Nave ÎNCĂRCATE cu cereale, BLOCATE în Portul Constanța
Nave ÎNCĂRCATE cu cereale, BLOCATE în Portul Constanța
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPortul Constanța a reuşit în 2019 să facă cel mai mare trafic de cereale din istoria sa. Lucrul acesta s-ar putea schimba după ce a fost dată Ordonanța Militară numărul 8, conform căreia se interzice exportul pentru următoarele produse grâu, orez, orz, soia, porumb. Procedurile de export pentru aceste produse aflate deja în derulare se suspendă pe perioada stării de urgență. Se suspendă și activitatea pentru emiterea certificatelor fito-sanitare necesare pentru exportul acestor produse. Această ordonanță afectează destul de mult navele aflate în Portul Constanța, unele încărcate, iar altele pe cale să fie încărcate și doar așteptau să plece. Deocamdată nu se știe ce o să se întâmple cu ele, autorităţile caută soluţii urgenţe.
Portul Constanța este unul dintre cele mai mari porturi din lume, cel puţin un vapor încărcat cu 60 de mii de tone de cereale a plecat, în fiecare zi a anului trecut, din Portul Constanța. Datorită legăturii cu artera fluvială, dar și prețului accesibil la cereale, acesta a devenit cel mai puternic port de cereale din Europa, valoarea cerealelor exportate fiind de aproape 1 miliard de euro. Cerealele din România ajung în ţări precum Filipine, Japonia, Nigeria, dar ajung şi în Orientul Mijlociu, Libia, Turcia sau Egipt.
Foarte multe firme din port au ca activitate exclusivă exportul de cereale, astfel că această măsură ar putea afecta în mare măsură activitatea acestora, putând duce chiar la închiderea lor. Reprezentanții firmelor de cereale refuză deocamdată să își spună părerea în legătură cu aceste măsuri, fie pentru că nu vor să comenteze, fie pentru că pur și simplu nu știu.
Nave încărcate cu cereale, BLOCATE în Port din cauza ordonanței
Cu toate că este o măsură care se poate dovedi salutară pe termen lung din cauza secetei care se anunță în România, interzicerea exportului de cereale afectează pe termen scurt toți operatorii economici care au nave la încărcat în dane. Potrivit informațiilor noastre, câteva nave cu cereale așteaptă gata încărcate să își afle soarta. Oare ce se va întâmpla cu ele, ținând cont că este interzis orice fel de export? Va urma o modificare a ordonanței pentru aceste cazuri speciale, sau navele vor aștepta cuminţele până la terminarea stării de urgență? Va despăgubi statul român pe cei la care urmau să ajungă cerealele, ținând cont că orice întârziere în orarul de plecare al navelor se plătește?
„Nu e vorba doar de o navă, sunt mai multe, probabil, nu ştiu destinaţiile lor. Ordonanţa militară a introdus o măsură super bună, însă ministerul ar trebui să dea clarificări referitoare la navele încărcate din Port... au venit, plătesc sume de bani. Se poartă discuţii pentru a se stabili regimul acestor nave. Nu trebuie să blocăm operaţiunea care e deja efectuată”, a declarat o sursă pentru Replica.
Virgil STOIAN
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News