Firma acuzată că a țepuit Consiliul Județean Constanța cu milioane de euro și-a cerut falimentul
Firma acuzată că a țepuit Consiliul Județean Constanța cu milioane de euro și-a cerut falimentul
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPatroană este fina lui Nicușor Constantinescu
Patroană este fina lui Nicușor Constantinescu
O firmă de construcții care a țepuit bugetul de stat și Consiliul Județean Constanța cu circa zece milioane de lei și-a cerut falimentul. Societatea a furat bani în contractul de reabilitare a Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța și face parte dintr-un dosar DNA. Firma este dețintută de fina lui Nicușor Constantinescu, fostul lider PSD și președinte al Consiliului Județean Constanța.
Mara Construct SRL a depus pe 05.04.2018 un dosar la Tribunalul Constanța prin care își cere falimentul, în calitate de debitor. Instanța a stabilit un prim termen de judecată pe 23 aprilie a.c. Firma care are ca domeniu de activitate lucrări de construcții de clădirilor rezidențiale a raportat pentru anul 2016 afaceri de numai 81.000 lei și pierderi de 355.000 lei, cu 13 angajați și datorii de aproape 800.000 lei. Mara Construct SRL este cunoscută pentru faptul de a fi primit în perioada 2011- 2015 contractele pentru reabilitarea monumentului Tropaeum Traiani și a cetății Capidava, finanțate din fonduri europene. Potrivit datelor SEAP, Mara Construct SRL a primit de la Consiliul Județean Constanța contracte de peste 16,5 milioane de euro pentru diverse lucrări, bani care s-au dovedit ulterior a fi furați din bugetul Constanței. Firma este deținută de Maria Cătălina Lăpăduș, fiica Sandei Ciocoiu, asociata lui Sorin Strutinsky și fina lui Nicușor Constantinescu. Mara Construct SRL este anchetată de DNA pentru milioanele de euro furate din banii județului Constanța.
Reamintim că procurorii DNA au dispus trimiterea în judecată, în 2017, în stare de libertate a patru administratori de societăți într-un dosar de evaziune fiscală. Este vorba de încheierea unui contract pentru reabilitatea Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa cu Consiliul Judeţean Constanța la care s-au folosit documente ”inexacte care cuprindeau date neconforme cu realitatea, în scopul obţinerii pe nedrept a banilor”. Precizăm că în luna ianuarie, CJC s-a constituit parte civilă în dosar cu aproape 9 milioane de lei.
Una dintre persoanele trimise în judecată este Constantin Dima, la data faptelor administrator al SC Mara Construct SRL, pentru folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene, în formă continuată şi evaziune fiscală, în formă continuată. De asemenea, au mai fost trimise în judecată, SC Mara Construct SRL, pentru folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene, în formă continuată, şi evaziune fiscală, în formă continuată, dar și Diallo Mamadou Alpha Evy, administrator al SC Alpha Construct Mondial Explorer SRL, pentru complicitate la evaziune fiscală, în formă continuată, SC Alpha Construct Mondial Explorer SRL şi SC Unprim Auto Proiect SRL, pentru complicitate la evaziune fiscală în formă continuată, SC Danliv Concept Construct SRL şi SC Petraprod Steel SRL, pentru complicitate la evaziune fiscală, precum şi Liviu Ungureanu şi Lucian Petrache, administratori ai SC Danliv Concept Construct SRL respectiv SC Petraprod Steel SRL, pentru complicitate la evaziune fiscală.
Procurorii susțin că, ”la data de 31 decembrie 2010, în vederea implementării proiectului HIPERB – Muzeu al secolului XXI pentru turiştii din Constanţa, între SC Mara Construct SRL reprezentată de inculpatul Dima Constantin şi Consiliul Judeţean Constanţa a fost încheiat un contract de execuţie lucrări, având ca obiectiv reabilitarea clădirii Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa”.
''Pe toată perioada execuției contractului, inculpații SC Mara Construct SRL și Dima Constantin au folosit, cu rea credință, în relația cu Consiliul Județean Constanța, documente inexacte (facturi și situații de lucrări) care cuprindeau date neconforme cu realitatea, în scopul obținerii pe nedrept, de la consiliul județean, a banilor provenind din fonduri europene nerambursabile. O parte din aceste documente au fost furnizate de către ceilalți inculpați, administratori ai unor societăți cu un comportament de tip „fantomă” –care au emis facturi ce nu reflectau operațiuni reale și care au fost înregistrate în contabilitate și ulterior plătite de către inculpații Dima Constantin și SC Mara Construct SRL, cu efectul prejudicierii bugetului de stat cu 788.542,40 lei, sumă cu care Agenția Națională de Administrare Fiscală s-a constituit parte civilă în procesul penal'', se arată într-un comunicat al DNA.
De asemenea, Consiliul Județean Constanța a comunicat că se constituie parte civilă în cauză cu suma de 8.963.612,64 lei, reprezentând fondurile europene nerambursabile. În cauză, procurorii au dispus măsura asiguratorie a sechestrului asupra mai multor terenuri ce aparțin inculpatului Petrache Lucian. Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Constanța, cu propunere de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză.
Iată despre ce este vorba în dosar
În perioada de executare a contractului de execuţie de lucrări având ca obiectiv reabilitarea clădirii Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa, încheiat cu UAT judeţul Constanţa în vederea implementării proiectului „HIPERB Muzeu alsecoluluiXXl pentru turiştii din Constanţa" , în mai multe rânduri şi în baza aceleiaşi rezoluţii infracţionale, inculpaţii Dima Constantin şi SC Mara Construct SRL au folosit cu rea credinţă la Consiliul Judeţean Constanţa, documente inexacte (facturi şi situaţii de lucrări) care cuprindeau date neconcordante cu realitatea, cu scopul obţinerii pe nedrept, de la autoritatea contractantă, de fonduri provenind de la bugetul general al UE. Astfel, probele administrate până la acest moment converg în sensul că, în executarea contractului amintit, SC Mara Construct SRL a înregistrat în contabilitate facturi emise de societăţi de tip fantomă, aceste cheltuieli nereflectând operaţiuni comerciale reale, în sensul că societăţile care au emis facturile respective nu au prestat în realitate niciuna dintre operaţiunile plătite de SC Mara Construct SRL din fondurile încasate de la Consiliul Judeţean Constanţa. Prin urmare, sumele facturate de către SC Mara Construct SRL Consiliului Judeţean Constanţa erau net superioare cheltuielilor efectuate în realitate cu executarea lucrărilor contractate deoarece includeau şi sumele virate către societăţile fantomă amintite. Cu toate acestea, SC Mara Construct SRL a prezentat în situaţiile de plată care justificau pretenţiile sale financiare, formulate prin facturile emise către Consiliul Judeţean Constanţa, sume mult mai mari, diferenţa fiind însuşită prin transferarea ei către societăţi tip fantomă şi apoi prin retragerea în numerar. S-a stabilit prin raportul de constatare întocmit de către specialistul din cadrul DNA că SC Mara Construct SRL a virat către societăţile fantomă, suma totală de 2.444.481,44 lei, reprezentând 31,32% din valoarea contractului. Situaţiile de plată ale SC Mara Construct SRL au un caracter fals, în sensul că administratorul acesteia a atestat în cuprinsul lor efectuarea unor lucrări cu valori net superioare celor reale, diferenţa fiind însuşită în maniera arătată mai sus. Prin urmare, apreciem că probele administrate până în prezent conduc la concluzia că în executarea contractului de executare lucrări, inculpaţii SC Mara Construct SRL şi Dima Constantin au înregistrat în contabilitate cheltuieli care nu aveau la bază, operaţiuni comerciale reale, diminuând astfel masa impozabilă şi deducând în mod ilegal TVA şi au prejudiciat bugetul consolidat a1 statului. in continuare, fapta inculpaţilor Dima Constantin şi SC Mara Construct SRL care, în executarea contractului de execuţie de lucrări au utilizat la Consiliul Judeţean Constanţa documente cu un caracter fals sau inexact, cu efectul obţinerii pe nedrept de fonduri din bugetul general al UE, bugetul consolidat al statului şi bugetului judeţului Constanţa, poate întruni elementele constitutive ale infracţiunii prevăzute de art.181 alin.1 şi 3 din Legea nr.78/2000 cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen. şi alin.1 C.pen.
Amintim și faptul că, pe 19 aprilie 2016, firma mai sus precizată și Constantin Dima, alături de alte persoane și societăți, au fost trimise în judecată pentru constituirea unui grup infracțional organizat.
Rocsana CRISTEA
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News