REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Sâm., 4 Mai 2024
Anul XX Nr. 6719
11.4° Constanța Sâmbătă, 4 Mai 2024 Anul XX Nr. 6719
 

Firmele private s-au mobilizat rapid: de azi, toate traseele RATC sunt deservite de microbuze şi autocare

Firmele private s-au mobilizat rapid: de azi, toate traseele RATC sunt deservite de microbuze şi autocare

Replica API 17 septembrie 2013 | 00:00 211

Mazăre, despre greva şoferilor de autobuze: "De data asta şi-au dat foc la butelie"

Mazăre, despre greva şoferilor de autobuze: "De data asta şi-au dat foc la butelie"

Angajaţii Regiei Autonome de Transport în Comun din Constanţa au ales să protesteze într-o zi importantă pentru locuitorii oraşului: deschiderea anului de învăţământ 2013-2014. În cursul zilei de ieri, un singur autobuz a ieşit în cursă, dar şi acesta a renunţat la jumătatea traseului. Şoferii RATC au intrat în grevă generală, fără avertisment şi fără să ia în calcul neplăcerile provocate elevilor, profesorilor, părinţilor care se grăbeau către unităţi de învăţământ din municipiu. Pe de altă parte, şoferii sunt şi ei de înţeles: în luna mai, atunci când au recurs la un gest similar, li s-a promis că li se vor mări salariile şi vor primi, din nou, bonuri de masă. Cu o precizare: să aibă răbdare, să se mai redreseze regia. Au luat însă o decizie profund neinspirată, ieri, care a condus la ceva şi mai grav pentru mulţi dintre ei: atât primarul Constanţei, Radu Mazăre, cât şi viceprimarul Gabi Stan i-au acuzat de "şantaj". "Nu vom ceda presiunilor", a declarat, încă de dimineaţă, Stan, el adăugând că nu va merge nimeni din Primăria Constanţa să discute cu greviştii. Mai mult decât atât, primarul Constanţei a convocat o şedinţă extraordinară, subiectul fiind soarta RATC. Concluzia: traseele RATC vor fi privatizate. La scurt timp după declaraţiile edilului, proprietarii firmelor de transport din Constanţa s-au mobilizat: de azi, în trafic vom vedea, pe lângă deja-cunoscutele microbuze GMS, şi autocare. Firmele care nu aveau suficienţi şoferi au înroşit, ieri, telefoanele persoanelor care şi-au depus, vreodată, câte un CV de angajare.

Revenind la protest, în cursul zilei de ieri, şoferii RATC au oprit activitatea. Un singur şofer - Anghel Nicolae -, de pe traseul 43 Maritimo, a ieşit în cursă. El a fost huiduit de colegi, aşa că, după ce a mai reflectat puţin în trafic, a făcut cale întoarsă "la bază". Aici, nemulţumiţii au declarat că în cadrul regiei există două sindicate care discută în contradictoriu vizavi de problemele ridicate de angajaţi şi că liderii lor nu vor să le susţină cauza. Îşi doresc un lider de sindicat competent, fiind de părere că Stelică Gavriz, lider al sindicatului "vechi" este împotriva lor şi susţine privatizarea Regiei de transport în comun. Ovidiu Tănase, directorul general al RATC, a încercat să calmeze spiritele, promiţându-le că până pe data de 15 octombrie 2013 vor primi tichete de masă şi că situaţia se va soluţiona, însă angajaţii consideră tardive aceste promisiuni. Protestatarii au mai declarat: "Viceprimarul Gabi Stan nu mai are curajul să vină aici, după ce ne-a făcut promisiuni în luna mai pe care le-a dat uitării. Avem un salariu de 1.100 de lei pe lună, doar dacă ni se dau sporurile şi bonurile de masă, fără acestea avem minim pe economie. În Constanţa sunt cele mai mici salarii din ţară pentru şoferii de mijloace de transport în comun". Pe lângă problema salariilor, protestatarii şi-au exprimat o altă nemulţumire, referitoare la călătorii care se accidentează în transportul în comun, la o frânare mai puternică. Dumitru Coiciu, director adjunct al RATC, a explicat problema în felul următor: "Călătorii sunt asiguraţi în virtutea biletelor sau a abonamentelor pe care le plătesc, acestea au titlu asigurator, dacă există situaţii de accidentare, călătorii primesc despăgubiri dacă acţionează în instanţă Regia, însă aceştia aleg să acţioneze în instanţă şoferii". Dincolo de aceste precizări ale greviştilor ori ale celor din conducerea RATC, iată şi care a fost punctul de vedere al viceprimarului Gabi Stan, încă de la primele ore ale evenimentului: "E o grevă nelegală. Vom merge în instanţă şi vom aştepta decizia tribunalului, nu ne lăsăm şantajaţi. O grevă nu o faci oricum, anunţi dinainte, iar la grevă generală asiguri o treime din transport, nu paralizezi tot oraşul". "E grevă pentru că şoferii nu îşi mai iau partea leului şi nu mai pot sustrage din combustibil pentru că au fost montate site la rezervoare. Ei spun că vor salarii mai mari, este de înţeles, dar pentru greva aceasta, după ce vom merge în instanţă, vor trebui să vină şi cu bani de acasă, 1 miliard pe zi. Vor salarii mai mari, dar trebuie să înţeleagă că trebuie să fie şi rentabilă această afacere", a spus Gabi Stan.

Directorul general al RATC: Nu ştiu când încetează greva

În timp ce Gabi Stan transmitea că nu cedează presiunilor, angajaţii RATC solicitau ca cineva de la primărie să se deplaseze la sediul regiei. În replică, primarul Constanţei, Radu Mazăre, a solicitat ca un grup de 5 salariaţi ai RATC să se deplaseze la sediul primăriei, pentru a negocia revendicările acestora. Ca urmare a refuzului şoferilor RATC, Radu Mazăre a convocat de urgenţă o şedinţă a Consiliului Local Municipal, la ora 14:00, el, numind greva un gest "intolerabil, un şantaj" la adresa lui, a Consiliului Local şi al cetăţenilor oraşului Constanţa, "o ilegalitate pentru care cei răspunzători vor plăti". Astfel că Radu Mazăre a adus în atenţie faptul că, în conformitate cu art.4 din legea 164 privind dialogul social, este prevăzut faptul că pe perioada valabilităţii unui contract sau acord colectiv de muncă, angajaţii nu pot declanşa conflict colectiv de muncă. "Este total ilegal, angajaţii RATC nu pot face protest spontan, trebuia să îşi anunţe în scris această dorinţă şi trebuia asigurat cel puţin o treime din transportul în comun necesar constănţenilor. Astfel că s-a decis ca operatorii de transport privat să acopere traseele RATC pe toată perioada protestelor şi vor percepe un tarif de maximum 1.5 lei/călătorie, iar abonamentele încasate şi neonorate de Regie pe perioada grevei vor fi prelungite cu numărul de zile aferente protestului. De asemnea edilul a mai precizat că pierderile din neîncasarea biletelor şi abonamentelor pe toată perioada grevei vor fi recuperate de la cei care nu şi-au făcut datoria, refuzând să iasă pe traseu şi că: "Sunt estimate pierderi cuprinse între 600 de milioane şi 1 miliard de lei pe zi". "De data asta şi-au dat foc la butelie", a mai spus edilul. Prezent la şedinţa de consiliu, Ovidiu Tănase, directorul general al RATC, a precizat că a înaintat o plângere la Tribunalul Constanţa pentru a evidenţia ilegalitatea protestului. De asemnea, acesta a mai precizat că RATC are datorii de 140 de miliarde de lei vechi la bugetul de stat, însă are de încasat de la Casa de Pensii aproximativ 170 de miliarde de lei vechi. Din procesul cu Casa de Pensii care are ca obiect recuperarea a 65 de miliarde de lei vechi, urmează să "începem să achităm datoriile şi să dăm angajaţilor tichetele de masă, aşa cum le este stipulat în contract" a adăugat directorul general al RATC. Ieri seară, Ovidiu Tănase a precizat cotidianului "Replica" de Constanţa faptul că nu ştie dacă astăzi, 17 septembrie, şoferii vor relua activitatea: "Nu ştiu, ei sunt în grevă, nu am cu cine discuta. Mi-au spus că mă vor anunţa ce decizie iau".

Firmele private intră pe traseele RATC

Mai precizăm şi faptul că, tot ieri, primarul Mazăre a declarat şi următorul lucru: "Mi-e clar că soluţia este privatizarea. Nu putem privatiza tot RATC-ul, ci doar traseele. Dacă vor operatorii, le dăm şi autobuze". El a adăugat însă că, în cazul celor cu abonamente gratuite, "ei nu pot circula cu maxi-taxi". Cum vor circula, însă, ceilalţi constănţeni? Simplu! Pe linia 102 - vor fi 14 maşini (microbuze), pe linia 5 - 10 maşini, pe 40 - 6, pe 42 - 7, pe 43 - 7. "Dacă aceste maşini nu se vor dovedi a fi suficiente, este exact numărul de maşini pe care îl avea şi RATC-ul pe aceste linii, atunci suplimentăm, că mai avem de unde", a precizat primarul. Firmele care vor veni cu maşinile pe traseele mai sus menţionate sunt GMS, Timona, Dorada, dar nu numai! În cursul zilei de ieri, firma Transevren se pregătea ca pentru azi să iasă pe traseul 42 cu autocare. Operatorii de transport selectaţi pentru a acoperi traseele RATC vor percepe un tarif maximum de 1,5 lei/călătorie, au convenit, ieri, în şedinţă, consilieri locali municipali.

Roxana ROTARU, Alexandra ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272