Tipic românesc! Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate Constanța-Mangalia trebuia să fie gata în iunie 2023
Tipic românesc! Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate Constanța-Mangalia trebuia să fie gata în iunie 2023
Facebook Instagram X Whatsapp Linkedin PinterestLa începutul anului 2022, Compania Națională de Căi Ferate ,,CFR” a semnat cu asocierea Baicons Impex SRL-ISPCF SA contractul pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Constanța-Mangalia. Studiul trebuia să fie gata în 23 de luni, adică până în luna decembrie a anului 2023. Suntem în decembrie 2024, iar documentul e departe de a fi finalizat. Firma contractantă a obținut o prelungire... a doua, de altfel. Anul trecut a fost prelungit contractul cu 12 luni...adică ar fi trebuit să fie gata luna aceasta.
Asocierea Baicons Impex SRL- ISPCF SA a fost desemnată, în 2022, câștigătoarea licitației lansate de CFR ce viza întocmirea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Constanța-Mangalia, linia de cale ferată, ce are o lungime de 43 de km, fiind o continuare a magistralei 800 București – Constanța, componentă a Coridorului Rin – Dunăre (fostul Coridor IV). Tot atunci, a fost semnat contractul în valoare de 7.770.000 lei fără TVA, sursa de finanțare fiind Fondul European de Dezvoltare Regională.
Prima prelungire, în iunie 2023
Durata de prestare a serviciilor era de 8 luni de la data de începere a prestării serviciilor, la care s-a adăugat 1 lună necesară activităţilor de verificare şi aprobare a documentelor/livrabilelor de către Entitatea Contractantă, inclusiv emiterea de către Entitatea Contractantă a Certificatului de Finalizare a obligațiilor prevăzute în Contract. Adică, trebuia să fie gata la jumătatea anului trecut. Nu s-a întâmplat așa, motiv pentru care firma contractantă a cerut prelungirea termenului de finalizare a contractului cu 17 luni.
...a doua prelungire, în decembrie 2024
Adică până în decembrie 2024. Și, ce credeți? Nici de data aceasta nu s-a respectat angajamentul. De ce? Contractul dă posibilitatea băieșilor deștepți să prelungească termenul de finalizare fără costuri suplimentare.
Această prelungire a duratei contractului se poate face numai în cazuri bine justificate, când finalizarea unei activităţi depinde de aprobări care întârzie din cauze ce nu pot fi imputate ca fiind exclusiv din vina contractantului, mai zice contractul.
Așadar, cu girul statului, prelungirea a fost din nou cerută și acceptată de CFR. Că așa e în România... și apoi ne mai întrebăm de ce merg lucrurile prost. Contractul a fost din nou modificat, fiind încheiat un act aditional, pe 28 noiembrie a.c., cu durata de 12 luni. Cu alte cuvinte, s-a dat un nou termen de finalizare a studiului, decembrie 2025.
Baicons Impex SRL, firma de casă a CFR
Dar cine sunt firmele care-și permit să facă jongleuri cu banii statului?! Asocierea Baicons Impex SRL- ISPCF SA.
Baicons Impex SRL este o societate comercială înființată în 2001 având ca principal domeniu de activitate proiectare, consultanţă şi supervizare lucrări pentru drumuri, poduri, lucrări de artă, construcţii civile şi industriale şi căi ferate.
Asociatul unic este inginerul Marin Baicu. În 2023 au avut o cifră de afaceri de peste 55 de milioane de lei, față de 29,8 milioane de lei, cât a avut în 2022, și peste 15 milioane de lei, față de 9 milioane, cât a avut anul anterior. Baicons este firma de casă a CFR, încasând milioane de lei de la compania statului.
ISPCF SA, profit de 20 de ori mai mare, față de anul anterior!
La rândul ei, ISPCF SA s-a înființat în anul 1992 și au activități în domeniile Departamentul Infrastructură Feroviară şi Rutieră, Departamentul Lucrări de Artă, Departamentul de Instalaţii Feroviare, Departamentul Construcţii şi Instalaţii Aferente, etc.. Societatea a avut o ascensiune spectaculoasă, în ultimul an. În 2023 a avut o cifră de afaceri de 62,8 milioane de lei, față de 21.907.947 lei, cât a avut în 2022, și un profit de spete 25 de milioane de lei, față de 1,9 milioane de lei, cât a avut anul anterior.
La o scurtă analiză a contractelor obținute de la stat, observăm că și ISPCF este abonată la banii CFR. Milioane de lei încasate în ultimii doi ani...
Studiul de fezabilitate nu e gata, dar a fost scos la licitație contractul pentru modernizarea liniei de cale ferată
Între timp, aceeași CFR a scos la licitație și contractul pentru modernizarea liniei de tren Constanța – Mangalia.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a informat, în august a.c., că doi operatori economici au depus oferte la procedura de licitație deschisă pentru achiziţia serviciilor de proiectare și execuție lucrări:
Pentru proiectarea și execuția lucrărilor de elecrificare și reabilitare a liniei de cale ferată CONSTANȚA – MANGALIA au depus oferte următorii 2 operatori economici: Asocierea Drum Asfalt – SC Alstom Transport SA și Asocierea IC ICTAS INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. – Rotary Construcții Mentenanță. Valoarea estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări) este de 1.317.921.813,80 fără TVA, iar durata pentru elaborarea proiectului tehnic va fi de 10 luni și 24 de luni pentru execuția lucrărilor. Teoretic! Căci, ne-am lămurit cum stă treaba cu respectarea termenelor!
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News