REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.2° Constanța Mar., 30 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6715
13.2° Constanța Marți, 30 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6715
 

Autoritatea Navală Română insistă să obţină anularea raportului de audit al Curţii de Conturi

Autoritatea Navală Română insistă să obţină anularea raportului de audit al Curţii de Conturi

Replica API 9 octombrie 2018 | 09:55 605

Auditorii publici: cheltuieli ilegale

Auditorii publici: cheltuieli ilegale

Autoritatea Navală Română (ANR) se chinuie să obțină în instanță anularea și suspendarea actului administrativ emis de Curtea de Conturi în mai 2017, ca urmare a neregulilor depistate în urma controlului din 2017. Compania de stat din subordinea Ministerului Transporturilor, prin foștii directori, a tocat ilegal peste două milioane de lei, cea mai mare parte prin acordarea de bani angajaţilor.

Prin măsurile cuprinse în cadrul Deciziei nr. 21/2017, document pe care ANR îl contestă, se urmărește recuperarea unor prejudicii. Mai mult, din documentele, informațiile și situațiile prezentate auditorului public extern din cadrul Camerei de Conturi a rezultat faptul că deficiențele consemnate în procesul verbal de constatare s-au produs ca urmare a nerespectării mai multor acte normative, ale căror prevederi au fost menționate în mod expres în actul de control sau în decizia atacată.

În perioada 1 martie 2017 – 11 aprilie 2017 , Curtea de Conturi a efectuat misiunea de audit financiar asupra contului anual de execuție a bugetului de stat pentru anul 2016 și verificarea unor aspecte cuprinse în petiții pe perioada 2014-2016 , la Autoritatea Navală Română (ANR). Urmare a deficiențelor consemnate în raportul de audit menționat, s-a reținuț în sarcina Autorității Navale Române (ANR), măsuri care vizează: înlăturarea neregulilor în activitatea financiar-contabilă și/sau fiscală controlată, stabilirea întinderii prejudiciilor și recuperarea acestora, în condițiile legii.

Evident, raportul a fost conterstat în instanță. În cauza de față, instanța de judecată a fost învestită cu soluționarea cererii de suspendare parțială a Deciziei nr. 21/2017, emisă de Curtea de Conturi, act administrativ care, în esență, vizează stabilirea întinderii prejudiciilor și recuperarea acestora, evidențiate ca urmare a efectuării misiunii de audit financiar asupra contului anual de execuție a bugetului de stat pentru anul 2016 la ANR.

Prin măsurile cuprinse în cadrul Deciziei nr. 21/2017 se urmărește recuperarea unor prejudicii, fiind evident că aceste măsuri reprezintă, în fapt și în drept, o concretizare a atribuției Curții de Conturi de a dispune entităților controlate să ia măsuri pentru înlăturarea neregulilor și/sau pentru recuperarea prejudiciului, atunci când se constată abateri de la legalitate și regularitate.

Plăți către angajați pentru cheltuielile de cazare și transport, deși acestea n-au existat

Una dintre abateri, potrivit rolli, constă în faptul că au fost efectuată, către angajați, plata unor cheltuieli de cazare și transport în urma neparticipării la cursurile de pregătire profesională conform graficului stabilit.

În instanță, ANR susține că această măsură aferentă proiectului ”Monitorizarea și eficientizarea proceselor de lucru și a fluxului de documente la nivel central și la nivelul unităților teritoriale, păstrarea informației în condiții sigure și cu costuri optime”, derulat în baza contractului de finanțare din FSE nr. 297/08.02.2012 a rezultat din cauza faptului că parte din persoanele participate la instruire și nominalizate pe graficul camerelor rezervate la hotel nu au putut să vină din prima zi sau nu au putut rămâne pe durata tuturor celor 5 zile din diverse motive strict obiective.

Din documentele prezentate de entitate a reieșit că din veniturile proprii ale ANR a fost plătită nelegal contravaloarea unor nereguli constatate datorită decontării unor sume mai mari față de cele dispuse prin proiect, în cuantum de 33.203,89 lei, iar ordonatorul de credite nu a atras răspunderea patrimonială a persoanelor vinovate, în vederea recuperării sumelor.

În concret, prin Procesul-verbal de constatare nereguli nr.356-PODCA-10.10.2016 s-a stabilit că nu sunt eligibile și nu se decontează: contravaloarea numărului de zile de cazare ce constituie depășire față de perioada trecută pe ordinul de deplasare; cheltuieli de cazare pentru persoane trimise în delegare într-o localitate situată la o distanță mai mică de 50 km ( potrivit HG nr. 1860/2006); cheltuielile de transport conexe, ca urmare a deplasării personalului pentru cursuri în cadrul proiectului, etc. Curtea de Conturi a constat că entitatea a încheiat polița de asigurare în 20152015, în valoare de 119.826 lei, pentru asigurări de viață și sănătate ale salariaților.

Din verificările efectuate a reieșit că, la nivelul ANR, sunt asigurați toți salariații pentru accidente și boli profesionale, având ca și temei prevederea din contractul colectiv de muncă, deși potrivit art. 5 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, prin efectul legii, în mod obligatoriu, sunt asigurate persoanele care desfășoară activități pe baza unui unui contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia, precum și funcționarii publici.

S-a evidențiat faptul că în ceea ce privește asigurarea condițiilor de securitate la locul de muncă se aplică Legea nr. 319/2006 privind sănătatea și securitatea în muncă, iar acest act normativ nu prevede plata de către angajator a poliței de asigurare de viață, ci obligația de a crea un cadru corespunzător desfășurării muncii astfel încât să se asigure protecția sănătății și securității în muncă, nicidecum de a acorda drepturi bănești pentru a compensa nerealizarea cadrului de desfășurare a activității sau încheierea și plata unor polițe de asigurări de viață și sănătate pentru personalul contractual angajat.

În verificările efectuate de către auditorul public extern a mai reieșit că, în perioada 2014-2017, deși legislația specială privind salarizarea stabilește anumite limite ale drepturilor de personal, totuși au fost efectuate cheltuieli ca urmare a plății unor drepturi salariale constând în: servicii turistice, de tratament și odihnă, inclusiv transportul pe perioada concediului de odihnă; ajutoare pentru boli grave și incurabile, urgențe medico-chirurgicale; ajutoarele suplimentare și adaosuri bănești (sume acordate la naștere, deces salariat, deces persoane soț, soție, copil, părinți și socri).

Pe baza documentelor prezentate de entitate, valoarea estimată a acestor drepturi de personal acordate nelegal, în perioada cuprinsă între 01.10.2014 și data efectuării auditului, a fost de 1.816.771 lei. Aceste sume au fost stabilite ca fiind plătite după data intrării în vigoare a Legii nr. 124/2014, care exonerează de la plată sumele reprezentând venituri de natură salarială, pe care personalul trebuie să le restituie drept consecință a constatării de către Curtea de Conturi sau alte instituții cu atribuții de control a unor prejudicii.

Nereguli la ocuparea posturilor vacante

Curtea de Conturi a constatat faptul că, deși existau restricții bugetare în sensul că ocuparea posturilor vacante, prin concurs, a fost suspendată, potrivit prevederilor OUG nr. 34/2009, ale OUG nr. 77/2013 și ale Ordinului MT nr. 431/2014, totuși, la nivelul entității, au fost angajate și plătite nelegal persoane preluate prin detașare, fiind majorat numărul total de posturi și cheltuielile de personal.

În concret, în perioada 2014 – 2016, angajarea s-a realizat prin detașarea unor persoane de la firme private, deși angajarea a fost limitată prin acte normative succesive, iar, de principiu, în sectorul bugetar, ocuparea unui post se face prin concurs sau examen pe baza regulamentului-cadru ce cuprinde principiile generale și care se aprobă prin hotărâre a Guvernului sau alte acte normative specifice.

În ceea ce privește modalitatea de preluare a persoanelor detașate, din informațiile furnizate de ITM Constanța a rezultat că, în marea majoritate a cazurilor, cu 5-12 zile înainte de data de detașare efectivă la ANR se proceda la angajarea persoanelor la firmele care transferau salariații. În plus, în majoritatea cazurilor analizate, salariul acordat la ANR a fost mult mai mare, ceea ce demonstrază că detașarea și plata a fost abuzivă, fiind majorate nejustificat și nelegal cheltuielile de personal.

Valoarea estimată a abaterii fiind cuantificată la suma de 3.135.465 lei și reprezintă contravaloarea prejudiciului adus ANR prin efectuarea de cheltuieli cu detașarea nelegală a personalului. De asemenea, în timpul auditului a fost întocmită situația privind cheltuielile de personal și conexe (tichete de masa), acordate persoanelor angajate în anul 2014 și pentru care nu au fost îndeplinite condițiile legale de angajate, fiind estimat un prejudiciu în sumă de 30.267 lei.

Parcul auto înnoit, autoturismele noi fiind cu”dedicație” directorilor, deși aveau altă destinație

Potrivit Curțiid e Conturi, în legătură cu modul de repartizare a autovehiculelor, la nivelul ANR central și al căpităniilor, reflectată prin situația parcului la data de 31.12.2016 și la data de 12.01.2017 a reieșit că mașinile noi sunt repartizate conducerii ANR, în detrimenului activităților de bază, unde mașinile sunt rulate intens urmare a activităților de inspecție și control realizate, precum și faptul că 9 mașini sunt repartizate direcției economice, respectiv directorului economic, serviciului de achiziții și administrativ și parc auto.

Astfel, s-a observat că autoturismele nu se utilizează în mod exclusiv pentru activități de inspecții, control și supraveghere. Aceste deficiențe au fost constatate și urmare a unei misiuni de audit intern, fiind dispuse măsuri de remediere, potrivit raportului de audit intern nr. 2042/25.08.2014. Tribunalul Constanța a respins acțiunea ANR, și anume cererea de suspendare actului administrativ emis de Curtea de Conturi, în mai 2017, ca urmare a neregulilor depistate. Însă, apărătorii instituției au formulat recurs, dosarul fiind înregistrat la Curtea de Apel Constanța pe 4 octombrie.

Precizăm că raportul Curții de Conturi întărește declarațiile acide ale angajaților care cereau, în 2015, demisia directorului de atunci, Dumitru Catană, instalat în funcție în iunie 2014, înlocuindu-l pe Liviu Cazan. Aceștia îl acuzau de o serie întreagă de abuzuri, pornind de la folosirea vilelor de protocol pentru chefurile sale cu prietenii, până la angajarea ilegală a fiului, ori utilizarea utoturismelor noi, ale ANR, în interes personal.

Mirela Sorina PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272