniat Laurence Herszberg.

Iar unii autori refuză să-şi asume un astfel de risc, cum ar fi scriitoarea franceză Anne Berest: ''A primit enorm de multe propuneri de adaptare pentru 'La Carte postale', care reconstituie istoria unor rude decedate în lagărele naziste, întrucât nu a dorit ca altcineva să-i confişte universul foarte personal.

Cu toate acestea, fenomenul adaptărilor reprezintă o sursă de bani substanţială. Potrivit lui Herszberg, drepturile de adaptare variază între 10.000 şi 50.000 de euro pentru o carte cu un tiraj mai mic de 400.000 de exemplare. Iar deseori, autorului i se oferă şansa de a fi şi coproducător pentru a deveni şi mai interesat.

Editis, care grupează editurile Plon, Robert Laffont, Presses de la Cité, s-a adaptat cu siguranţă: de la primul lockdown, autorii au început să facă ''pitch-uri'' pentru romanele lor - o expresie din jargonul audio-vizualului care înseamnă un rezumat în câteva fraze - pentru producători precum Canal+, Netflix sau Amazon, dar şi independenţi, timp de treizeci de minute în fiecare lună.

Potrivit Alexandrei Buchman, ''este o mare reuşită: în fiecare lună, pe o temă specifică, se reunesc 200 de producători''.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212