Şantierul DMHI cu un picior în groapă! Datorii de aproape 800 de milioane de dolari
Şantierul DMHI cu un picior în groapă! Datorii de aproape 800 de milioane de dolari
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestSindicaliştii susţin că acţionarul coreean vrea să vândă!
Sindicaliştii susţin că acţionarul coreean vrea să vândă!
Situaţie alarmantă în ceea ce priveşte soarta şantierului de la Mangalia! Daewoo- Mangalia Heavy Industries apare pe lista neagră cu datorii de aproximativ 800 de milioane de dolari. Problema nu este una nouă, însă de data aceasta ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, a făcut o vizită la DMHI pentru a identifica eventualele soluţii de redresare. Mai mult decât atât, s-a adus în discuţie şi posibilitatea ca activitatea şantierului să fie diversificată: de la construire de nave la reparaţii şi livrare de componente.
Ape tulburi la şantierul naval din Mangalia! Datoriile însumate de-a lungul anilor îngroapă afacerea, iar mii de oameni riscă să rămână fără loc de muncă. „A fost o vizită informală, momentan, pentru a stabili împreună cu conducerea DMHI o eventuală întâlnire la Ministerul Economiei şi pentru a identifica eventualele soluţii pentru rezolvarea problemei sociale, în primul rând. La ora actuală sunt aproximativ 6.000 de angajaţi, aproape 3.000 care lucrează efectiv şi ceilalţi 3.000 fiind subcontractanţi. Nu aş vrea ca situaţia de la DMHI să se transforme într-o situaţie socială în sudul judeţului. Sunt ferm convins că se vor găsi soluţii”, a precizat Marius Horia Ţuţuianu, preşedintele CJC.
Vizita oficialului de la Bucureşti nu a fost în zadar, acesta propunând diferite piste de soluţionare a problemelor cu care se confrunt compania. „Sunt probleme ce trebuie clarificate. Vorbim totuşi de 5 ani de zile de când acest agent economic înregistrează pierderi din exploatare, chiar şi în an de vârf când au livrat 11-14 nave anual. Daewoo Coreea înregistrează probleme la nivel mondial! Toate unităţile de producţie sunt sub un oarecare disstres financiar. Voi lua chiar iniţiativa de a adresa Guvernului coreean pentru a înţelege mai bine care este pachetul de asistenţă financiară către Daewoo Coreea căci ceea ce impactează acolo, evident are un impact la nivel global. Cred că ei trebuie să crească puţin în autonomie la nivel de funcţionalitate în România”, a precizat Alexandru Petrescu, ministrul Economiei.
Proritară rămâne masa muncitorească! „Vreau să văd exact nivelul de angajament pe care Daewoo Coreea îl are în unitate de producţie de la Mangalia. Rămâne esenţial pentru noi să protejăm locurile de muncă pentru cei aproape 3.000 de oameni, 6.000 dacă îi punem şi pe subcontractori care prestează aici. Este o unitate de producţie importanţă în economia judeţului Constanţa, în special în partea de sud şi urmărim cu deosebită atenţie ceea ce se întâmplă la nivelul managementului, modul în care se desfăşoară paşii următori.
Sunt soluţii pentru a trece de această perioadă, este doar un episod nevrednic, piaţa îşi va reveni, dar ei trebuie să-şi rezerve numărul de angajaţi. Sunt oameni cu înaltă calificare şi nu ne putem permite sub nici o formă să pierdem vreun loc de muncă. Este esenţial pentru noi, dar este esenţial şi pentru ei să-şi menţină portofoliul de oameni calificaţi. Aceştia sunt foarte greu formaţi, costuri foarte mari şi alţii nu vor mai găsi în momentul în care vor reintra în business”, a completat ministrul Economiei.
Ce soluţii a propus Alexandru Petrescu?
După discuţiile avute cu cei din managementul DMHI, ministrul Economiei a făcut şi câteva sugestii privind evoluţia în mod favorabil a şantierului. „Eu le-am sugerat o serie de direcţii. Este clar că trebuie să-şi diversifice portofoliul. Dacă din 2008-2009 Daewoo Mangalia s-a axat pe construcţii de nave, este clar că trebuie să umble puţin la structura de clienţi si să intre în zona de reparaţii, trebuie să intre în zona de livrare de componente medii şi mari, trebuie să încheie asocieri comerciale cu alte şantiere navale fie din România, fie din Europa. Este o perioadă dificilă pentru întreg sector”, a adăugat Petrescu. Mai mult decât atât, acesta le-a cerut şi un raport privind activitatea din ultimii ani pentru o mai bună reglementare a soluţiilor.
„Le-am solicitat să-mi ofere documente care să-mi dea o mai bună claritate în ceea ce priveşte trecutul, evoluţia financiară a companiei. Vreau să înţeleg cum s-a ajuns la un nivel de datorii către diferiţi agenţi comerciali, ca să pot veni cu modele şi să pot agrea modele de business pentru viitor. Aştept cu mare interes până la jumătatea lunii martie să-mi furnizeze toate documentele solicitate, urmând ca managementul să se deplaseze la Bucureşti, la sediul ministerului să avem un următor episod de discuţii. Este foarte important ca ei să-mi demonstreze că există un flux continuu de muncă. Acolo sunt diferite echipe de muncitori care deservesc diferite stadii de evoluţie în construcţia unor nave şi trebuie un flux continuu astfel încât ei să fie ţinuţi în activate continuu”, a conchis ministrul Economiei. Nu în ultimul rând, se va lua în calcul şi o întrevedere cu Guvernul coreean.
Liderul de sindicat al DMHI atenţionează: „După Paşte, 1.000 de persoane nu vor mai avea de lucru”
Situaţia tumultoasă îngrijorează bineînţeles şi pe cei din cadrul sindicatului Daewoo! Florian Marin a susţinut că nu mai puţin de 1.000 de oameni vor rămâne fără loc de muncă dacă nu se găseşte rapid o soluţie. „Comenzi vizavi de construcţii nu mai sunt decât următoarele trei nave, pentru că la ora actuală sunt deja 3 în doc, una la cheu. Problema este că din urmă nu vine nimic. Deja în sectorul de debitare, salariaţii nu mai au încărcare şi au fost făcute realocări, deci transferaţi în alte secţii. Dacă nu vine nimic din spate înseamnă că o parte din salariaţi, după Paşte, 1.000 de persoane nu vor mai avea de lucru. Avem discuţii tot timpul pentru a se realiza ceva contracte”, a spus Florian Marin. Totuşi, potrivit acestuia, există şanse să se încheie anumite contracte cu alte şantiere navale din România.
“Noi am mai lucrat pentru Tulcea și se pare că s-a semnat deja să construim aici niște punți, cei de la Tulcea ne vor transmite tabla, iar societatea va construi aceste structuri metalice. Sunt ceva discuții chiar și cu Brăila pentru a se construi. Urmează, probabil în vară, să se deschidă reparațiile pentru că până atunci docurile sunt ocupate și nu se poate deschide. Reparațiile se pot deschide și opri oricând. Ceea ce mă face pe mine să cred este că odată ce vor pleca băieții de aici rămânând doar cu reparațiile se va închide și gata.
Sincer, în presa coreeană se scrie că noi suntem deja puși la vânzare. Nu s-a ascuns acest lucru, dar nu s-a găsit clientul. Probabil când se va găsi acest client, vom fi sub o altă denumire. Din păcate, autoritățile române cam târziu s-au îngrijorat. Eu sunt de 16 ani în sindicat și mereu am spus că aici sunt foarte mari probleme. Ministrul (n.r. Economiei) ar trebui să se ducă la colegul lui, Ministrul de Finanțe, și să se uite pe bilanțul acestei societăți. Să se așeze la masă și să discute”, a precizat liderul de sindicat Daewoo Mangalia.
Diana NEAŢĂ
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News