REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.3° Constanța Dum., 5 Mai 2024
Anul XX Nr. 6720
10.3° Constanța Duminică, 5 Mai 2024 Anul XX Nr. 6720
 

Viitorul tunelului Palas-Portul Constanţa, incert: nu se dărâmă, dar nici nu poate fi utilizat

Viitorul tunelului Palas-Portul Constanţa, incert: nu se dărâmă, dar nici nu poate fi utilizat

Replica API 16 octombrie 2013 | 00:00 2073

CFR: Creaţia lui Saligny nu mai poate deservi căilor ferate

CFR: Creaţia lui Saligny nu mai poate deservi căilor ferate

Tunelul Palas-Portul Constanţa, cunoscut ca şi tunelul lui Saligny, este în continuare inutilizabil şi, potrivit reprezentanţilor CFR, sunt şanse reduse ca situaţia să se schimbe şi pe viitor. Construit de inginerul Anghel Saligny, în urmă cu aproximativ 115 ani, tunelul figurează pe lista obiectivelor din patrimoniul naţional. Lung de 490 de metri şi înalt de 6,15 metri, tunelul a beneficiat de puţine renovări de-a lungul existenţei sale. Când situaţia s-a agravat, în urmă cu câţiva ani, prin cedarea boltei de plăci şi prin volatilizarea şinelor de cale ferată, CFR s-a mobilizat.

Potrivit directorului regionalei CFR Constanţa, Dorin Maer, s-au luat toate măsurile necesare pentru stoparea degradării şi siguranţa zonei. El a declarat pentru Replica: "Tunelul figurează pe lista obiectivelor din patrimoniul public. Acum doi ani, prin 2011, s-au efectuat studii de fezabilitate şi a fost reabilitat. El nu reprezintă, în acest moment, un pericol. S-a scris mult şi s-a exagerat pe marginea acestui subiect. Tunelul nu prezintă risc în zonă, nu se va dărâma. Noi, cei de la CFR, ne ocupăm de administrarea şi întreţinerea lui".

Avem un tunel. Ce facem cu el?

Tunelul nu prezintă interes nici pentru CFR, nici pentru altă instituţie sau autoritate locală. Scos complet din circuit, relicva lui Saligny are toate şansele ca viitorul său să fie exact ca prezentul: inutilizabil. Maer susţine că au existat diverse planuri şi propuneri pentru tunel, dar nimic nu s-a concretizat. "S-a dorit, la un moment dat, să fie utilizat ca rută alternativă, ocolitoare, ajutătoare, cum doriţi. A fost intenţia Primăriei Constanţa, pentru ca TIR-urile să nu mai circule pe şoseaua Caraiman. A fost o intenţie de fluidizare a traficului din oraş. Un lucru îl ştim cert: tunelul nu mai poate deservi căilor ferate. Pe acolo nu va mai trece nici o cale ferată, niciodată. El nu mai prezintă interes, încă din anii 1990. Pentru că era o rută simplă, neelectrificată. Acum, există altă rută, electrificată, modernă". Contractul pentru consolidarea şi asigurarea scurgerii apelor în tunelul CF km 224+670/225+160 linia Palas-Port vechi a fost semnat cu SC Sopmet SA Bucureşti pe 2 noiembrie 2011, preţul reabilitării fiind de 1.191.112,97 lei fără TVA, iar betonarea a fost efectuată de Bridge Consulting şi Geodor Proiect, expert Teodor Iftime, şeful catedrei de Tunele din cadrul Universităţii Bucureşti. De altfel, Regionala CFR a constatat că tunelul avea doar probleme de hidroizolaţie şi nu exista un pericol în privinţa structurii de rezistenţă, care nu era afectată. În prezent, tunelul construit între 1895 - 1900 şi care traversează cartierul Abator este inaccesibil atât prin prisma barelor instalate la intrare, cât şi a buruienilor şi noroaielor din zonă.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212