REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.4° Constanța Joi, 2 Mai 2024
Anul XX Nr. 6717
12.4° Constanța Joi, 2 Mai 2024 Anul XX Nr. 6717
 

Adrian Mihălcioiu, președinte SLN: Încă mai sunt companii care cer bani de la navigatori

Adrian Mihălcioiu, președinte SLN: Încă mai sunt companii care cer bani de la navigatori

Virgil STOIAN 27 octombrie 2022 | 00:00 3076

Problemele navigatorilor sunt destul de multe și printre ele amintim dificultăți în efectuarea schimburilor de echipaje, neplata salariilor, îmbolnăviri și accidente la bordul navelor, concedii de boală neacordate. Reporterii Replica de Constanța au vorbit despre acestea cu Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

Meseria de navigator este una pe atât de frumoasă, pe cât este de riscantă. Asta și din cauza celor ce fac parte din această breaslă. Ademeniți de salariile vizibil mai mari față de ce ar câștiga în țară, tinerii îndeosebi nu se înghesuie să se intereseze despre companiile cu care vor lucra. Președintele SLN a vorbit despre problemele întâmpinate de navigatori, despre contractele care nu se respectă de către armatori dar și despre lipsa acută de personal nebrevetat de piață, lucru care duce la salarii destul de mari pentru un post de timonier.

Schimburi de echipaj sunt îngreunate

Potrivit lui Adrian Mihălcioiu, navigatorii semnează un contract în care nu sunt specificate toate condițiile, astfel că se pot trezi cu o durată mai mare a voiajului sau că nu au asigurări de accidente:„ Avem accidente de muncă. Noi îi îndrumăm cu ce trebuie să facă să poată ajunge la asigurare. De când a început războiul, au mai ieșit ucraineni din piață, au ieșit ruși din piață, navigatori. Nu a avut cine să compenseze plecarea lor cu altcineva. E o lipsă de personal, era și după COVID. Mai sunt încă țări care au restricții precum China, Coreea de Sud, India. Mai sunt restricții în care se cere carantină, și care îngreunează schimburile de echipaj. O altă problemă ar fi folosirea unor contracte de muncă, altele decât cele care sunt negociate și semnate de armatori de către unele sindicate. Nu vorbim de bani. Vorbim de durata voiajului, în caz de deces, de îmbolnăvire, de accidente. Lucruri care pe contract poate nu sunt trecute, dar nava poate avea un contract colectiv de muncă în care drepturile tale sunt oricum descifrate mult mai bine decât în contractele de muncă semnate. Este o problemă actuală, dar nu va persista și în viitor, pentru că în România noi avem o altă lege și lucrurile încep să se lege puțin, dar pentru navigatorii care semnează direct cu armatorii, e o problemă.” a declarat acesta pentru Replica.

Nu trebuie să plătești banii pe care îi dă compania pentru schimbul tău

În privința salariilor, președintele SLN a declarat că ele sunt la nivelul pieței, atenționând navigatorii că nu trebui să plătească banii pe transportul celui care îi schimbă la navă: „ Salariile sunt în piață, ele sunt la nivelul pieței. Sunt peste ce se negociază în contractele de muncă. Contractele colective de muncă au un caracter minimal. Marele beneficiu al acestor contracte, este că niciodată atunci când este o criză și navele sunt trase pe dreapta, niciodată nu poți să iei salariul mai mic decât e prevăzut în contractul de muncă colectiv. Și cu cât te apropii mai mult de realitate, cu atât la o problemă de criză, salariile nu pot fi micșorate cu mai mult decât scrie în contractele colective de muncă. Plus condițiile de terminare a contractului, de repatriere în cazul în care angajatul cere repatriere înainte de termen. Dreptul internațional spune foarte clar că nu trebuie să plătești banii pe care îi dă compania pentru schimbul tău. Nici un caz să plătești bani pentru cel care vine și te înlocuiește. Sunt companii care cer și acest lucru. Încă mai sunt companii care mai cer bani navigatorilor, chiar și în România. Multe sunt în Asia și cer bani pentru a-i angaja, ceea ce e interzis de convenții internaționale, de legislația internațională. Și pe la noi se mai practică, dar pe zi ce trece, aceste practici sunt pe zi ce trece mai puține.”

Nu mai avem forță de muncă nebrevetată în Europa

 Din ce în ce mai mulți navigatori încep să își cunoască drepturile și să se afilieze la un sindicat însă pe piața de profil există o criză a personalului nebrevetat lucru care duce la mărirea salariului pentru aceștia: „S-a mai realizat în ultimul timp ce înseamnă sindicatul în rândul navigatorilor. A mai dispărut probabil și zgomotul de fond făcut de agenții, pentru că vrând nevrând, ne cunosc mai bine prin noua legislație și văd cum stau lucrurile, și orice agenție de shipping vede foarte bine ce înseamnă un sindicat și nu e ceea ce gândeau ei înainte. Dar nu pot spune că este un exod către sindicat, în schimb se realizează mai bine fenomenul de organizație sindicală. Navigatorii se pot afilia, oriunde, la orice organizație, și am văzut aici că preferința este pe Sindicatul Liber al Navigatorilor și nu pe alte organizații din Europa, ceea ce este un lucru bun. În general sfaturile tuturor sunt că trebuie să fii membru al unei organizații ITF din țara ta, unde vorbești limba ta și te înțelegi mai bine. Mai avem probleme foarte multe cu partea de înțelegeri între țări. În continuare, navigatorii români nu pot să lucreze pe nave sub pavilionul european, decât în condițiile în care sunt taxați la nivel european.

Toți navigatorii europeni, pe nave sub pavilionul european, sunt taxați în țările lor. Non-europenii  nu sunt taxați, și aici există o defavorizare a europenilor, din cauza aceasta, și numărul de oameni interesați de shipping în Europa sunt din ce în ce mai puțini. Nu mai avem forță de muncă nebrevetată în Europa, se caută motoriști și nu se găsesc. Avem negociate salarii până la 4.000 de dolari pe lună pentru un timonier, în condițiile în care piața dă unui ofițer 4.000 de dolari pe lună, pentu că nu se găsesc nebrevetați. Armatorii acum încep să-și dea seama că politica lor de a lua deja oameni pregătiți din Asia, nu este cea mai bună pentru că acum se pune accentul pe condiții de muncă europene, pe navele europene, care navigă în spațiul european maritim. Sunt niște facilități pentru armatorii europeni care nevigă exclusiv în spațiul maritim european, dar trebuie să ai numai navigatori europeni, și aici e o problemă. Dacă un singur navigator este străin în lista de echipaj, atunci îți pierzi toate facilitățile oferite de acest sistem. Armatorii și-au dat seama, că prin politica lor de ani buni de a nu avea brevetați, acum suferă.” a mai adăugat acesta.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Re: Vasilica Ion Cu valuta adusa in tara de navigatori s a dezvoltat Constanta, am tinut toate societatile de servicii inclusiv constructiile si in tot ce am cumparat tva ul s a dus la bugetul statului de unde au fost o gramada de profitori platiti cu slarii mari si care acum au pensii nesimtite
0
0
am tot navigat si pensiile noastre sunt f mici, acest mihal kacioiu, nu a facut nimic, un hotz ordinar, el cu stici ,vind nave sechestrate la turci la aliaga,..la fer vechi, ciaca ajuta echipajele sa isi ya banii, si a facut vila din babi ciorditi, a navigat si el vreo 1..2 ani atat..cum sustine el navigatorii can la petromar nu se platesc salariile cu anii si la santierul navall ala plateste sub media din cee..
1
0
Este adevărat ca lasati sindicatul moștenire fiului d-voastră? Ce funcție are în prezent la sindicat?
1
0
Da, mare profitor Nea mihalcioiu... n-a muncit o zi in viata lui. Sindicatele in romania = ZERO. Nu am mai vazut un miting in Romania de 25 de ani
2
0
Vad mai jos comentarii despre pensiile navigatorilor. CARE Pensii???! Vreti si voi pensii speciale bazate pe ochi frumosi? Asta dupa ce ati incasat salarii neimpozabile pentru zeci de ani?!? Imi pare rau, fara contributii la sistemul de pensii nu cred ca ar trebui sa beneficieze nimeni de nimic! Noi cei care muncim la uscat platim zeci de milioane lunar impozit si contributii la pensii/sanatate, statul de ia 50% din venituri si voi vreti pensii fara a contribui? Asta dupa ce oricum sunteti scutiti de orice taxe (asta este o scutire fireasca)? Eu unul, nu sunt de acord. Aveti destule fonduri sa va asigurati o pensie linistita, nu trebuie sa va mai care vreun alt contribuabil in spate.
2
2
Sunteti niste oportunisti, nu prea ati navigat, si nici nu ati ajutat navigatorii romani. Pana acum trebuia sa avem si noi un regim special, asa cum este in alte tari comunitare, dar pe noi nu ne baga nimeni in seama. Deci, nu aveti nici o valoare. Cum se face ca de vreo 30 de ani sunteti aceiasi indivizi pe acolo? Si nicimacar nu ati luptat sa ne aliniem cu legile europene, si inca mai umblam cu prelungire CM la 2 ani sau cursuri IMO la fiecare 5 ani ca si incepator. Russsssiiine!
7
0
Pana acum nu am auzit de vreo agentie de crewing penalizate pt spaga ceruta de la navigatori, inca si acum sunt unii care cer spaga!! Iar voi stiti de ei si nu va implicati cu nimic. De ce pana acum nu ati luptat pt pensiile navigatorilor? Toti cei ce lucreaza in domenii speciale beneficiaza de avantaje reale, dar navigatorii ies la pensie la 65 ani cu o pensie de nimic, deci, aici avem nevoie de ajutorul sindicatului si nu de vorbe fara fond.
7
0
Toti sunt niste hoti!
5
0
Dar domnule mihalciou dece nul opriți pe rechinul hot comanescu va da șpăgi politic astae. Hotilor jeguri
10
0

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272