REPLICA ONLINE CONSTANTA

7.4° Constanța Dum., 5 Mai 2024
Anul XX Nr. 6720
7.4° Constanța Duminică, 5 Mai 2024 Anul XX Nr. 6720
 

Peste 80% dintre solicitările primite de SAL-Fin au fost soluţionate în favoarea consumatorilor

Peste 80% dintre solicitările primite de SAL-Fin au fost soluţionate în favoarea consumatorilor

Replica API 10 martie 2020 | 00:00 709

Peste 80% dintre solicitările primite de SAL-Fin, entitatea de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), au fost soluţionate în favoarea consumatorilor, informează un comunicat al instituţiei, scrie Agerpres.

SAL-Fin şi-a prezentat bilanţul activităţii pentru anul 2019, document care relevă faptul că peste 80% dintre litigiile soluţionate au fost în favoarea consumatorilor. Astfel, au fost primite 521 de cereri de soluţionare alternativă, ceea ce reprezintă mai mult decât o dublare a numărului de cereri comparativ cu anul precedent. Dintre acestea, au fost finalizate 315 litigii, în creştere cu 80% faţă de anul anterior, când au fost înregistrate 175 de litigii soluţionate.

Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 90% dintre cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii şi că, pentru 95% din concilieri, au optat pentru soluţionare online.

Cele mai frecvente litigii soluţionate în 2019 au apărut ca urmare a diferenţelor mari dintre sumele propuse de asigurători în dosarele de daună şi calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unităţile de service, a diferenţelor mari între sumele propuse de asigurători şi sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare, dar şi a neplăţii unor sume datorate pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosinţă a acestora, inclusiv penalităţi cuvenite consumatorilor pentru întârzierile la plata unor despăgubiri.

Reprezentanţii ASF au subliniat că, în acest context, din cazurile soluţionate anul trecut, 83% (în creştere cu 10% faţă de anul 2018) au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor.

În urma soluţionării alternative a litigiilor, consumatorii au primit în 2019 o sumă totală finală (în general, rezultată în urma unor reevaluări a despăgubirilor acordate) de aproximativ 1,7 milioane de lei, ceea ce înseamnă de circa 6 ori mai mult fata de sumele primite iniţial.

În cursul anului trecut, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, în calitate de autoritate competentă, a confirmat formal că SAL-Fin îndeplineşte condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 şi de Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor, ce guvernează activitatea entităţilor de tip SAL, urmând să notifice în acest sens Comisia Europeană.

"Obţinerea acestei recunoaşteri şi, implicit, înscrierea SAL-Fin în reţeaua FIN-NET reprezintă un nou pas în consacrarea rolului acestei entităţi, a utilităţii ei în sprijinul consumatorilor pieţei financiare non-bancare. Dacă din punct de vedere cantitativ rezultatele obţinute în anul 2019 au depăşit valorile cumulate înregistrate în primii trei ani de activitate, acum avem şi o confirmare asupra aspectelor calitative ce definesc activitatea SAL-Fin", a declarat Claudiu Stănescu, membru coordonator al Colegiului de Coordonare SAL-Fin.

SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar) a fost înfiinţată în cadrul ASF în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE.

ASF este autoritatea naţională înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212