REPLICA ONLINE CONSTANTA

6.4° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
6.4° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Epava unde au murit scafandrii Zarafu şi Ispas încă zace în adâncurile Mării Negre. Proprietarul navei, SOMAT de 10 ani să cureţe albia mării

Epava unde au murit scafandrii Zarafu şi Ispas încă zace în adâncurile Mării Negre. Proprietarul navei, SOMAT de 10 ani să cureţe albia mării

Replica API 27 aprilie 2019 | 15:58 489

ABADL, autorizată să aducă nava la suprafaţă şi să cureţe zona

ABADL, autorizată să aducă nava la suprafaţă şi să cureţe zona

Nava cargou Medy sub pavilion Turcia, ce s-a scufundat pe 1 septembrie 2010, incident în urma căruia doi scafandri constănţeni şi-au pierdut viaţa, încă zace în adâncurile Mării Negre, fapt ce reprezintă un grav pericol pentru mediu, deoarece în tancurile sale se află 22 tone de motorină, iar în butoaie peste 2 300 kilograme de ulei. În acest sens, Administraţia Bazinală Dobrogea Litoral a somat, în repetate rânduri, proprietara epavei să realizeze operațiunile de readucere la suprafață și de punere în stare de plutire a navei scufundate și de curățare a albiei mării de epavă, însă nici până în ziua de astăzi acest lucru nu s-a întâmplat. Asta, în ciuda demersurilor de executare silită a ABADL împotriva turcului. În cele din urmă, ABADL a cerut acordul instanţei pentru aducerea navei la suprafaţă şi curăţarea zonei, evident, sub cheltuiala proprietarului.

La 1 septembrie 2010 a avut loc scufundarea navei MEDY sub pavilion Turcia, în raza portului Constanţa, incidentul soldându-se cu scufundarea totală a navei și a încărcăturii acesteia. Scufundarea a fost urmată de o tragedie, scafandrii Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas pierzându-şi viaţa, restul echipajului reuşind să se salveze înainte de scufundare. Cargoul de 6.358,9 tdw, era încărcat cu 3427,4 tone de fier vechi. Cauza scufundării se pare că ar fi pornit de la o operațiune de balastare incorect efectuată. Epava este situată la o distanță de circa 4 Mm de țărm, la adâncimea de 35 m. şi reprezintă un grav pericol pentru mediu, deoarece în tancurile sale se află 22 tone de motorină, iar în butoaie peste 2 300 kilograme de ulei .

La momentul tragediei, nava se afla în proprietatea societății Yapi Kredi Finansal Kiralama Anonim Ortakligi, care a predat folosința navei către MEHTAP, în baza unui contract de leasing. După tragedie, Căpitănia Zonală Constanţa a emis Ordinul nr. 7707/2010 prin care a notificat MEHTAP să realizeze operațiunile de ranfluare și de curățare a albiei mării până la data de 05.11.2010, ordin contestat de aceasta pe rolul Tribunalului, în cadrul căruia prin sentința civilă nr. 819/10.05.2011 cererea de revocare a fost respinsă, hotărârea rămânând irevocabilă prin respingerea recursului. ABADL a pus în vedere operatorului navei, MEHTAP, că CN APM SA Constanţa are în derulare un proiect de prelungire a digului de larg cu 1250 m, iar epava navei MEDY reprezintă un pericol de navigație pentru navele care tranzitează zona. Între timp, ANR a solicitat ABADL să efectueze operațiunile de scoatere și ranfluare, respectiv curățare a albiei mării în contul și pe cheltuiala proprietarului sau operatorului navei, direct sau prin intermediul unui agent specializat, existând riscul unui impact major asupra mediului înconjurător în caz de nerealizare. În consecință, Administraţia Bazinală a notificat, în repetate rânduri, proprietara navei să execute obligațiile impuse de legislația națională, respectiv OG 42/1997, în sensul ranfluării navei MEDY. În ianuarie 2013, proprietarul îi răspunde ABADL, în sensul că răspunderea îi aparține operatorului MEHTAP, față de contractul de leasing existent între cele două entități, urmând a transmite acestuia solicitările reclamantei. Cu toate acestea, nu au fost efectuate demersuri în acest sens, nici de partea proprietarului, nici de cea a operatorului, deşi există o hotărâre judecătorească în acest sens, pronunţată definitiv în 2015, în acest sens existând şi un titlu executoriu.

Drept urmare, după ani şi ani de solicitări şi adrese, ABADL a solicitat, în noiembrie 2017, judecătorilor constănţeni să o autorizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, să realizeze operațiunile ce privesc ranfluarea epavei navei Medy și la curățarea albiei marine afectate de scufundarea navei, operațiunile urmând să se realizeze pe cheltuiala proprietarului. În mai 2018, Judecătoria Constanţa a admis acţiunea formulată de Administraţia Naţională a Apelor Române – Administraţia Bazinală a Apelor Dobrogea Litoral în contradictoriu cu proprietara epavei, Yapi Kredi Finansal Kiralama Anonim Ortakligi, şi a autorizat ABADL, direct sau prin intermediul altor persoane, să realizeze operaţiunile ce privesc ranfluarea epavei navei Medy, sub pavilion Turcia şi la curăţarea albiei marine afectate de scufundarea navei, pe cheltuiala proprietarului. Decizia este executorie, însă nu definitivă. Pe 22 ianuarie, societatea a formulat recurs, la Tribunalul Constanţa.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
1. Marea are fund, nu are albie ca raurile 2. Raspunderea cu privire la indepartarea epavei se stabileste in functie de tipul de contract sub care a fost angajata nava si... prin "leasing" cred ca am avea mai degraba un time charter trip sau un bare boat. Oricum pasarea responsabilitatii e o practica des intalnita. Pana la urma trebuie sa o scoata cu bani de la firma la care au incheiat asigurarile daca nu cumva sunt fictive avand in vedere nava si strasnicii parteneri care o operau. Pacat de cei doi scafandrii...
3
0
Mezei este un Nimic, un golan batran si plin de fite care s-a invartit degeaba prin capitanie.Un mare Nimic,o nulitate absoluta.
6
0
Un incompetent si prost gramada mai mare ca acest mezei , care zicea atunci cand a esuat un iaht german la cazino ca neamtul nu stia engleza si de aceea nu a fost salvat , nu cred ca exista intr-o asemenea functie pe glob...
5
0
Mezei a luat spaga ca sa iasa toata lunea bine la prima de salvare..DNA se ocupa de cacaturi cand sutele de mii de euro intra in pusculita grasului
8
0
Paguba trebuie platita de cel ce o avea in folosinta, nu de proprietar. Ce vina ai daca dai in chirie sau in comodat pt ce face ala cu lucrul tau? Justitie de cacat! Exact cum ne-am obisnuit. Are dreptate ala care da spaga!
6
0

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614