A dat 5.000 de euro pe o maşină, dar nu o poate folosi; RAR spune că a fost furată.. înainte de a fi fabricată?!
A dat 5.000 de euro pe o maşină, dar nu o poate folosi; RAR spune că a fost furată.. înainte de a fi fabricată?!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPăţania unei femei din Constanţa!
Păţania unei femei din Constanţa!
Mare atenție când vă cumpărați mașină! S-ar putea să aveți surprize, chiar dacă a fost cumpărată dintr-un showroom. Acesta este semnalul de alarmă al unei femei care a avut parte de o experiență cel puțin ciudată, în legătură cu achiziționarea unui autoturism. Deși și-a cumpărat un autoturism cu acte în regulă, cu factură, nu o poate folosi și stă cu ea în fața porții. Ba s-a mai trezit și cercetată penal pentru tăinuire. De ce? Pentru că cei de la Registrul Auto Român (RAR) au constatat că mașina, care a fost adusă din Olanda și vândută în România, figura ca fiind furată din Turcia, iar furtul a avut loc cu jumătate de an înainte de data fabricării. Mai mult decât atât, deși a fost folosită atâția ani în Olanda, iar până în România a trecut prin atâtea vămi, nimeni nu a descoperit că mașina este furată. În schimb, este cunoscut faptul că nu este un caz singular și totul are legătură cu baza de date a RAR.
Mașină furată din Turcia, deși nu a trecut niciodată pe acolo?!
Carmen Roman este o femeie din Ovidiu, care, anul trecut, a cumpărat un autoturism Volkswagen Passat B6 Berlina, mașină care a costat 5.200 de euro și care trebuia să fie un cadou deosebit pentru fiul ei. Vânzătorul este tot un constănțean, care a cumpărat autoturismul, la rândul lui, dintr-un fel de parc auto din Olanda, care i-a eliberat factură în momentul tranzacției. Adică totul a fost perfect legal.
Acum, odată adusă mașina în țară, toate bune și frumoase, banii au fost predați vânzătorului, mașina a fost predată cumpărătorului, a fost dusă la Poliție pentru a i se da numere provizorii cu care a circulat timp de 3 luni, totul părea super. Surpriza cea mare a venit în luna noiembrie 2017, în momentul când au vrut să o înmatriculeze. Cei dela RAR au anunțat atât cumpărătorul, cât și reprezentanții IPJ Constanța, că mașina figurează ca fiind furată de la 1 ianuarie 2005, din Turcia. Autoturismul a fost indisponibilizat și dat cumpărătorului în custodie, care nu poate circula cu el și nu are ce face decât să-l privească cum stă în fața porții.
”Așa e la noi, ca la nimeni. Cumperi legal o mașină care a rulat timp de 13 ani prin Olanda, circuli cu ea cu numere provizorii, iar în cele din urmă ți se spune că mașina este furată dintr-o țară unde nu a fost niciodată. În istoricul ei nu apare că ar fi trecut vreodată prin Turcia. Și mai ciudat este că, după cum ni s-a spus, mașina a fost furată chiar pe 1 ianuarie 2005, deși data fabricației, trecută în acte, este în iunie 2005, adică peste 6 luni. Ea a fost adusă în România de un băiat din Constanța, care lucrează acolo. Ne-a vândut-o ca un om de bună credință, pentru că el și-a cumpărat altceva. La Poliție chiar a zis că, dacă întradevăr se dovedește că a fost furată, ne dă banii înapoi. Dar cum e posibil să circule 250 de mii de kilometri timp de 10 ani, să treci cu ea prin patru vămi până în România, să fie verificată de fiecare dată și să nu fie nici o problemă, iar la noi în România cei de la RAR să ne spună că e furată?”, se întreabă cumpărătoarea indignată.
Mașina de 5000 de euro ruginește în stradă, în așteptarea unei rezoluții
Și asta nu e tot. Cei de la IPJ au deschis dosar de cercetare penală pe numele cumpărătorului, că așa e procedura, iar în momentul de față se așteaptă o rezoluție din partea Parchetului, care nu se știe cât timp va mai dura până va fi emisă.
”Eu acum sunt cercetată pentru tăinuire, mi s-a spus că așa se face, asta până se soluționează problema. Dar mă deranjează că nu putem folosi mașina pe care am dat 5000 de euro. Aș fi acceptat să ni se impună niște obligații, dar să ne lase să circulăm cu ea, pentru că am luat-o pentru noi, pentru familie, nu pentru vânzare. Am sunat și am fost în audiență la procuror, ca să îl rog să îmi rezolve mai repede situația, pentru că mașina stă în poartă și ruginește acolo. Eu consider că mi se încalcă niște drepturi.
Eu am cumpărat-o legal și sunt proprietar, cel puțin până la proba contrarie. Eu ce să înțeleg din asta, că dacă cercetările lor durează 5 ani, eu stau 5 ani cu mașina în poartă și mă uit la ea? Cine mă despăgubește pe mine că mașina se degradează între timp? Sunt eu de vină cu ceva, că am fost la Poliție cu mașina să o înmatriculez, și ei mi-au spus că e furată? Dacă Poliția nu mi-a putut spune de la început că mașina a fost furată, de exemplu, cu toate că nu putea fi furată înainte de a fi fabricată, dar în fine, atunci cine putea să-mi spună?
Mi-au spus că numai RAR-ul poate. Ok, dar la RAR te programeaza peste 2 luni, eu cum puteam să-i spun vânzătorului că întâi verificăm mașina la RAR, iar peste 2 luni o plătesc dacă nu este furată? Alte mașini furate au putut găsi în vamă, pe asta nu au putut-o descoperi, ca să nu mai pun că, cică ar fi furată de 13 ani. În atâția ani chiar nu s-a descoperit? Sau nu s-a prescris fapta asta? Chiar ar urmări-o cineva de 13 ani? Chiar așa ne iau de proști?”, susține femeia.
Și cu banii dați, și fără mașină, și cu dosar penal
Tot ea ne-a precizat că polițistul de la IPJ care se ocupă de dosarul său a luat în considerare și posibilitatea ca cei de la RAR să fi greșit.
”Cei de la RAR au spus că mașina e furată, dar de unde au tras concluzia asta, ce și cum, nu au specificat. După mai multe insistențe ne-au spus că ar fi primit un document din Turcia precum că mașian a fost furată de la ei, în urmă cu 13 ani. L-am chemat atunci pe fostul proprietar de la care am cumpărat-o, când mi s-a spus că sunt cercetată penal. Adică eu cumpăr mașina, eu sunt păgubită și tot eu sunt cercetată penal.
Le-am expus celor de la RAR următoarea situație: eu am verificat mașina în momentul în care am cumpărat-o, pe site-ul acela ”Inspector Auto”, despre care se spune că este cel mai bun și acolo mașina nu apare ca fiind furată nici în Olanda, unde stătea de peste 10 ani. Mașina este dată furată de 13 ani, în Turcia. Întrebarea mea este: în 13 ani chiar nu a descoperit-o nimeni, nicăieri, pe unde a circulat? A dat din umeri. Polițistul de la IPJ, cel care a instrumentat dosarul meu, a spus că mai mult ca sigur este o greșeală a celor de la RAR, în legătură cu seriile de pe șasiu și din acte”, a mai completat Carmen Roman, păgubita.
Ce spune directorul RAR?
”Se verifică bazele de date europene și cele românești, este o procedură simplă. Dacă mașina este furată, este normal să nu o poată folosi, este absolut normal. Dacă colegii mei au stabilit că mașina este furată, înseamnă că este furată”, a declarat directorul RAR, Adrian Bizineche.
După cum spuneam, mașina se află în custodia cumpărătorului (că doar nu își asumă instituțiile statului răspunderea pentru siguranța bunului altuia), stă parcată în fața porții, fiind indisponibilizată de către autorități, până la clarificarea situației. În acest moment se așteaptă rezultatul anchetei, iar dacă mașina va mai fi bună de ceva în momentul soluționării cauzei, poate și proprietarul va mai putea face ceva cu ea. Interesant ar fi de aflat cine va suporta despăgubirile. De remarcat că acesta nu este un caz singular, iar de fiecare dată s-a constatat că totul a pornit de la baza de date a Registrului Auto Român, care funcționează defectuos.
Daniel ALBU
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News