MIZĂ DE MILIOANE DE EURO. Muzeul de Artă Constanța trebuie să explice de ce a luat opere de artă de la Topalu
MIZĂ DE MILIOANE DE EURO. Muzeul de Artă Constanța trebuie să explice de ce a luat opere de artă de la Topalu
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestLuptă în instanță pentru o comoară culturală:
Luptă în instanță pentru o comoară culturală:
Lupta în instanță dintre Muzeul de Artă Constanța și Mario Vintilă, moștenitorul dr. Gheorghe Vintilă pentru patrimoniul Muzeului de Artă „Dinu și Sevasta Vintilă” Topalu – ce constă în 228 de opere de artă, a căror valoare este estimată la câteva milioane de euro – continuă, în prezent dosarul fiind pe rolul Curții de Apel Galați. De remarcat că au trecut deja mai bine de zece ani de când disputa este în atenția magistraților. Pentru următorul termen, reprezentanții Muzeului de Artă vor trebui să precizeze, printre altele, de ce au fost scoase opere de artă din incinta muzeului din Topalu și dacă toate operele au fost expuse publicului.
În 1960, în comuna constănțeană Topalu a fost înființat Muzeul de Artă „Dinu și Sevasta Vintilă”, o instituție realizată în fosta casă părintească a dr. Gheorghe Vintilă, cu un patrimoniu care numără nu mai puțin de 228 de lucrări de artă modernă, cu semnături dintre cele mai importante: Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, Nicolae Dărăscu, Jean Al. Steriadi, Camil Ressu, Alexandru Ciucurencu, Dimitrie Paciurea, Oscar Han etc. Dr. Vintilă, cel care a făcut donația comunei Topalu, a considerat că localitatea sa natală merită să aibă o astfel de „comoară”, în memoria părinților săi, învățători în comuna respectivă. Ulterior, odată cu înființarea Muzeului de Artă Constanța, muzeul comunal a devenit secție exterioară a acestei instuții.
În 2008, Mario Vintilă, cel care se prezintă ca fiind moștenitorul donatorului, a acționat în judecată Muzeul de Artă Constanța, solicitând să-i fie restituite lucrările de artă.
Moștenitorul dr. Vintilă încearcă să obțină lucrările de artă, folosindu-se de o clauză din actul de donație. Concret, în actul de donație, dr. Vintilă a specificat: „lucrările să fie ferite de intemperii și avarii, pentru că știința muzeologiei a ajuns pe înalte culmi de dezvoltare”. O frază pe seama căreia, până în prezent, s-au scurt zece ani de procese, în care pretendentul la moștenire a încercat să dovedească faptul că Muzeul de Artă Constanța nu ar fi respectat clauza de donare.
Procesul s-a derulat, pe rând, la Judecătoria Medgidia, ulterior la Tribunalul Constanța și Curtea de Apel Constanța, pentru ca în final să ajungă, în trei rânduri, la Înalta Curte de Casație și Justiție. În prezent, dosarul se află pe rolul Curții de Apel Galați, iar magistrații au dispus realizarea unei noi expertize. Este vorba despre o expertiză tehnică în specialitatea conservare și restaurare artă românească.
În consecință, judecătorii au pus în vedere administrației locale din Topalu, proprietarul patrimoniului, dar și Muzeului de Artă Constanța, să depună la dosar mai multe acte: fişele de inventor ale comunei Topalu cu privire la operele de artă din Colecţia de Artă Plastică "Dinu şi Sevasta Vintilă " (220 din cele 228, respectiv fişele care nu au fost depuse în recurs, la dosarul ÎCCJ); fişele de buget ale Comunei Topalu privind cheltuielile alocate şi realizate cu întreţinerea Muzeului "Dinu şi Sevasta Vintilă" şi cu piesele Colecţiei de Artă plastică; dosarele/documentele de clasare a pieselor Colecţiei de Artă Plastică Dinu şi Sevasta Vintilă; extras din Registrul informatizat pentru analiza analitică a bunurilor culturale ce aparţin Colecţiei mai sus menţionate, reglementat de art. 1 din Normele metodologice aprobate din Ordinul Ministerului Culturii nr. 2035/2000, pentru 5 din cele 228 lucrări care nu au fost depuse în recurs, la dosarul ÎCCJ.
De asemenea, au fost solicitate documentele care au permis scoaterea din Muzeul Tipalu şi circulaţia unor lucrări din Colecţia de Artă Plastică "Dinu şi Sevasta Vintilă"; mandatul Muzeului de Artă Constanţa în baza căruia a demarat procedura de clasare a unor piese din Colecţia mai sus menţionată; documentele din care rezultă operele care au fost relocate Muzeului de Artă Constanţa, titlul şi temeiul juridic în baza căruia Muzeuld e Artă Constanţa deţine fiecare din operele ce fac parte din Colecţia "Dinu şi Sevasta Vintilă".
Reprezentanții muzeului mai trebuie să prezinte lista persoanelor desemnate pentru conservarea şi restaurarea Colecţiei de Artă Plastică Dinu şi Sevasta Vintilă (în perioada 2007 -prezent) însoţită de dovada acreditării acestor persoane de către Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor, a certificatului de liberă practică şi a autorizaţiei eliberate de Ministerul Culturii.
Totodată, expertiza tehnică va trebui să răspundă la mai multe întrebări: să se determine dacă toate lucrările ce au făcut obiectul contractului de donaţie sunt expuse publicului; să se determine starea fizică a fiecăreia dintre cele 228 piese ale Colecţiei de Artă Plastică Dinu şi Sevasta Vintilă, precum şi dacă acestea au fost întreţinute corespunzător şi dacă le-au fost asigurate condiţiile optime de păstrare, în raport de specificul acestora; să se stabilească dacă, în prezent, fiecare piesă a colecţiei este întreţinută corespunzător şi dacă sunt asigurate condiţiile optime de păstrare, în raport de specificul fiecăreia; să se determine dacă imobilul ce aparţine Comunei Topalu şi în care funcţionează muzeul prezintă o stare tehnică adecvată pentru păstrarea şi expunerea în condiţii optime a pieselor colecţiei, precum şi dacă existent igrasiei în respectivul imobil afectează starea fizică a pieselor colecţiei; să se determine dacă imobilul în care funcţionează Muzeul "Dinu şi Sevasta Vintilă" Topalu a suferit vreo renovare iar, în caz afirmativ, să se precizeze data când au fost efectuate lucrările.
De precizat că, potrivit conducerii muzeului, instituția din Topalu a fost renovată complet în urmă cu câțiva ani. De asemenea, judecătorii au mai cerut experților să stabilească dacă în incinta Muzeului "Dinu şi Sevasta Vintilă" există dotări tehnice care să asigure conservarea corespunzătoare a pieselor colecţiei, inclusive dacă există aparatura corespunzătoare pentru menţinerea unui microclimate cu temperature şi umiditate controlate, precum şi dacă piesele colecţiei sunt protejate cu rame şi geamuri. Expert a fost desemnat Consuela Elena Grecu.
Pe de altă parte, judecătorii au respins solicitarea moștenitorului Mario Vintilă privind sistarea procedurii de restaurare a pieselor și readucerea lor la Topalu, în vederea expertizei, până la finalizarea raportului de expertiză. Următoarele termene în proces, intermediare, au fost stabilite pentru 26 octombrie și 7 noiembrie a.c..
Florentina BOZÎNTAN
Citește și: ZECE ANI DE PROCESE pentru O COLECŢIE DE ARTĂ de milioane de euro donată unei comune din Constanţa
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News