REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.4° Constanța Joi, 25 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6710
12.4° Constanța Joi, 25 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6710
 

Reacție dură a ministrului Apărării: 'Olanda a mers prea departe. Entități străine blochează interesele strategice de securitate ale României'

Reacție dură a ministrului Apărării: 'Olanda a mers prea departe. Entități străine blochează interesele strategice de securitate ale României'

Replica API 10 octombrie 2019 | 00:00 540

Bătălie pe 1,6 miliarde de euro

Bătălie pe 1,6 miliarde de euro

Ministrul Apărării a reacționat virulent pe Facebook după ce compania olandeză Damen, care deține șantierul Galați și administrarea șantierului naval Mangalia, a făcut recurs la decizia prin care i-a fost respinsă contestația privind rezultatul procedurii prin care MApN a acordat contractul de construcție a celor 4 corvete multifuncţionale către asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa. Leș acuză că „entități străine blochează interesele strategice de securitate ale României” și menționează Olanda care ar bloca „intrarea României în Schengen pentru a nu-și periclita afacerile în portul Rotterdam”.

„România militează pentru consolidarea posturii de apărare și descurajare a NATO pe flancul estic al Alianței, ca o reacție firească de adaptare la evoluțiile mediului regional de securitate. Totodată, țara noastră și-a înțeles rolul într-un spațiu geopolitic atât de complex și provocator, demonstrând angajamente pe toate palierele: fonduri, contribuții și capabilități”, scrie Gabriel Leș pe Facebook, potrivit Hotnews.

”Avem de-a face cu un adevărat război juridic de uzură”

„Alocarea pentru cel de-al treilea an consecutiv a 2 procente din PIB pentru Apărare a demonstrat că România este determinată să aducă o contribuție consistentă la îndeplinirea misiunilor Alianței. Deși, decizia la nivel politic a fost asumată, iar alocările bugetare au fost asigurate deplin, avem de-a face cu un adevărat război juridic de uzură, prin care entități străine blochează efectiv interesele strategice de securitate ale României. Companiei olandeze Damen i-a fost respinsă ieri, la instanța de fond, contestația prin care se încearcă blocarea atribuirii contractului de realizare a corvetelor multifuncționale. Demersurile de tergiversare nu se opresc însă aici, compania anunțând deja că va înainta recurs”, acuză Leș.

”Interesele României sunt sacrificate în goana după profit ale unor companii”

„Putem înțelege că sumele puse în joc de statul român sunt extrem de atractive pentru companii, însă găsesc inacceptabil ca interesele de securitate ale României, și ale Alianței deopotrivă, să fie sacrificate în goana după profit ale unor companii mânate de interese obscure. Este deja un fapt cunoscut că Olanda blochează intrarea României în Schengen pentru a nu-și periclita afacerile în portul Rotterdam, însă prin obstrucționarea programului de dezvoltare și modernizare a forțelor navale române îi spunem că a mers prea departe”, spune Ministrul Apărării.

Tribunalul București a respins contestația Damen

Contestația depusă de grupul olandez Damen, după ce MApN a anunțat că oferta câștigătoare a contractului de achiziţie a celor 4 corvete multifuncţionale a fost cea depusă de asocierea dintre Naval Group şi Santierul Naval Constanţa, a fost respinsă de către Tribunalul București. Decizia însă nu este una definitivă.

”Respinge excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a Deciziei de numire a membrilor comisiei de evaluare nr. A3/1356/22.02.2018. Admite excepţia inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate a Ordinelor de zi pe unitate nr. 29/13.02.2018 şi nr. 36/22.02.2018. Respinge excepţia de nelegalitate a Ordinelor de zi pe unitate nr. 29/13.02.2018 şi nr. 36/22.02.2018, ca inadmisibilă. Respinge excepţia tardivităţii capetelor de cerere nr. 2 – 2.4 şi nr. 3 din acţiune. Respinge excepţia de nelegalitate a Deciziei de numire a membrilor comisiei de evaluare nr. A3/1356/22.02.2018, ca neîntemeiată. Respinge acţiunea ca neîntemeiată”, se arată în minuta deciziei magistraților Tribunalului București, conform portalului instanțelor, transmite Mediafax, citat de Hotnews.

Hotărârea magistraților poate fi atacată cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare, cererea de recurs urmând a fi depusă la Tribunalul Bucuresti - Secţia a II-a Contencios Administrativ şi Fiscal.

Damen a anunțat că face recurs: „Indiferent de decizia finală, DAMEN rămâne în România”

„La acest moment, așteptăm motivarea hotararii de catre instanta. Chiar si asa insa, hotararea cuprinde cateva puncte fundamentale, favorabile Damen, pe care vom dezvolta în recurs”, transmite compania Damen într-un comunicat.

„Acesta este un dosar uriaș și extrem de complex prin anvergura sa. Din cauza urgentei cu care instantele trebuie sa judece litigiile în cazul achizitiilor publice, judecătorul a fost nevoit să examineze mai mult de un an și jumătate de procedură în doar cateva termene. O astfel de presiune nu ajută atunci cand se dezbat chestiuni de legalitate a unei achiziții militare de mai multe miliarde, în care accesul la informații, timpul de studiu și analiza amănunțită sunt, in mod firesc, esentiale. Chiar si asa, aceasta faza procesuala a fondului a scos la iveala mai multe chestiuni importante, iar faza procesuala a recursului va fi un cadru excelent pentru abordarea acestora.

DAMEN rămâne ferm în asigurarea respectării legii și a principiilor generale privind achizițiile publice.

Indiferent de decizia finală, DAMEN rămâne în România. În ciuda procesului, DAMEN a continuat să construiască nave în MANGALIA și GALAȚI, la timp și la standarde globale, și va continua să facă acest lucru în continuare”, notează compania.

Licitația, câștigată de asocierea Naval Group- Șantierul Naval Constanța

MApN a anunțat la începutul lunii iulie oficial că asocierea Naval Group - Șantierul Naval Constanța (SNC) a fost desemnată câștigătoare în procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale și de modernizare a celor două fregate de tip 22 ale Forțelor Navale Române - Regele Ferdinand și Regina Maria, două nave achiziționate în urmă cu 15 ani din Marea Britanie, dar care sunt aproape complet descoperite pe partea de armament și sisteme moderne.

Prețul oferit de asocierea câștigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), considerat de mulți specialiști unul foarte bun, va include construirea în țară a tuturor celor patru corvete și modernizarea cu aceleași sisteme a celor două fregate, precum și dotarea inițială cu armament (tunuri, rachete și torpile).

Procedura de achiziție a avut ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate au fost îndeplinite de ofertanți. Condiții tehnice de bază cereau ca nava să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

Conform cerințelor, navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

Care au fost ofertanții

Care au fost ofertanții care s-au calificat în procedura de achiziție a corvetelor și ce soluții au propus:

- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro.

- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.

- Fincantieri - o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi - denumită Abu Dhabi Enhanced - cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor

- Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.

- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.

- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.

- Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

R.C.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Imi pare rau pentru Damen, dar se pare ca a fost singura licitatie corecta! Intre Harpoon si Exocet, merg pe racheta franceza. Dar nici unul dintre santiere, SNC si Damen Mangalia, nu au experienta in constructia si modernizarea navelor militare. Singurul era SN Mangalia al MApN, dar care e in paragina. Probabil ca francezii vor aduce specialisti din Franta, ca sa faca navele. In orice caz, nu poti sa dai teapa statului francez! Care e in spatele grupului!
3
0
Niste prosti olandezii astia. Noroc dracu cu de al de ministrul apararii ha ha ha
2
0
Din pacate entitatea nu-i straina ,are caracter nepermis
2
0
Avand in vedere cum s-a comportat SUA fata de aliatii lor kurzi , eu zic ca ar trebui sa le multumim olandezilor si incet incet sa ne indepartam de partenerii astia strategici complet nesiguri!
1
4
uite ca les , un ministru a ramas de azi fara minister . gura bate pupa cum zic marinarii . olandezii acum 500 de ani erau cei mai tari navigatori .............restul e istoria comunista a snc ului , a mangaliei cu dimoiu , sabou , chitic , bocaneala , duca , ene si altii ..........
1
1
Oricum atat timp cat statul roman poate sa faca prin atribuire directa in functie de interesele geostategice nu inteleg dc statul olandez prin intermediul DAMEN incearca sa submineze economia nationala si interesele nationale prin amenintari ca inchid afacerile locale cele doua santiere cred ca e timpul sa fim putin mai organizati profitam de lacomia lor si sa ne dam seama ca nu sunt prietenii nostri din europa
11
0
Normal ca rotterdamul are venituri mai mari decat pib ul romaniei, au avut colonii si jupoaie tot ce pot. Niste javre hoate
10
2
Care este treaba voastra ma Olandezilor daca Romania a ales sa lucreze cu Francezi adica tot un stat membru U.E.?!!!,sau ati dat spaga v-au promis PSDei ceva si acum ati luat teapa.
8
2
Domnule Ministru, Rotterdamul are PIBul cat Romania.Ce afaceri se pericliteaza in portul Rotterdam? De ce nu au fost incredintate direct ca atatea alte contracte asazis strategice? Eu nu stiu licitatii fara contestatii ca asa ati facut legea asta proasta sa conteste oricine de pe strada fara sa plateasca daca nu are dreptate!!Vezi Cazinoul ca un mic exemplu
7
8
Olanda trebuie pusa la punct, insa si noi trebuie sa fim corecti in asemenea situatii. Era clar ca Damen nu va renunta usor, e vorba de multi bani si mai ales de prestigiu,de orgoliu , de dlit si asa ceva nu se uita si nu se iarta la nivelul asta.Va dati seama, olandezii au pierdut, nu conteaza argumentele, numai faptul ca nu sunt ei "acolo" ii macina si , cum nu mai au alta solutie, fac probleme. Trebuie pusi ferm la punct, sa fie lectie si pentru altii. Ungurii , cum nu le convine ceva, bat cu pumnul in masa. Romania teebuie sa fie mai mandra, insa trebuie sa avem si cu cine.
15
0
Asta se intampla pentru ca avem niste prosti la conducere, niste sclavi ai tarilor din Vest.
12
3
Dupa parerea mea SNC impreuna cu Francezii au castigat corect licitatia. Problema este ca SNC de-a lungul ultimilor 10 ani a pierdut aproape toti oamenii de valoare si nu numai, asa ca nu stiu cum vor face corvetele si in cat timp. Exemplu cel mai graitor este ca din cele cateva nave petroliere de 40 000 dwt propuse a fi construite in 2015 pt compania sora Histria doar una a fost terminata, in patru ani!!!
11
1
Cum grupul Damen in general si santierul naval Schelde ,din grup, care produce nave militare sunt in "cacao" , normal ca astia se agata cu disperare de acest contract.Mai ales ca au mai luat flit cu navele lor militare si in alte tari unde au santiere navale :Qatar , Emiratele Arabe Unite..
17
2
Tarile occidentale trebuie sa lase si tarile est europene sa evolueze. Nu sunt singure in Europa.
13
5
nu este nici o surpriza
18
0

REPLICA

LOTO

6/49
471728292640
5/49
9192143025
joker
26141111218