REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.2° Constanța Mar., 30 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6715
13.2° Constanța Marți, 30 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6715
 

Monopol pe zeci de milioane de euro: băieţii deştepţi din pilotaj şi remorcaj n-au vrut să se "joace" şi cu Rompetrol

Monopol pe zeci de milioane de euro: băieţii deştepţi din pilotaj şi remorcaj n-au vrut să se "joace" şi cu Rompetrol

Replica API 20 iulie 2013 | 00:00 2160

Banii se împart frăţeşte, până la ultima sutime, între aceleaşi 4 firme

Banii se împart frăţeşte, până la ultima sutime, între aceleaşi 4 firme

Kazahii de la Rompetrol nu sunt bineveniţi în gaşca băieţilor deştepţi care se ocupă de pilotajul şi remorcajul din Portul Constanţa. Supăraţi rău pe faptul că ar trebui să mai împartă cu cineva "caşcavalul" de câteva zeci de milioane de euro pe an, care le pică, dacă nu le cade, orice ar face, Logistic Remo Services SRL, Black Sea Pilots SRL şi Canal Sea Services SRL s-au agitat corespunzător, iar pe 13.06.2013 Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie le-a dat dreptate, printr-o decizie irevocabilă. Este vorba despre un proces intentat de Midia Marine Terminal SRL, prin care compania deţinută de Rompetrol a cerut instanţei anularea contractelor pentru pilotaj şi remorcaj atribuite în iulie 2012 de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa. În aceste condiţii, Logistic Remo, Black Sea Pilots şi Canal Sea Services, cărora li se alătură şi Maritime Pilot SRL, pot răsufla uşurate: kazahii să-şi vadă de-ale lor, iar zecile de milioane de euro de la stat să curgă, fără număr, la băieţii deştepţi din port. Decizia Curţii Supreme vine pe fondul unei anchete oficiale derulate de Consiliul Concurenţei exact pe această problemă, a serviciilor de pilotaj şi remorcaj al navelor maritime din Portul Constanţa. Anchetă considerată suficient de periculoasă pentru conducerea Administraţiei Porturilor încât să se ia decizia angajării unei case mari de avocatură, care să-i apere interesele.

Conducerea Administraţiei Porturilor Maritime este acuzată de abuz de poziţie dominantă, prin impunerea criteriilor de acces pe pieţele serviciilor de pilotaj şi remorcaj, dar şi prin aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unui tratament discriminatoriu. De asemenea, Consiliul Concurenţei investighează şi înţelegerea între companiile ce pot efectua remorcaj de manevră al navelor maritime, prin crearea unei societăţi în comun, dar şi prin împărţirea prestării serviciilor de pilotaj pe intervale de timp. Potrivit oficialilor Consiliului Concurenţei, firmele vizate de investigaţie sunt Black Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Canal Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL. Adică fix gaşca băieţilor noştri deştepţi. În prezent, serviciile de remorcaj din porturile maritime ale Constanţei sunt efectuate de către Logistic Remo Services, care primeşte de la APC câte o sumă lunară, ce poate varia între 1 şi 1,2 milioane euro, în funcţie de traficul pentru perioada respectivă. Potrivit Registrului Operaţiunilor Generatoare de Obligaţii de Plată (ROGOP) al CN APMC SA Constanţa, numai în intervalul ianuarie- iulie 2013 au fost plătite către Logistic Remo Services 7.941.025,02 euro şi 37.946,78 lei. La rândul lor, Black Sea Pilots, Maritime Pilot şi Canal Sea Services au primit de la APC, în acelaşi interval, câte 1.447.313,91 euro şi 25.318,73 lei pentru serviciile de pilotaj prestate. În total, APC a plătit în intervalul ianuarie- iulie 2013 pentru pilotaj şi remorcaj 13.025.825,19 euro şi 113.902,97 lei. După cum se poate vedea, cele trei firme de pilotaj primesc exact aceleaşi sume, lună de lună, în funcţie de traficul de nave şi de algoritmul după care îşi împart banii.

Fiecare e asociat cu fiecare, ca să nu se supere nimeni, dar să pară celorlalţi că e concurenţă serioasă

Să facem cunoştinţă şi cu băieţii deştepţi care-şi fac frăţeşte parte din zecile de milioane de la administraţia portuară. Logistic Remo Services, firma de remorcaj, este deţinută de Coremar SA, Black Sea Services SRL şi Canal Sea Services SRL şi administrată de Mihai Dede, Gabriel Ciocan şi Raluca Ştefania Vasilescu. Coremar este controlată de familia fostei deputate PDL Maria Stavrositu, prin intermediul soţului acesteia, Iani Stavrositu. Black Sea Services SRL aparţine lui Gabriel Ciocan, Sorin Sotir Culeţu şi Adrian Iancu, Culeţu fiind şi administrator. În fine, Canal Sea Services este una din firmele de pilotaj din gaşca restrânsă, totul fiind, evident, o afacere exclusivistă, a aceloraşi persoane care s-au aliat prin intermediul mai multor firme, pentru a da impresia de diversitate a ofertelor. Astfel, Raluca Ştefania Vasilescu de la Logistic Remo Services este atât administrator, cât şi asociat la Canal Sea Services, alături de Mihai Mihalache, Mihaela Fulea, Marius Mihalache şi Mariea Bălăşescu. A doua firmă de pilotaj din grupare, Black Sea Pilots, este administrată de Gabriel Ciocan (da, cel de la Logistic Remo Service şi Black Sea Services) şi are ca asociat majoritar Black Sea Services SRL (cea din Logistic Remo Services, dacă mai puteţi să le ţineţi evidenţa, care şi cum e cu cine îmbârligat), căreia i se alătură piloţii Sorin Sotir Culeţu (patronul asociatului majoritar, Black Sea Services SRL), George Dan Olteanu, Ion Burada, Lucin Lupescu, Marius Constantin Nichiforescu, Ion Nedelcu, Mihai Ciote, Adrian Dimitriu, Ion Bica şi Ion Enache. În fine, cea de-a treia firmă de pilotaj contractată de APC pare şi cea mai ruptă de restul găştii: nu s-a judecat cu Midia Marine Terminal pentru a-i scoate din joc şi nici nu are în conducerea executivă persoane din celelalte firme "concurente". Maritime Pilot SRL are ca unic asociat Asociaţia Piloţilor Maritimi din România "Euxin Pilot" şi ca administratori pe Gheorghe Apetroaei, Sergiu Floca şi Florian Maxim.

Performanţe financiare impresionante: profituri de zeci de miliarde, cu mai puţin angajaţi ca la un chioşc

Poate şi de aceea cei de la Maritime Pilot au fost şi cei mai "amărâţi" în 2012, cu cea mai mică cifră de afaceri şi cel mai mic profit din toată gaşca veselă: "doar" 8.593.041 lei cifră de afaceri şi 680.827 lei profit net, cu 40 de angajaţi. În schimb, Black Sea Pilots se poate lăuda pentru 2012 cu o cifră de afaceri de 8.720.111 lei şi un profit net de 2.093.958 lei, cu 34 de angajaţi. Nu mai vorbim de Canal Sea Services, care a rupt gura târgului cu 34.316.562 lei cifră de afaceri în 2012 şi profit net de 2.770.058 lei, cu 2017 angajaţi. Cât despre unica firmă de remorcaj agreată de APC, Logistic Remo Services, cea înfiinţată prin alianţa tuturor celorlalţi "concurenţi", aceasta a declarat în 2012 o cifră de afaceri de 22.695.855 lei şi un profit net de 1.943.272 lei, cu doar 5 angajaţi, realizare economică de escepţie, să recunoaştem. Şi, cum aproape fiecare e asociat la firma celuilalt, în spiritul sfintei pieţe concurenţiale româneşti, toate aceste profituri nete, de peste 70 de miliarde de lei vechi numai în cazul celor patru firme de remorcaj şi pilotaj, fără a mai pune la socoteală zecile de miliarde ale firmelor-mamă, se împart, frăţeşte, între o mână de oameni descurcăreţi.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Ce nu stiti voi este ca toate au luat o in bot de la 1august nu mai au contract si 60 piloti la ....poarta 1
0
0

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272