REPLICA ONLINE CONSTANTA

19° Constanța Joi, 28 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6682
19° Constanța Joi, 28 Martie 2024 Anul XX Nr. 6682
 

Produse gratis pentru cumpărători? ESTE ŢEAPĂ! Iată ce spune Horia Constantinescu

Produse gratis pentru cumpărători? ESTE ŢEAPĂ! Iată ce spune Horia Constantinescu

Replica API 10 noiembrie 2017 | 00:00 371

Horia Constantinescu

Gratis. Lumea românului parcă este mai colorată odată ce se anunță produse gratis, la ofertă în hipermarketuri. Mai ales că în curând vin sărbătorilor iar febra cumpărăturilor o să fie principalul subiect din viața consumatorului. Constănțenii vor umple coșurile de bunătăți, cadouri pentru apropiați, iar ofertele cu produse gratis vor fi escapada financiară de care au nevoie. Sau așa pare la prima vedere. Comisarul-șef adjunct Horia Constantinescu, de la Protecția Consumatorului, a precizat că nu există așa ceva. Mai mult, anumite magazine profită constant prin „premierea” sau „fidelizarea” cumpărătorului cu produse gratis oferite. Nimic nu e gratis într-o societate bazată pe consum.

Constănțenii trebuie să fie atenți atunci când sunt captivați de etichetele pe care scrie „1+1 GRATIS” și să înțeleagă că acele produse nu sunt oferite cadou din bunăvoința producătorului. Horia Constantinescu a explicat în cadrul unei conferințe de presă faptul că prețul unitar al unui produs oferit la promoție cu așa-zisul produs gratis poate depăși un produs identic vândut singur. Practic, un produs gratis poate fi calculat dacă este ofertă 1+1 acel produs care o unitate are valoarea costului de fabricație, iar cel de-al doilea produs nu are nicio valoare.

Mai exact, dacă o periuță de dinți are costul de fabricație 1.90 lei, cu atât ar trebui să fie vândut pachetul 1+1 gratis pentru ca să nu existe niciun fel de profit în urma celor două produse vândute. În rest, nu este nimic gratis, doar profitul mai mic pentru producător. Iluzia produselor gratuite orbesc cumpărătorul să achiziționeze cât mai multe unități din același produs, practic, aducând un profit semnificativ producătorului și retailerului, printr-o falsă promoție. De aceea, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Constanța a efectuat mai multe controale în marile magazine din municipiu pentru a stopa acest tip de comerț bazat pe minciună.

De asemenea, un alt tip de iluzie care o formează marile branduri de pe piața comercială este oferirea de produse pe baza cumpărăturilor anterioare, prin strângerea de „puncte de fidelitate”. Fie că vorbim de cardurile de fidelitate, pe care se acumulează puncte, care sunt schimbate în produse sau reduceri, fie că vorbim de promoții periodice în magazine prin care strângi un anumit număr de tichete prin care achiziționezi ulterior produse la valoare redusă, toate acestea nu sunt de fapt bazate pe bunătatea magazinelor.

Iluzia punctelor de fidelitate pe carduri este un subiect aprins. Practic, te duci la cumpărături, umpli un coș cu 300 de lei, iar la casa de marcat ți se oferă o schemă de puncte. Depinde și de tipul produselor cumpărate. De exemplu, dacă achiziționezi produse din propria gamă promovată de un magazin, strângi mai multe puncte pe card. Totuși, un punct valorează, în medie 3 lei. Cu punctele cumulate, poți revendica un „premiu”, cică „gratuit”.

Totuși, pentru a lua un produs de tip „tigaie Tefal” de la un hipermarket trebuie să ai 1595 puncte. Aceste puncte, sunt cumulate după ce faci cumpărători de peste 4.500 de lei!!! Mai exact, trebuie să faci cumpărături de minim 3 salarii de bază pentru a primi o tigaie, în timp ce magazinul nu duce lipsă de clienți. Dacă un client dorește cu desăvârșire să achiziționeze un anumit produs care poate ajunge și la 3.000 de puncte de fidelitate, acesta trebuie să facă cumpărături record în magazin... iar un om simplu, cu un salariu de bază ar trebui să se chinuie un an pentru a lua o tigaie „gratis. Acel produs este găsit la raftul aceluiași magazin la prețul de... 70 de lei!

O altă ofertă în care mulți clienți își găsesc o pasiune este acumularea de puncte în campaniile scurte susținute într-un alt lanț de magazine cunoscut. De exemplu, la 15 abțibilde strânse, un produs este cumpărat cu 50-75-90% reducere. Însă, schema este că un abțibild este primit la 30 de lei cheltuiți în magazin. La un calcul simplu, pentru a strânge cele 15 abțibilde clientul trebuie să scoată din buzunar 450 de lei. Asta pentru a beneficia de o reducere. Reducere care, desigur, nu este mai mare de 100 de lei la un produs. Astfel, consumatorul trăiește cu iluzia că a primit un favor din partea magazinului, în schimb, acesta a fost privat de acel produs până a cheltuit o anumită sumă de bani.

De aceea, recomandăm consumatorilor să nu cadă pradă marilor oferte până nu verifică care este costul real al unui produs și care ofertă este mai bună pentru ei. De cele mai multe ori, produsul martor, cel unitar, care nu este supus „marilor reduceri” are un cost real mai bun decât produsele aflate „gratis” la raft.

Claudia CORBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Poti face spume la bot la telefon la lepra asta de patron de publicatie obscura sa stearga comentariile, tot pielea pulii esti!
9
4
PUNE EXCROCII CU BOTUL PE LABE ! TOLERANTA ZERO PENTRU PRODUSELE ALIMENTARE SI ALIMENTATIA PUBLICA .
11
3
Ficior...apuca.te de scoala...
10
5
Ba destept esti ba Horica.
7
2

REPLICA

LOTO

6/49
28291833747
5/49
102511321216
joker
2832645102