REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.4° Constanța Vin., 29 Mar. 2024
Anul XX Nr. 6683
10.4° Constanța Vineri, 29 Martie 2024 Anul XX Nr. 6683
 

Contractele de reparații a trenurilor, semnate de CFR Călători, în atenția DNA

Contractele de reparații a trenurilor, semnate de CFR Călători, în atenția DNA

Replica API 26 noiembrie 2019 | 00:00 723

Dosar penal IN REM

Dosar penal IN REM

Trenurile de călători din România depășesc rareori viteza unei trotinete electrice, și nu de puține ori, călătorii au așteptat între stații minute, dacă nu și ore în șir, pentru că s-a defectat locomotive. Nu avem vagoane sigure, iar multe dintre ele zac în depouri nefuncţionale, pentru că mai marii şmecheri de la nivel înalt s-au ”distrat” cu contractele de reparaţii, în schimbul unor sume cu foarte multe zerouri. CFR Călători a fost sabotată din interior, susţin surse bine informate, pentru a rămâne fără vagoane și automotoare în favoarea unor operatori privați de călători interesați direct ca această companie să fie oprită, băgată în insolvență și apoi în faliment. SC Remarul 16 Februarie a cerut prelungiri peste prelungiri a valabilității contractului în vederea finalizăriii serviciilor de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR20D-Revizie Capitală, cunoscute ca Săgeata Albastră. Cu privire la aceste aspecte, Direcția Națională Anticorupție (DNA) a deschis un dosar în care efectuează urmărirea penală IN REM (cu privire la fapte) pentru abuz în serviciu. Procurorul de caz a dispus, la sfârșitul lunii trecute, pentru lămurirea aspectelor ce fac obiectul cauzei penale, că este necesar atașarea la dosar a unor înscrisuri aflate la SNTFC CFR Călători SA care constituie mijloace de probă.

Așa cum se știe, CFR Călători are o majoră și gravă criză de material rulant, locomotive și vagoane, care să se afle în stare de funcțiune și acre să corespundă cerințelor standardelor moderne de siguranță. Cele mai moderne trenuri, cunoscute ca Săgeata Albastră, nu pot fi utilizate, stând la în depouri, retrase din circulație, din cauza prelungirilor succesive ale termenelor de executare a contractelor de reaparații panificicate, termene solicitate în mod repetat de Remarul 16 Februarie SA și acceptate la nesfârșit de CFR Călători SA.

Referitor la ilegalitățile privind contractele de rparații ale CFR Călători, DNA a deschis un dosar penal, 383/P/2019, prin care s-a dispus începerea urmăririi penale in rem cu privire la săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, prevăzută de art. 132 din Legea 78/2000, raportat la articolul 297 alin 1 din Codul Penal, articole ce preved ” Infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice, infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor şi infracţiunea de abuz în serviciu prin îngrădirea unor drepturi, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 15 ani” și ”fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”.

”Dosarul este în lucru pe rolul DNA – Structura Centrală, în cauză fiind începută urmărirea penală doar cu privire la faptă (“in rem”) sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit. Această etapă nu are caracterul formulării unor acuzații împotriva unei persoane, ci are doar semnificația instituirii cadrului procesual în care se pot strânge primele probe cu privire la o anumită faptă. Alte informații privind stadiul anchetei nu pot fi oferite”, au precizat, pentru Replica, reprezanții DNA

Reamintim că CFR Călători a atribuit un contract, în 2018, către Remarul 16 Februarie SA de maximum 176 milioane lei pentru revizia capitală a 73 de automotoare Siemens, aflate în exploatarea CFR Călători, așa-numitele Săgeata Albastră. În fapt, contractul fusese câștigat încă din luna august, dar competitorul de la licitație, societatea Electroputere VFU, deținută de un alt milionar celebru care a făcut avere din trenuri, Gruia Stoica, o contestase la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Pe 24 noiembrie, CNSC a respins contestația Electroputere, care cerea anularea licitației, iar contractul a intrat deja în vigoare. Electroputere a formulat, în decembrie 2018, o adresă către CFR Călători, prin intermediul căreia aducea la cunoştinţă o serie de nereguli cu privire la oferta tehnică întocmită de societatea Remarul 16 Februarie SA. Cea din urmă nu avea experienţă şi capacitatea tehnică necesară executării unor lucrări de o asemenea complexitate, aspect care reieşea cu precădere, atât din oferta tehnică, cât şi din oferta financiară depusă la licitaţie. De altfel, societatea face parte din grupul Transferoviar, fiind principalul concurrent pe piaţă al CFR Călători, de unde suspiciunile privind lipsa interesului pentru efectuarea conformă a lucrărilor. Societatea Electroputere spune că CFR Călători nu a efectuat acest verificări pentru a-şi constitui o minimă garanţie în ceea ce priveşte posibilitatea executării contractului şi a declarat câştigător al licitaţiei firma lui Mitică Călin.

Pe 20 februarie 2018 a fost semnat contractual cu firma din Cluj, a lui Mitică Călin, iar de atunci şi până în luna noiembrie a aceluiaşi an nu s-au efectuat lucrări, a fost livrat un singur vagon, şi acela stă în depou pentru că nu au curaj să-l pună pe şine. Mai mult, societatea nu deţine un cântar pentru un tren cu dimensiunea de 41,7 m, motiv pentru care nu-i poate stabili coordonatele, nu poate face reglajecorespunzătoare, determinând pericol de accidente, uzură prematură a roţilor etc. “Primul tren trimis la reparație a fost un tren care era în perioada de funcționare și care mai avea aproape 300 de mii de km până urma să îi expire numărul de km necesari pentru a putea fi introdus la reparație. Responsabil de această decizie a fost fostul director Iosif Szentes care, imediat după plecarea de la CFR Călători, s-a angajat chiar la una din firmele lui Călin Mitică. Până în acest moment Remarul 16 Februarie a reușit performanță să livreze către CFR Călători un singur tren care nici măcar nu este folosit, tren care stă în depou pentru că angajații CFR nu au curaj să îl pună pe traseu.”, spun sursele noastre.

Cum şi-a motivat Remarul 16 Februarie SA neexecutarea contractului

În iulie 2018, cu mai puţin de o lună de termenul livrării, SC Remarul 16 Februarie SA a trimis la CFR Călători SA Bucureşti, Serviciul Automotoare, o adresă prin intermediul căreia solicita prelungirea contractului cu 8 luni. Motivul?”După introducerea în societatea noastră a automotoarelor care fac obiectul contractului a fost identificată necesitatea efectuării unor lucrări care nu au fot cuprinse în nomenclatorul de lucrări obligatorii şi nici în anexa nr 3 la Acordul Cadru. Pentru acest lucrări trebuie transmise ofertele de preţ şi organizată procedura de negociere a lor. Ţinând cont de cele de mai sus, vă rugăm să aveţi amabilitatea de a prelungi valabilitatea contractului, prin act adiţional, cu un termen de 8 luni în vederea finalizăriii serviciilor de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR20D-Revizie Capitală” la automotoareale care fac obiectul contractului”. Și contractual fost prelungit. Astfel, în august 208, părţile au semnat un act adiţional prin intermediul căruia au convenit prelungirea termenului de execuţie a lucrărilor până la data de 31 decembrie 2018. “Nelivrarea integral a numărului de automotoare contractate atrage rezilierea contractului şi implicit a acordului cadru, cu emiterea certificatul constatator”, au spus reprezentanţii CFR Călători, în răspunsul emis către SC Remarul 16 Februarie SA. Societatea Electroputere spune că o nouă prelungire a contractului, în condiţiile în care CFR Călători s-a convins de lipsa capacităţii tehnice a Remarul 16 Februarie SA de a executa contractual, blochează activitatea CFR Călători, care se confruntă, deja, cu o criză a vagoanelor şi creează premisele unei pieţe libere pentru concurentul său principal, care nue ste nimeni altul decât Remarul 16 Februarie SA.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
care o primesc militienii dinstatia cf palas pe unde circula tonele de motorina?.Sau aceasta este directionata de seful de post?.
0
0
Cum spui ma Orbane,ca nu a lasat P.S.Deu nici un ban in caseria statului?,trimite ma corpul de control peste tot unde s-a lucrat cu bani statului sau ai localitatilor pentru ca esti prim ministru si sa se confiste pana la rude de gradul 20 daca nu pot justifica cu venitul obtinut legal ce au hoti astia,ca o sa gasesti si P.N.Listi printre ei nu conteaza confisca tot si daca este cazul puscarie.Faceti ma curat in casa asta numita Romania pt.ca au ajuns gunoaile sa o sufoce.
0
0
Mirela Pascal, tu ai trecut de clasa a V-a? Vei spune NU, caci doar asa te poti salva. Si-atunci, ce cauti pe aici? Si mai esti si platita? Vai,vai, vai!
1
0
Este jenanta siluirea limbii romane, prin dezacordurile dintre articolul posesiv-genitival si substantivul determinat, precum si prin folosirea incorecta, uneori, a virgulei.
1
0
sa se dea pedepse maxime celor vinovati
1
0
Ale trenurilor
1
0
Cred ca ati folosit un pleonasm. Toate contractele din RO pe bani publici ar trebui sa ajunga pe mana DNA. Este o tara de haiduci care cum prind banii publici cum si impart si aici nu tine de culoarea politica, toti sunt la fel. Legile si le dau tot ei, astfel incat toate furturile sa fie sustiunute cu documente loegale si uite asa nici o urma de puscarie sau de vreo recuperare a prejudiciului. Sa mai spun si de controalele de fond care vin doar sa stearga eventuale urme? ASTA ESTE ADEVARATA ROMANIE!Ca si un sfat, nu lasatii tinerii procurori langa cei vechi, ii vor contamina intr-un tarziu.
3
0

REPLICA

LOTO

6/49
15331744146
5/49
383120264010
joker
3416910367