CONTROL al Curții de Conturi: fostul viceprimar Gabriel Stan, cu DATORII la primărie!
CONTROL al Curții de Conturi: fostul viceprimar Gabriel Stan, cu DATORII la primărie!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPrejudiciu de 9 milioane de lei la Primăria Constanţa
Prejudiciu de 9 milioane de lei la Primăria Constanţa
Primăria Constanța a fost supusă unui control de audit de către Curtea de Conturi, în perioada 18 aprilie-29 iunie 2018, misiunea de audit financiar vizând situațiile financiare întocmite pentru anul 2017 la UAT Constanța. Rraportul Curții de Conturi scoate la iveală mai multe abateri ale angajaților primăriei, nereguli ce au condus la un prejudiciu în valoare de 856.050,49 lei.
Gabriel Stan, foto: Facebook
Una dintre abateri se referă la neurmărirea îndeplinirii tuturor condițiilor legale necesare preluării de către UATM Constanta a obiectivului „ Amenajare loc de joacă” realizat de SC Black Wave Center SRL. În urma verificării documentelor prezentate, s-a constatat că în cadrul entității auditate, până la data realizării auditului, nu au fost întreprinse toate măsurile legale necesare în vederea urmăririi preluarii în patrimoniul unității administrativ teritoriale Constanta a obiectivului „Amenajare loc de joacă” de la SC Black Wave Center SRL Constanța care a realizat investiția.
Potrivit raportului Curții de Conturi, în anul 2011 a fost eliberată autorizația de construire nr. 141/2011, ca urmare a cererii formulată de UATM Constanta, prin care „se autorizează executarea lucrărilor de construire a obiectivului de investiții „Amenajare loc de joacă” pe Bulevardul Mamaia zona Parc Tăbăcărie, stația de epurare RAJA. Potrivit datelor din Autorizatia de construire, investiția urma a se realiza de către SC Black Wave Center SRL, cu o valoare de 50.000 lei, iar locul de joacă trebuia sa fie amenajat pe o suprafață de aproximativ 1.785 mp.
Având în vedere că autorizația de construire a obiectivului a fost emisă în baza cererii depuse de UATM Constanța, spuen Curtea de Conturi, iar investiția a fost realizată de către o altă persoană juridică, după realizarea obiectivului de investiții acesta trebuia predat UATM Constanta de către investitor, potrivit prevederilor legale aplicabile.
Mai mult, auditorii au reținut că până momentul controlului financiar, nu a fost realizată recepția finală potrivit legii și, drept consecință, investiția nu a fost înregistrată în patrimoniul instituției. Cauzele și împrejurările care au condus la apariția deficienței constatate se datorează ca urmare a nerealizării verificărilor în teren în vederea îndeplinirii de către investitor a tuturor cerințelor legale pentru ca obiectivul să poată fi preluat în patrimoniu de către UATM Constanța.
Valoarea estimativă a erorii/abaterii constatate este de 50.000 lei, reprezentând valoarea investiției. Curtea de Conturi a dispus administrației locale măsurile necesare în vederea îndeplinirii tutuor condițiilor legale necesare preluării de la investitor a obiectivului: „Amenajare loc de joaca”, precum și gestionarea acestuia cu respectarea tuturor prevederilor legale aplicabile.
Foști angajați, datori la Primăria Constanța
Neurmărirea și nerecuperarea unor sume înregistrate în evidența contabilă ca debitori mai vechi de un an, este o altă abatere constată de auditori. Este vorba despre depășirea plafonului aprobat de cheltuieli la convorbiri telefonice cu telefonul mobil din dotare, înregistrate în perioada anilor 2009 – 2011, pentru foști salariați ai instituției, ca de exemplu Gabriel Stan și Andreea Iorov (Scorei).
Concret, în urma verificării situației analitice a contului 461 „Debitori” la data de 31.12.2017 s-a constatat că în soldul contului figurează o serie de debite vechi constând în depășirea plafonului aprobat de cheltuieli la convorbiri telefonice cu telefonul mobil din dotare, înregistrate în perioada anilor 2009 – 2011, pentru foști salariați ai primăriei, în sumă de 19.281,90 lei. Pentru debitele din convorbiri telefonice nu au fost luate măsuri de urmărire și recuperare. S-a constatat de asemenea un număr mare de debitori persoane fizice constând în diverse ajutoare acordate în mod necuvenit unor persoane, transmise la Serviciul public de impozite și taxe pentru urmărire și încasare.
Curtea de Conturi a mai reținut în cazul Primăriei Constanța menținerea nejustificată în conturile de obligații ale entității a unor obligații de plată prescrise. În urma verificării situației analitice a contului 462 „Creditori” s-a constatat că, în soldul contului figurează un mare număr de poziții cu sume înregistrate în perioada anilor 2010 – 2014, pentru care s-a prescris dreptul la acțiune al creditorilor.
Au fost înregistrate în decursul timpului obligații de plată constând în drepturi de personal neridicate, diverse tipuri de ajutoare, indemnizații persoane cu handicap, garanții de participare la licitații, creditori din impozite și taxe etc. Cauzele și împrejurările care au condus la apariția deficienței constatate se datorează nerespectării normelor legale și contabile în vigoare privind prescripția dreptului la acțiune. Valoarea abaterii constatate este de 500.383,48 lei reprezentând obligații de plată pentru care s-a prescris dreptul la acțiune.
Impozit neîncasat pe spectacole și clădiri
Auditorii au mai reținut, în urma controlului, că Primăria Constanța nu a stabilit, evidențiat, urmărit și încasat, din 2015 până la dat controlului, suma de 84.105 lei reprezentând impozit pe spectacole datorat de persoanele care au organizat activități artistice sau alte activități distractive pe raza municipiului.
Nici impozitul pe clădiri nu a fost încasat, din 2017 până la data controlului,
de către unii contribuabili persoane fizice și juridice, pentru care au fost emise autorizații pentru lucrări de desființare, construire sau modernizare clădiri precum și procese verbale de recepție finală a lucrărilor.
Astfel, s-a reținut faptul că din totalul de 162 de contribuabili pentru care în anul 2017 Serviciul Autorizații în Construcții – Directia Urbanism din cadrul UATM Constanța a emis autorizații de construire, 41 din contribuabilii nu au depus declarații fiscale în anul 2017 (și nici până la data misiunii de audit), pentru înregistrarea în evidențele fiscale ale entității auditate în conformitate cu prevederile Legii nr 227/2015 - Codul fiscal, în vederea stabilirii și plății tuturor sumelor aferente datorate bugetului local. În cazula cesta, vorbim despre o pagubă de 11.558 lei.
Bani nejustificați la CS Phoenix Constanța: au fost decontate deplasări pentru...petrecerea sărbătorilor de Crăciun
Plata nejustificată a unor cheltuieli (deconturi) cu activități sportive organizate în baza Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000, de către CS Phoenix Constanța în valoare de 23.421,23 lei este un alt aspect constat de Curtea de Conturi și care constituie o abatere.
În deconturi au fost incluse cheltuieli peste baremurile prevăzute de lege cu prime pentru joc câștigat acordate altor categorii de specialiști participanți la activitatea sportivă (preparatori fizici, maseuri), s-au acceptat și plătit cheltuieli cu consultanță sportivă contrar prevederilor din Regulamentul privind acordarea de finanțări din bugetul municipiului Constanța pentru activități sportive organizate, în valoare de 9.496,19 lei. Clubul sportiv Phoenix Constanța a contractat cu SC Total Sportsmen Management SRL Oradea servicii de consultanță sportivă privind dezvoltarea activității baschetbalistice.
De asemenea, auditorii au reținut că s-au acceptat și plătit cheltuieli de transport cu avion pentru antrenorul sârb Stanojcic Predrag al echipei de baschet feminine și trei sportive americane, în afara cadrului legal aplicabil decontării cheltuielilor de transport, în sumă de 10.925,04 lei.
Astfel, au fost decontate deplasări externe pentru obținere vize de ședere în România și pentru petrecerea sărbătorilor de Crăciun, iar pentru sportivele străine s-au decontat deplasările din străinătate în România pentru semnarea contractelor de activitate sportivă, în timp ce cadrul legal limitează decontarea cheltuielilor de transport extern doar la cele aferente deplasărilor participanților la acțiunile sportive organizate în străinătate. Valoarea certă a prejudiciului constatat este în sumă de 23.421,23 lei.
Însă, de precizat că acești bani au fost returnați!
Curtea de Conturi a reținut câteva abateri și în ceea ce privește unitățile de învățământ. De exemplu, Liceul Tehnologic ”Virgil Madgearu” Constanța a efectuat plăți nelegale în valoare de 5.856 lei, constând în sporul de 10% pentru personalul didactic care îndeplinește funcția de diriginte.
Școala Gimnazială nr. 22 Constanța a înregistrat incorect, potrivit raportului, pe cheltuielile exercițiului lucrările de reparații la acoperișul școlii, acestea nefiind înregistrate ca activ și nesupuse amortizării, iar contul de execuție pe anul 2017, întocmit și depus la ordonatorul superior de credite nu a corespuns cu datele și informațiile înscrise în contul de execuție al școlii transmis de trezorerie.
Abaterea are o valoare de 120.924,88 lei, iar Colegiul Național Mihai Eminescu a angajat cheltuieli fără viza de control financiar preventiv și a efectuat plăți în avans pentru lucrări contractate, peste nivelul de 30 % prevăzut de lege. Valoarea abaterii este de 40.520 lei.
Conform datelor prezentate mai sus, echipa de audit, prin compararea sumei erorilor/abaterilor constatate cu pragul de semnificaţie stabilit, a constatat ca valoarea cumulată a abaterilor constatate este de 856.050,49 lei, se situează sub nivelul pragului de semnificaţie stabilit în etapa de planificare a auditului în sumă de 10.118.446 lei (nivelul acceptabil în ceea ce priveşte existenţa unor denaturări în situaţiile financiare), care pot să afecteze deciziile utilizatorilor.
M.P.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News