REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.5° Constanța Vin., 19 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6704
11.5° Constanța Vineri, 19 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6704
 

Le-a priit plecarea din Mangalia! Daewoo a trecut pe profit după mulți ani de pierderi și se pregătește de o nouă privatizare

Le-a priit plecarea din Mangalia! Daewoo a trecut pe profit după mulți ani de pierderi și se pregătește de o nouă privatizare

Replica API 16 aprilie 2018 | 00:17 626

Guvernul sud-coreean pompează miliarde de dolari

Guvernul sud-coreean pompează miliarde de dolari

Abandonarea șantierului din Mangalia coincide cu una din cele mai bune perioade din istoria recentă pentru colosul Daewoo. Al treilea cel mai mare constructor de nave din Coreea de Sud și unul din cei mai mari din lume a raportat profit pentru anul 2017, după mai mulți ani de pierderi uriașe. În plus, guvernul de la Seul a anunțat comenzi de vapoare de 5,2 miliarde de dolari, și asta doar într-o primă fază a strategiei de salvare a industriei navale din Coreea de Sud.

Pe de altă parte, statul asiatic vrea să privatizeze din nou Daewoo, după ce l-a naționalizat acum un an pentru a-l salva de la faliment. În aceste condiții, graba ce părea suspectă a Daewoo de a fugi din România, chiar cu abandonarea datoriei de 830 de milioane pe care trebuia să o recupereze de la Mangalia, pare mai ușor de înțeles.

Ministrul sud-coreean al Oceanelor și Pescuitului a anunțat, la începutul acestei luni, că Executivul de la Seul pregătește 200 de comenzi pentru diverse tipuri de vapoare, măsură menită să ajute industria națională navală să iasă dintr-o criză care durează de mai mulți ani. Presa sud-coreeană amintește în acest context reacția de consternare a Japoniei față de ingerința statului în industria constructoare de nave, pe care o consideră o încălcare a regulilor concurențiale din economia de piață, niponii fiind ei înșiși competitori direcți în aceastră industrie. Principalul beneficiar ar urma să fie Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), parte a ”Big Three”, alături de Hyundai și Samsung- cei mai mari constructori navali din Coreea de Sud.

Comenzi de 5,2 miliarde de dolari, dintr-o singură strigare

Presa sud-coreeană a continuat subiectul și, tot în această lună, se redă un anunț al Ministerului Comerțului, Industriei și Energiei, potrivit căruia Guvernul de la Seul a plasat deja comenzi pentru 40 de vapoare, în valoare totală de 5,5 triliarde won (5,2 miliarde de dolari), pentru următorii doi ani. În plus, ministerul a anunțat că, pe termen mediu și lung, se urmărește privatizarea DSME, naționalizată pentru a fi scăpată de faliment.

Managementul de stat sud-coreean a fost cât se poate de benefic pentru Daewoo: pentru prima din 2011, compania a raportat pentru anul 2017 un profit de aproape 630 de milioane de dolari, după pierderile de 2,6 miliarde de dolari din 2016. Principala cauză a fost reducerea pierderilor prin programul de restructurare impus de guvern, la care se adaugă infuzia a 6 miliarde de dolari, plus renunțarea la operațiunile împovărătoare din străinătate. Adică inclusiv abandonarea business-ului din Mangalia, unde DSME deținea 51% dintr-un șantier în care statul român avea 49%, în baza unei companii mixte fondate în 1997.

Perspectivele de acasă au fost atât de bune pentru Daewoo, încât oficialii companiei nici nu au mai stat pe gânduri când s-a oferit oportunitatea de a scăpa de șantierul din Mangalia, care avea la nivelul anului trecut datorii de 1,2 miliarde de dolari. Cu sute de comenzi asigurate de Seul, în valoare de miliarde de dolari, bătaia de cap din România parcă nu-și mai avea sensul. Așa s-ar explica și de ce Daewoo a renunțat la 830 milioane de dolari, pe care trebuia să-i recupereze de la compania din Mangalia, vânzându-și creanța cu numai 10.000 de dolari către olandezii de la Damen, care au preluat acum șantierul românesc.

Datoria de 830 milioane de dolari, vândută cu 10.000

Reamintim că sud-coreenii de la DSME au decis să vândă pachetul majoritar de acțiuni al DMHI către grupul olandez Damen, care a acceptat să cedeze 2% din acțiuni statului român, astfel încât acesta să redevină acționar majoritar. Cesiunea se va face cu titlu gratuit și nu va fi condiționată în alt mod. Un punct sensibil al negocierilor dintre DSME și Damen l-a reprezentat datoriile pe care șantierul naval Mangalia le acumulase față de compania-mamă din Coreeea.

Din hotărârile Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor ”Șantierului Naval 2 Mai” Mangalia (compania prin care statul controla 49% din șantier, urmând ca procentul să ajungă la 51%) reiese că datoria DMHI către DMSE, în valoare estimată de aproximativ 830 de milioane de dolari, va fi cesionată de coreeni către Damen în contravaloarea sumei de 10.000 de dolari, potrivit negocierilor dintre cele două părți.

După cesiunea pachetului de 2% din acțiuni către statul român, Damen se obligă să cesioneze către compania de stat 51% din valoarea creanței, reprezentând aproximativ 423 de milioane de dolari, în schimbul sumei de 5.100 de dolari. Ulterior cesiunii operate, fiecare din părți va proceda la conversia în acțiuni a creanței sale.

Majorarea de capital la Societatea mixtă se va face prin achiziționarea a câte o acțiune de fiecare din părți la valoarea nominală, urmând ca diferența până la valoarea creanțelor să fie considerată primă de capital. Statul român va deține 51% din noua companie, dar managementul șantierului din Mangalia va fi asigurat de Damen.

Rocsana CRISTEA

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
271241102118
5/49
123724351130
joker
42644172614