AUCHAN are de plătit MII DE EURO clienţilor care s-au intoxicat în 2015 la autoservirea magazinului
AUCHAN are de plătit MII DE EURO clienţilor care s-au intoxicat în 2015 la autoservirea magazinului
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestINSTANŢA A DECIS:
INSTANŢA A DECIS:
Clienții Auchan care s-au intoxicat după ce au consumat, în preajma Crăciunului din 2015, alimente la autoservirea magazinului, se luptă și astăzi pentru a obține daune morale de la companie, în urma traumelor trăite. Unii consumatori au solicitat, împreună, aproximativ 900.000 de euro, în timp ce alt consumator, A.F, a solicitat despăgubirea cu suma de...100.000 euro.
După mai bine de doi ani de judecată, judecătorii au soliționat o mare parte din dosarele reclamanților. Aceștia au dat câștig de cauză, în parte, consumatorilor, în sensul că au obligat compania la plata prejudiciilor, însă sumele sunt cu mult mai mici față de cele solicitate. Unul dintre reclamanți a cerut strămutarea dosarului la Înalta Curte de Casație și Justiție.
În preajma Crăciunului din 2015, s-a iscat un adevărat scandal la Autoservirea Auchan. Atunci, 18 consumatori au ajuns la spital, după ce li s-a făcut rău, fiind diagnosticaţi şi internaţi cu enterocolită cu salmonela. Fapt pentru care, unitatea a fost amendată de Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor cu 30.000 lei și s-a ales cu activitatea suspendată, pentru câteva zile, în urma unui control la care au fost găsite 140 de kilograme de alimente expirate sau depozitate necorespunzător.
După ce s-au tratat prin spitale ori la domiciliu, sub atenta supraveghere a medicilor și urmând un tratament și un regim adecvat, consumatorii afectați au formulat acțiuni în instanță, solicitând daune pentru nelăcerile prin care au trecut. Astfel, pe rolul Curții de Apel Constanța sunt mai multe dosare, deși, inițial, acțiunea a fost colectivă, prin intermediul căreia reclamanții solicitau, în total, aproximativ 900.000 euro, iar un altul 100.000 euro. Ulterior, cauzele s-au disjuns.
În motivare, reclamanții au arătat că au achiziționat diverse produse alimentare gătite si comercializate la raionul/ cantina „Gastronomie”, cum ar fi: musaca, produse din carne de pui (aripioare, piept de pui, pulpa de pui), pizza, cartofi prăjiți, etc.
La scurt timp după ingerarea acestora, au început să se simtă rău și sa apară diverse simptome, precum scaune diareice, vărsături, greață, dureri abdominale, stări febrile. În urma controalelor efectuate de instituțiile abilitate, respectiv Direcția de Sănătate Publică, Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, cât și Comisariatul pentru Protecția Consumatorului, s-a constatat ca respectivii consumatori au fost infectați cu „Salmonella”.
De asemenea, în urma analizelor de laborator s-a mai constatat prezența pe utilajele folosite la prepararea alimentelor a bacteriilor coliforme, precum și a germenilor aerobi mezofili peste limita admisă. În plus, în urma controlului DSPJ, s-au identificat, între angajați, doi purtători faringieni de streptococ beta - hemolitic gr. C si un purtător nazal de staphylococcus aureus coagulaza pozitiv.
Instanța a înlăturat „rezultatul analizelor de laborator sunt corespunzătoare pentru parametrul salmonella” din procesul verbal de contravenție
Procesele verbale prin intermediul cărora compania a fost amendată au ajuns și pe masa judecătorilor. În 2011, Tribunalul a respins contestația Auchan, însă, la recurs, Curtea de Apel a casat în tot sentinţa civilă a instanței de fond și, rejudecând, a admis acțiunea. În sensul că a fost anulată în parte Nota de control din 05.01.2016, și a înlăturat „rezultatul analizelor de laborator sunt corespunzătoare pentru parametrul salmonella”, decizia fiind definitivă.
Adică, potrivit judecătorului de caz, din controlul efectuat de către inspectorii sanitari si buletinele de analize nu a reieșit că în alimente preparate la sectorul Gastronomie era prezentă bacteria Salmonella. Pe acest fapt s-au bazat apărătorii Auchan în instanță, solicitând respingerea acțiunilor reclamanților.
Prin urmare, nemaiexistând o dovadă care să justifice ca aceștia s-au îmbolnăvit de gastro-enterocolita cauzată de bacteria Salmonella prin fapta pârâtei, Tribunalul a admis doar în parte acțiunea consumatorilor.
Deși soliciteau, unii dintre ei, daune de 50.000, alții 100.000 euro, instanța de fond a decis să le acorde despăgubiri de 4.000 de euro. Instanța a stabilit că prejudiciul suferit s-a produs ca urmare a încălcării normelor igienico sanitare în vigoare prin neefectuarea operațiunilor de curățenie și/sau dezinfecție a locurilor de muncă, utilajelor, ustensilelor, suprafețelor de lucru și a ambalajelor.
După ce instanța de fond, în speță Tribunalul Constanța, a stabilit prejudiciul, reclamanții, dar și compania, au formulat apel la Curtea de Apel. Pe 18 octombrie a.c., instanța de recurs a scăzut valoarea prejudiciilor, acestea fiind stabilite între suma de 500 de euro și 3.000 de euro, în funcție de gravitatea cazului. Unul dintre reclamanți, simțindu-se nedreptățit, a solicitat strămutarea dosarului la Înalta Curte de Casație și Justiție. Urmează ca instanța să dea o soluție în acest sens.
Mirela Sorina PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News