REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.1° Constanța Dum., 5 Mai 2024
Anul XX Nr. 6720
15.1° Constanța Duminică, 5 Mai 2024 Anul XX Nr. 6720
 

Adrian Mihălcioiu începe campania de inspecţie a navelor din Marea Neagră

Adrian Mihălcioiu începe campania de inspecţie a navelor din Marea Neagră

Replica API 24 mai 2014 | 00:00 112

Cu contractele, la control

Cu contractele, la control

Sindicatul Liber al Navigatorilor (SNL), condus de Adrian Mihălcioiu, în calitate de membru al Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF), demarează, de luni, campania de depistare a cazurilor de nereguli, în raport cu legislaţia şi regulamentele internaţionale şi în materie de angajări de personal. "Black Sea Campaign" se desfăşoară între 26 şi 30 mai a.c., la bordul navelor, potrivit lui Mihălcioiu, care a anunţat campania, vineri, ce se va desfăşura în "Marea Ruşinii".

"Am numit-o Marea Neagră, Marea Ruşinii. Avem această campanie, începând de luni, până duminică. Anul trecut, 13 - 17 mai, a fost o campanie pe Marea Neagră, cu Bulgaria, România, Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, toate aceste ţări au făcut inspecţii în porturile lor şi, în urma rapoartelor obţinute, s-a văzut foarte clar că Marea Neagră este o mare care ar trebui curăţată de nave standard, abuzuri asupra navigatorilor şi, de ce nu, de a avea o muncă curată şi decentă la bordul acestor nave", a declarat Mihălcioiu, care a explicat şi de ce navigaţia maritimă din Marea Neagră se află într-o stare deplorabilă. "Peste 800 de nave au peste 30 de ani vechime. Doar 500 de nave sunt sub zece ani, ceea ce spune de la sine foarte multe lucruri despre standardele acestor nave. (...) De luni, începem această campanie, în forţă, de dimineaţă mergem la o navă, vedem ce găsim acolo. Dăm startul acestei campanii, iar vineri ne întâlnim pentru un raport", a declarat Mihălcioiu.

"Să nu credeţi ce spun politicienii"

Portul Constanţa este capul de afiş al "caftelilor" dintre primarul Radu Mazăre şi operatorii portuari, susţinuţi de o parte dintre sindicalişti, în privinţa creşterii cu 13% a acţiunilor municipalităţii. Mazăre a declarat în nenumărate rânduri că "în Port nu se mişcă nimic" sau că "este mort", idee neîmpărtăşită de Mihălcioiu. "Să nu credeţi ce spun politicienii", a fost concluzia liderului SNL, care şi-a argumentat poziţia. "Dinamic n-aş putea spune că ar fi într-o parte, dar la noi fierul vechi şi cereale sunt pregnante, avem export de fier vechi, cereale şi lemn, peste tot. La Agigea, se exportă maşini şi containere; în Constanţa, lemn şi fier vechi. Este, faţă de 1989 sau 1987, când era la capacitate maximă, Portul lucrează cam 70 - 80% din capacitatea de atunci. Deşi, capacitatea lui s-a mărit între timp, adică ar avea posibilitatea să lucreze mult mai mult decât în 1987. Nu e rău, a început să crească. Criza a afectat foarte mult, au fost la un moment dat şi 6.000 de nave care veneau în Port, până în 1998, pe an. Pe urmă, au căzut la 3.000 şi acum a urcat la 4.500. Deci, nu e rău. N-aş intra în politica asta a Portului şi a Administraţiei, însă, de regulă, noi ca şi sindicat suntem solidari cu cei care lucrează în Port", a declarat Mihălcioiu.

SNL a redactat o lege în beneficiul marinarilor

Printr-o tentativă de a le face "viaţa mai uşoară" marinarilor, SNL a depus la 15 mai a.c. acordul social. Pus în atenţia mai multor ministere, ca o reacţie autohtonă la directiva europeană adoptată în acest sens, acordul social reglementează raporturile dintre marinari şi angajatori. "În conexiune cu această campanie, este Convenţia Maritimă 2006, dată în circuit pentru ratificare. Sperăm să fie ratificată până în august. Este un pas extraordinar de mare. Odată cu această convenţie şi directiva europeană privind acordul social trebuie să intre în vigoare. Am lucrat la el pentru a fi implementat şi am făcut, de fapt, 90% din toată munca. Am trimis-o în lucru către toate autorităţile abilitate, ministerul Muncii, ministerul Transporturilor, Autoritatea Navală Română, ministerul Afacerilor Externe, ministerul de Finanţe, ministerul Justiţiei. Urmează să avem o întâlnire pe marginea propunerii făcută de noi. Ne-am luat ca angajament data de 15 mai pentru această lege, de implementare, am trimis-o atunci. Vor fi alte standarde de angajare a navigatorilor la aceste companii de navigaţie, standarde care vor fi ridicate. Dacă legea va fi aprobată aşa cum a fost ea propusă, vom avea nişte standarde egale pentru toţi navigatorii. În sfârşit, navigatorii nu vor mai putea negocia drepturile lor pentru a-şi găsi un loc de muncă. Toţi vor trebui să aibă prin lege anumite drepturi şi de acolo, în sus, îşi vor negocia contractele. Cred că este o lege care va revoluţiona angajarea personalului navigant românesc ", a declarat Mihălcioiu, care speră să îşi lărgească aria de activitate, venind în sprijinul marinarilor care se confruntă cu probleme şi în activităţile pe care le desfăşoară în apele interioare, pornind de la un exemplu recent. "Avem un exemplu chiar de acum două zile, un băiat dat afară de pe un vapor din Olanda. Pur şi simplu, pus pe drum. N-a primit un ban acolo. Este vorba de o firmă germană, care lucrează pe partea de ape interioare. Nu este obiectul meu lucrul pe ape interioare, dar deja am făcut demersuri pentru reglementările exacte pentru nave din ape interioare, pentru a-i putea pune la dispoziţie omului o logistică să dea în judecată firma pentru ceea ce s-a întâmplat acolo. (...) El a fost trimis de pe navă, pe altă navă care avea probleme cu canalizarea şi toaletele, el fiind ospătar pe o navă de pasageri. A refuzat să se ducă să cureţe murdăria de acolo. El avea un standard, trebuia să fie sănătos, bucătarii şi ospătarii fac nişte examene medicale diferite faţă de restul echipajului, iar contaminarea cu astfel de resturi era destul de periculoasă. A refuzat şi, din momentul acela, a fost dat afară. Într-adevăr, contractul aşa era semnat. Îşi plătea biletul de avion dus-întors, putea fi trimis pe orice funcţie, oriunde, pe orice navă. El nici n-a văzut ce a semnat. Iată şi o vină a agenţiei de crewing, care a pus la dispoziţie un asemenea contract", a menţionat Mihălcioiu.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212