ACUZAŢII GRAVE! Mai mulți angajați de la ROMATSA și-au decontat ilegal vacanțele, prin intermediul unei agenţii de turism din Constanţa
ACUZAŢII GRAVE! Mai mulți angajați de la ROMATSA și-au decontat ilegal vacanțele, prin intermediul unei agenţii de turism din Constanţa
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPrejudiciu în valoare de peste 7 milioane de lei
Prejudiciu în valoare de peste 7 milioane de lei
INCREDIBIL cum s-au „jonglat” banii publici la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA)! Mai mulți angajați de la ROMATSA și-au decontat ilegal, prin intermediul uneia genţii de turism din Constanţa, concediile psihologice, producând un prejudiciu companiei în valoare de de 7.433.624,00 lei, bani care au fost achitaţi agenţiei care ar fi trebuit să trimită salariaţii în vacanţă. Aceasta din urmă i-a stornat angajaţilor. Constatările au fost făcute de Corpul de Control al Prim Ministrului, în urma unui control realizat în cadrul companiei.
În domeniul de activitate al personalului operativ de dirijare și control al traficului aerian civil a fost emis Decretul-lege nr. 125/1990 privind reglementarea unor drepturi ale personalului de dirijare, control și informare a traficului aerian. Prin intermediul acestui decret, a fost instituită obligația efectuării de către personal a unui concediu suplimentar de odihnă și a unui concediu de recuperare psihologică. Aceste concedii reprezintă o măsură preventivă și de înlăturare a afecțiunilor care se produc ca urmare a exercitării profesiei, cauzate de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, în procesul de muncă. Conform dispozițiilor, efectuarea concediilor, care sunt gratuite, reprezintă una din măsurile de natură a asigura deplina siguranță a zborurilor. Efectuarea concediului de recuperare psihologică este obligatoriu, fiind efectuat anual într-o stațiune balneoclimaterică. Astfel, ROMATSA are obligaţia de a dispune efectuarea cheltuielilor din patrimoniul său, fără a implica angajarea de cheltuieli pe seama patrimoniului personal al salariaților, asigurând astfel condițiile de efectuare a concediilor de suplimentare de odihnă și de recuperare psihologică de către angajați. Procedura de efectuare a concediilor de recuperare psihologică și a concediilor suplimentare de odihnă se derula în funcție de modalitatea în care se alegea destinația, respectiv printr-o agenție de turism sau direct la unitatea de cazare prestatoare de servicii.
În anul 2014, Corpul de Control al Primului - Ministru a efectuat verificări la ROMATSA, în legătura cu respectarea prevederilor legale referitoare la efectuarea concediului de recuperare psihologică și a concediului suplimentar de odihnă în perioada 2010 - 2013 . Controlul a scos la iveală o serie de nereguli constatate la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA). În urma analizei documentelor financiare, s-a constatat că, din suma totală de 8.732.386,21 lei achitată de către ROMATSA către agenţia de turism Corado Holiday S.R.L., în baza facturilor fiscale emise, aceasta a prejudiciat patrimoniul ROMATSA cu suma de 7.433.624,00 lei, reprezentând contravaloarea serviciilor neprestate de către societatea din Constanţa, însă achitate de către companie, restituind-o în mod nelegal și nejustificat altor persoane, respectiv salariaţilor care ar fi trebuit să beneficieze de concediile psihologice, în loc să o restituie companiei. În perioada 2011-2013, în baza comenzilor primite, firma a emis către ROMATSA facturi fiscale în valoare totală de 8.732.386,21 lei, din care 2.000.069,51 lei în anul 2011; 3.259.543,54 lei în anul 2012 și 3.472.773,16 lei în anul 2013.
Concluzia Raportului de control al Corpului de Control al Primului - Ministru din data de 01.10.2014 este aceea că societatea nu a prestat serviciile destinate efectuării concediilor de recuperare psihologică și a concediilor suplimentare de odihnă pentru care ROMATSA a efectuat plățile, iar reprezentanții agenției de turism au procedat la stornarea (anularea) facturilor inițial emise și restituirea contravalorii serviciilor neprestate către salariaţii care nu au fost în concediu, nerestituind aceste sume către ROMATSA care le-a achitat.
Serviciului de Investigare a Fraudelor Constanţa, sesizat în acest caz
Pentru clarificarea acestei situații constatate, Corpul de Control al Primului-Ministru a solicitat Serviciului de Investigare a Fraudelor Constanţa să verifice realitatea și legalitatea operațiunilor efectuate de firma în cauză cu privire la comenzile formulate de ROMATSA, identificarea conturilor bancare către care au fost direcționate fondurile restituite, precum și circuitul real al documentelor justificative și al fondurilor transferate, aferente perioadei 2011-2013. Organul de control fiscal a constatat că, deși achitate în integralitate aceste servicii de către ROMATSA, agenţia de turism. nu le-a prestat efectiv, restituind nelegal contravaloarea acestor concedii către salariații Romatsa, după reținerea comisionului de agenție și a TVA-ului aferent comisionului încasat. Din verificarea înscrisurilor solicitate de Corpul de Control al Primului-Ministru de la tur-operatorii prin intermediul cărora societatea a achiziționat servicii aferente efectuării concediilor de recuperare psihologică și a concediilor suplimentare de odihnă, s-a constatat că "reprezentanții pârâtei au intervenit prin contrafacerea numărului de zile de cazare și a numărului persoanelor beneficiare".
Ulterior, voucherul modificat de agenția de turism semnat de reprezentanții societăţii și purtând ștampila Corado Holiday S.R.L. împreună cu factura emisă în consecință erau transmise către ROMATSA, în vederea achitării întregului pachet de servicii turistice destinate efectuării concediilor.
ANAF a intrat pe fir!
Potrivit constatărilor organelor de inspecție fiscală, reținute în procesul-verbal întocmit în cadrul controlului inopinat efectuat de ANAF, facturile emise de în perioada 2011-2013 au fost integral achitate de ROMATSA, neexistând facturi de stornare sau restituiri de fonduri către companie însă, agenţia de turism a procedat, la emiterea unor facturi storno salariaților ROMATSA, beneficiari ai concediilor, și la restituirea sumelor încasate de la ROMATSA direct către aceştia. Societatea nu a informat niciodată ROMATSA despre neprestarea serviciilor aferente efectuării de către salariați a concediilor de recuperare psihologică și despre restituirea sumelor. ANAF, prin Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanţa a constatat faptul că societatea, pentru a da o aparență de legalitate transferului efectuat în conturile bancare personale ale angajaților ROMATSA, a procedat la întocmirea facturilor de stornare pe numele angajaților ROMATSA.
Administratorul societăţii, Olimpia Ţenea, a recunoscut acuzaţiile organelor de control, prin nota explicativă din data de 01.08.2014. Acesta a precizat, potrivit rolii.ro, că temeiul acestor restituiri necomunicate ROMATSA a constat în cereri de restituire adresate telefonic sau pe e-mail societăţii, provenite din partea salariaților ROMATSA beneficiari ai concediilor, prin care furnizau CNP-ul și contul bancar personal, în care urma să se efectueze transferul.
ROMATSA a deschis, astfel, în 2015, o acţiune la Tribunalul Constanţa pentru ca instanţa să dispună obligarea soceităţoii Corado Holiday la plata sumei de 7.433.624,00 lei, reprezentând contravaloarea serviciilor neprestate de către aceasta, dar achitate de către companie. Societatea încearcă să scape basma curată, aruncând vina asupra salariaţilor, precizând în faţa judecătorilor că nu și-a însușit aceste sume fără dreptPlăţile au fost efectuate în raport cu proprii angajați, care au încasat contravaloarea acestor servicii pe care le-au refuzat si nu au rămas in patrimoniul agenției de turism.
În replică, reprezentaţii ROMATSA au relatat că, odată ce salariatul refuza efectuarea concediului suplimentar, societatea avea obligația de a restitui suma direct către Romatsa, dat fiind că raportul juridic s-a născut strict între aceste două entități juridice. Serviciile de intermediere reprezintă în mod concret o obligație pe care agenţia de turismo avea în raport de companie, iar nu de angajații acesteia.
Tribunalul a respins acţiunea companiei, dar şi Curtea de Apel, la recurs. Însă, decizia nua fost definitivă, aşa că, pe 5 iunie ROMATSA a formulat apel,a cesta înregistrându-se pe rolul Curţii de Apel.
Reprezentanţii celor două părţi au fost contactaţi pentru un punct de vedere. Până la închiderea ediţiei, aceştia nu au răspuns solicitării.
Mirela PASCAL
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News