REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.9° Constanța Mar., 30 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6715
13.9° Constanța Marți, 30 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6715
 

Callatis Therm are de recuperat datorii de 4,3 milioane lei

Callatis Therm are de recuperat datorii de 4,3 milioane lei

Replica API 21 noiembrie 2011 | 00:00 101

Facturile au fost emise către Primăria Mangalia

Facturile au fost emise către Primăria Mangalia

Ca urmare a declaraţiilor făcute de către Primăria Mangalia în ultimele zile, între care şi cea potrivit căreia primăria este cu datoriile la zi, SC Callatis Therm a remis redacţiei un comunicat de presă prin care aduce câteva precizări. Între acestea, şi faptul că Primăria Mangalia a anunţat, încă din luna octombrie, că va sista furnizarea agentului termic dacă nu se fac plăţile. De altfel, cu data de 18 noiembrie a şi fost sistată furnizarea apei calde şi căldurii. Totodată, preşedintele general al Callatis Therm, Nikitas Adrian Simion, declară că: "Este exclusă orice fel de cedare a centralelor termice". Iată însă comunicatul integral al SC Callatis Therm, adresat deopotrivă cetăţenilor, cât şi reprezentanţilor Primăriei Mangalia:

"Referitor la faptul că Primăria Mangalia NU are datorii către SC Callatis Therm SA, ţin să menţionez că societatea Callatis Therm SA deţine relaţie comercială - contractuală cu Primăria Mangalia şi NU cu bugetul de stat. Facturile emise de către Callatis Therm au fost emise către Primăria Mangalia şi NU către bugetul de stat. Prin urmare, datoriile de 4,3 milioane lei sunt certe, lichide şi exigibile, deoarece:

1. Creanţa constând în diferenţa între preţul local şi preţul local pentru populaţie (respectiv subvenţia acordată pentru furnizarea energiei termice) reprezintă o creanţă certă a societăţii noastre împotriva Primărie Mangalia. Potrivit dispoziţiilor art. 379 alin 3 şi 4 Cpc "Creanţa certă este aceea a cărei existenţă rezultă din însuşi actul de creanţă sau şi din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute de dânsul". Această creanţă rezultă din contractul de gestiune delegat încheiat între părţi, dispoziţiile legale incidente şi facturile recunoscute în mod expres de către Primăria Mangalia prin însuşirea acestora, prin plăţile parţiale efectuate, iar aferent subvenţiei 2010 şi prin confirmarea soldului conform adresei - extras de cont nr.281/28.01.2011 confirmat de către Primăria Mangalia prin adresa /confirmare sold nr.4560/01.02.2011 şi extras de cont nr. 888/31.03.2011 privind situaţia debitelor la data de 18.03.2011.

În ceea ce priveşte invocarea faptului că debitele constând în subvenţii ar reprezenta datoria Guvernului României, vă reamintim faptul că, aşa cum rezultă şi din multiplele hotărâri judecătoreşti irevocabile obţinute împotriva dvs., autorităţile locale au obligaţia de achitare integrală a subvenţiilor către societate indiferent de nivelul subvenţiilor acordate de la bugetul de stat.

În acest sens urmează a avea în vedere:

- art 4 alin 1 şi 4 din OG 36/2006 : "(1) În vederea compensării creşterilor neprevizionate ale preţurilor la combustibilii utilizaţi pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme centralizate ... se acordă operatorilor economici care prestează serviciile de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice destinate populaţiei sume din bugetele locale, inclusiv din sume transferate bugetelor locale de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor. ... (4) Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura din bugetele locale sumele necesare acoperirii integrale a diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţurile locale de referinţă,după acordarea sumelor de la bugetul de stat, potrivit alin. (1), dar nu mai puţin de 10% din valoarea costurilor totale.

- dispozitiile art. 20 alin. 3 din Ordinul nr. 21/514 din 20 septembrie 2006 cu modificarile ulterioare, privind aprobarea Metodologiei de stabilire a preţurilor locale de referinţă şi a sumelor necesare pentru compensarea combustibilului folosit pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate: "(3) Diferenţa dintre suma maximă şi suma efectiv alocată de la bugetul de stat pentru compensarea combustibilului utilizat la producerea energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme centralizate va fi acoperită integral din bugetul autorităţii administraţiei publice locale implicate, potrivit art. 4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare";

2. Creanţa deţinută împotriva Primăriei Mangalia este lichidă, astfel cum această noţiune este definită de art. 379 alin. 4 Cpc (Creanţa este lichidă atunci când câtimea ei este determinată prin însuşi actul de creanţă sau când este determinabilă cu ajutorul actului de creanţă sau şi a altor acte neautentice, fie emanând de la debitor, fie recunoscute de dânsul, fie opozabile lui în baza unei dispoziţii legale sau a stipulaţiilor conţinute în actul de creanţă, chiar dacă prin această determinare ar fi nevoie de o osebită socoteală),rezultând din facturile emise în baza serviciilor prestate precum şi din diferenţa între preţul de facturare aprobat şi preţul de facturare pe care aveaţi obligaţia legală de a îl aviza.

3. Creanţa este exigibilă, având în vedere faptul că termenul de plată a fost cu mult depăşit, ceea ce ne îndreptăţeşte la încasarea accesoriilor aferente debitului principal.

În acest sens urmează a avea în vedere dispoziţiile art. 5 din OG 36/2006, potrivit cărora debitele trebuiau achitate în termen de 15 zile de la prezentarea deconturilor justificative, în conturi de tip ESCROW, deschise la bănci de către producătorii de energie termică iar potrivit dispozitiilor art 43 Codcomercial "Datoriile comerciale lichide şi plătibile în bani produc dobânda de drept din ziua când devin exigibile".

Callatis Therm SA funcţionează în prezent având preţul de producţie din 2010 datorită faptului că Prefectul Judeţului Constanţa a atacat hotărârea de consiliu local prin care se reglementa noul preţ bazat pe avizul ANRSC. Atacarea hotărârii de către Prefect a fost bazată pe considerentul ca Primăria Mangalia nu a făcut recurs după ce aceasta din urmă a pierdut procesul, Instanţa de judecată obligând Consiliul Local la emiterea unei hotărâri de majoare a preţului. Ulterior atacării hotărârii de către Prefect, Primăria a făcut recurs, iar Instanţa a hotărât definitiv şi irevocabil majorarea preţului cu data de 01.01.2011. Însă, datorită faptului că în prezent procesul prin care hotărârea de consiliu local a fost atacată, este pe rol la instanţă, consiliul local nu poate pune în practică o hotărâre definitivă şi irevocabilă a instanţei. Datorită acestui fapt, Callatis Therm SA nu poate factura diferenţa de 3 milioane de lei, adică fix valoarea pierderilor financiare ale societăţii.

Ţin pe această cale să propun soluţii clare şi rapide pentru începerea de urgenţă a furnizării agentului termic având:

- garantarea de către Consiliul Local Mangalia a unui împrumut ce poate fi obţinut de către Callatis Therm SA pentru a-şi putea asigura combustibiliul necesar pentru sezonul de iarna 2011-2012. Înţelegerea corectă a întregului Consiliu Local al faptului că aceasta este singura soluţie viabilă.

- analiza de către Prefect a faptului că societatea Callatis Therm SA a câştigat definitiv şi irevocabil majoarea de preţ care se aplică cu data de 01.01.2011 şi renunţarea la judecata în contencios a hotărârii consiliului local prin care s-a decis majorarea preţului la gigacalorie (având în vedere că judecata nu îşi mai are obiect, Callatis Therm SA obţinând între timp hotărârea definitivă şi irevocabilă).

Consider că, în acest moment, aplicarea soluţiilor menţionate mai sus sunt în mâna Consiliului Local, Primarului şi în aceiaşi măsură, în mâna Prefectului Constanţei. Atât Consiliul Local cât şi Prefectul Judeţului Constanţa pot remedia această situaţie prin adoptarea soluţiilor menţionate".

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272