REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.7° Constanța Vin., 3 Mai 2024
Anul XX Nr. 6718
11.7° Constanța Vineri, 3 Mai 2024 Anul XX Nr. 6718
 

Să râdem cu partidele: datorii astronomice, toate bune şi la vară cald!

Să râdem cu partidele: datorii astronomice, toate bune şi la vară cald!

Replica API 30 decembrie 2014 | 00:37 68

Datorii puternice, nici o grijă

Datorii puternice, nici o grijă

Unele dintre sugativele la bugetul statului, partidele politice, înregistrează cifre record pe final de an. După un 2014 electoral prin excelenţă, socotelile celor specializaţi în promisiuni, adică politicienii, relevă cifre astronomice pe care, evident, ca de fiecare dată, nu prea au de gând să le achite. De altfel, aceşti nici nu prea vor să le recunoască. Nici n-au de ce. Alegerile prezidenţiale din acest an arată mobilizarea „pe caiet” a partidelor, în toată splendoarea sa, mai ales că vorbim de aproximativ 7,2 milioane de euro, adică 32.230.686 de lei, conform cifrelor raportate în mod oficial de toate partidele şi candidaţii independenţi, din care numai primii şase competitori electorali au încheiat campania prezidenţială cu datorii de aproape 4 milioane de euro (17,7 milioane de lei).

PSD, literalmente, aproape de colaps

Alianţa PSD – PC – UNPR a spart „topurile”. A intrat în alegeri cu 6.457.861 de lei venituri, conform bilanţului contabil realizat după alegeri, însă a avut cheltuieli de 20.136.729 de lei, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din totalul cheltuielilor realizate de toate partidele şi candidaţii la prezidenţiale. Potrivit bilanţului contabil al PSD, cele mai mari cheltuieli realizate pentru candidatul Victor Ponta, candidatul susţinut de PSD-UNPR-PC, au fost cu „tipăriturile şi materialele promoţionale” (10.002.943 de lei), cu publicitatea stradală (6.566.454 de lei), urmate de cheltuielile cu publicitatea în presă, radio şi TV (2.396.203 de lei) şi cheltuielile cu servicii (483.488 de lei). Situaţia financiară a alianţei de stânga de la prezidenţiale continuă „tradiţia” care a debutat la europarlamentarele din acest an, când PSD – PC – UNPR au înregistrat datorii neachitate de 2.971.045 de lei, după ce cheltuise în campanie 7.943.361 de lei. Greul abia acum urmează pentru PSD, pentru că timpul se scurge în dauna sa. Având în vedere cifrele raportate la începutul anului, 17.973.299 de lei este suma care trebuie achitată într-o perioadă de până la un an, iar 14.100.225 de lei figurau ca datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an.

Fuziune cu acumulare de datorii

Alianţa Creştin Liberală, concepută strict pentru alegerile prezidenţiale, formată din PDL şi PNL, a cheltuit 7.291.221 de lei, faţă de cei 5.029.548 de lei venituri realizate înaintea şi în timpul campaniei. De precizat că, 1.374.309 de lei reprezintă venituri transferate de la cele două partide, în timp ce 3.655.239 de lei au fost donaţii din timpul campaniei electorale. ACL a înregistrat cheltuieli cu tipăriturile şi materialele promoţionale mai mari decât rivalii de la PSD – PC – UNPR, respectiv 2.802.377 de lei, urmate de publicitate stradală (2.382.959 de lei) şi publicitatea în presă, radio şi TV (854.208 de lei). În final, PNL şi PDL au avansat o cifră de datorii neachitate de 2.730.481 de lei. Fuziunea dintre PDL şi PNL presupune şi acumularea datoriilor celor două partide, care, din acest punct de vedere, nu pornesc de pe picior de egalitate. Nici măcar pe departe. De exemplu, la europarlamentare, PDL a avut datorii neachitate de 647.857 de lei, după ce cheltuise în campanie 1.988.628 de lei. La vechiul PNL, în schimb, lacrimi şi suspine graţie angajamentelor asumate cu PSD, în cadrul USL, ceea ce înseamnă că PNL a ieşit din europarlamentare cu datorii neachitate de 4.546.183 de lei, după ce cheltuise 7.234.547 de lei în perioada campaniei electorale. În schimb, împreună cu PSD, angajamentele financiare ale Uniunii Social Liberale pe parcursul lui 2014 însumează datorii de 9.717.081 de lei.

Iohannis peste Ponta şi la banii de partid

Numărul de voturi obţinut în turul doi raportat la cheltuielile de campanie electorală arată faptul că un singur vot pentru Victor Ponta i-a „costat” pe social-democraţi 3,8 lei, în timp ce un vot pentru Klaus Iohannis a „costat” ACL 1,15 lei, ceea ce înseamnă că, deşi a obţinut cu peste un milion de voturi mai puţin decât contracandidatul său, Klaus Iohannis, alianţa PSD – PC – UNPR a cheltuit de trei ori mai mult! În cazul candidaţilor care au participat doar la primul tur al prezidenţialelor, Monica Macovei a obţinut cu cei mai puţini bani, cel mai mare număr de voturi, cu un coeficient de 1,5 lei/vot.

Culețu, îngrozit: „Ar trebui campanie pe internet! Nu e bine pe stradă!”

Cifra totală de 7,2 milioane de euro l-a îngrozit pe deputatul liberal, economistul Dănuț Culețu. „Alesul” constănțean consideră că absența unei legi transparente care să vizeze finanțarea partidelor, în special în perioada electorală, favorizează trimiterea la groapă a acestora și nu ar strica preluarea unui model existent peste Ocean, acela de fundraising.

„Eu cred că lăsate la îndemâna partidelor, investitorilor, posturilor de televiziune, lucrul ăsta (finanțările și datoriile partidelor – n.r.) degenerează. La televiziuni ar trebui să aibă acces toate partidele într-un mod stabilit în funcție de ponderea în Parlament și, eventual, toată campania asta exterioară care costă enorm de mulți bani să fie redusă la panourile puse de primării, altfel, după părerea mea, sunt sume imense necesare. Nu există o lege a finanțării campaniei electorale și nici măcar posibilitatea de fundaraising, cum se face în America, pentru o campanie electorală mult mai puțin zgomotoasă, dar poate mult mai consistentă”, a spus Culețu, pentru Replica.

Deputatul implicat în mai multe campanii electorale prevede finalul gălăgiei de pe străzi cu steaguri, pliante și ciocănit pe la uși, dacă se mai continuă cu „mercenari”. De altfel, această modalitate este una foarte costisitoare pentru toate partidele și forța internetului începe să fie luată în serios și de politicieni, precum Culețu.

„Vă spun un lucru: mersul ăsta din ușă în ușă se poate face, dar dacă ai echipe de oameni care să fie partizani ai partidului, strâns legați de partid, nu de mercenari. Este important lucrul acesta. Dacă toate partidele ar fi obligate să facă un anumit gen de campanie, atunci n-ar mai exista diferența mare între unii și alții. Important este să le asiguri tuturor o modalitate prin care să poată fi vizualizată campania. Și eu m-am gândit la varianta asta și am discutat o propunere pentru finanțare. Să însemne pentru televiziuni, unde e îngrozitor ce se întâmplă acolo. Ca să faci contracte cu ei, e groaznic. Pentru televiziuni și astea exterioare, care iar consumă, să fie reglementări clar făcute. (…) Cine vrea și este interesat să voteze are unde să se intereseze, da? În rest, ce se cheltuie bani, se cheltuie cu toptanul și rezultatul până la urmă… am văzut ce se întâmplă. Cei de afară, care au decis, n-au avut nici bannere, nici racordați la televiziuni ca cei din țară. Poftim, internetul! Campania pe internet, nene, să se facă pe internet! E ieftină și bună. S-a dovedit că lucrul acesta poate merge foarte bine. De ce să nu facem în continuare la fel?”, a concluzionat Culețu, pentru Replica.

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272