Epava unde au murit scafandrii Zarafu şi Ispas încă zace în adâncurile Mării Negre. Proprietarul navei, SOMAT de 10 ani să cureţe albia mării
Epava unde au murit scafandrii Zarafu şi Ispas încă zace în adâncurile Mării Negre. Proprietarul navei, SOMAT de 10 ani să cureţe albia mării
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestABADL, autorizată să aducă nava la suprafaţă şi să cureţe zona
ABADL, autorizată să aducă nava la suprafaţă şi să cureţe zona
Nava cargou Medy sub pavilion Turcia, ce s-a scufundat pe 1 septembrie 2010, incident în urma căruia doi scafandri constănţeni şi-au pierdut viaţa, încă zace în adâncurile Mării Negre, fapt ce reprezintă un grav pericol pentru mediu, deoarece în tancurile sale se află 22 tone de motorină, iar în butoaie peste 2 300 kilograme de ulei. În acest sens, Administraţia Bazinală Dobrogea Litoral a somat, în repetate rânduri, proprietara epavei să realizeze operațiunile de readucere la suprafață și de punere în stare de plutire a navei scufundate și de curățare a albiei mării de epavă, însă nici până în ziua de astăzi acest lucru nu s-a întâmplat. Asta, în ciuda demersurilor de executare silită a ABADL împotriva turcului. În cele din urmă, ABADL a cerut acordul instanţei pentru aducerea navei la suprafaţă şi curăţarea zonei, evident, sub cheltuiala proprietarului.
La 1 septembrie 2010 a avut loc scufundarea navei MEDY sub pavilion Turcia, în raza portului Constanţa, incidentul soldându-se cu scufundarea totală a navei și a încărcăturii acesteia. Scufundarea a fost urmată de o tragedie, scafandrii Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas pierzându-şi viaţa, restul echipajului reuşind să se salveze înainte de scufundare. Cargoul de 6.358,9 tdw, era încărcat cu 3427,4 tone de fier vechi. Cauza scufundării se pare că ar fi pornit de la o operațiune de balastare incorect efectuată. Epava este situată la o distanță de circa 4 Mm de țărm, la adâncimea de 35 m. şi reprezintă un grav pericol pentru mediu, deoarece în tancurile sale se află 22 tone de motorină, iar în butoaie peste 2 300 kilograme de ulei .
La momentul tragediei, nava se afla în proprietatea societății Yapi Kredi Finansal Kiralama Anonim Ortakligi, care a predat folosința navei către MEHTAP, în baza unui contract de leasing. După tragedie, Căpitănia Zonală Constanţa a emis Ordinul nr. 7707/2010 prin care a notificat MEHTAP să realizeze operațiunile de ranfluare și de curățare a albiei mării până la data de 05.11.2010, ordin contestat de aceasta pe rolul Tribunalului, în cadrul căruia prin sentința civilă nr. 819/10.05.2011 cererea de revocare a fost respinsă, hotărârea rămânând irevocabilă prin respingerea recursului. ABADL a pus în vedere operatorului navei, MEHTAP, că CN APM SA Constanţa are în derulare un proiect de prelungire a digului de larg cu 1250 m, iar epava navei MEDY reprezintă un pericol de navigație pentru navele care tranzitează zona. Între timp, ANR a solicitat ABADL să efectueze operațiunile de scoatere și ranfluare, respectiv curățare a albiei mării în contul și pe cheltuiala proprietarului sau operatorului navei, direct sau prin intermediul unui agent specializat, existând riscul unui impact major asupra mediului înconjurător în caz de nerealizare. În consecință, Administraţia Bazinală a notificat, în repetate rânduri, proprietara navei să execute obligațiile impuse de legislația națională, respectiv OG 42/1997, în sensul ranfluării navei MEDY. În ianuarie 2013, proprietarul îi răspunde ABADL, în sensul că răspunderea îi aparține operatorului MEHTAP, față de contractul de leasing existent între cele două entități, urmând a transmite acestuia solicitările reclamantei. Cu toate acestea, nu au fost efectuate demersuri în acest sens, nici de partea proprietarului, nici de cea a operatorului, deşi există o hotărâre judecătorească în acest sens, pronunţată definitiv în 2015, în acest sens existând şi un titlu executoriu.
Drept urmare, după ani şi ani de solicitări şi adrese, ABADL a solicitat, în noiembrie 2017, judecătorilor constănţeni să o autorizeze, direct sau prin intermediul altor persoane, să realizeze operațiunile ce privesc ranfluarea epavei navei Medy și la curățarea albiei marine afectate de scufundarea navei, operațiunile urmând să se realizeze pe cheltuiala proprietarului. În mai 2018, Judecătoria Constanţa a admis acţiunea formulată de Administraţia Naţională a Apelor Române – Administraţia Bazinală a Apelor Dobrogea Litoral în contradictoriu cu proprietara epavei, Yapi Kredi Finansal Kiralama Anonim Ortakligi, şi a autorizat ABADL, direct sau prin intermediul altor persoane, să realizeze operaţiunile ce privesc ranfluarea epavei navei Medy, sub pavilion Turcia şi la curăţarea albiei marine afectate de scufundarea navei, pe cheltuiala proprietarului. Decizia este executorie, însă nu definitivă. Pe 22 ianuarie, societatea a formulat recurs, la Tribunalul Constanţa.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News