REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.4° Constanța Mar., 30 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6715
13.4° Constanța Marți, 30 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6715
 

De ce se produc accidente feroviare în zona I.C. Brătianu: Grup Feroviar Român NU ARE personal calificat pentru asigurarea mentenanței!

De ce se produc accidente feroviare în zona I.C. Brătianu: Grup Feroviar Român NU ARE personal calificat pentru asigurarea mentenanței!

Replica API 24 septembrie 2019 | 01:55 1576

În ultimii ani, pe zona Palas-Constanţa Mărfuri, aflat pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Constanța, s-au înregistrat mai multe accidente feroviare, cel mai recent având loc pe 22 septembrie. Specialiștii, în urma investigațiilor producerii accidentelor, au constatat că acestea s-au produs din neasigurarea, de către SC Grup Feroviar Român S.A (GFR), gestionarul de infrastructură feroviară, a numărului necesar de personal feroviar de specialitate pentru realizarea activităţii de întreţinere a căii reprezintă o deficienţă la nivel de organizaţie. Această deficienţă a condus în timp la supraîncărcarea cu sarcini de lucru a personalului existent şi la imposibilitatea realizării activităţii de mentenanţă a infrastructurii căii. În plus, absenţa procedurii activităţii de întreţinere a căii conform normelor de bune practici a contribuit la crearea condiţiilor de apariţie a accidentelor feroviare.

Anul trecut a avut loc un accident feroviar destul de grav pe zona Palas-Constanța Mărfuri, stație aflată pe secția neinteroperabilă Palas-Cap Midia, pe unde nu circulă trenuri de călători, administrată de gestionarul privat de infrastructură GFR. Pe 18 martie 2018, două vagoane au deraiat de pe șine și s-au răsturant, tot în zona podului care traversează bulevardul I.C.Brătianu. Cele două vagoane făceau parte dintre-o garnitură feroviară de marfă. Acestea s-au răsturnat pe podul care traversează această zonă populată a Constanţei, cartierul Brătianu şi Bulevardul I.C.Brătianu, fără a provoca victime. Pe Bulevardul I.C.Brătianu, bucăţi din terașament s-au desprins de pe pod şi au căzut pe carosabil şi pe trotuar. În urma producerii acestui accident suprastructura căii a fost afectată pe o distanță de aproximativ 160 m. Directorul General AGIFER a decis imediat deschiderea unei acțiuni de investigare cu privire la producerea accidentului și pentru depistarea cauzei ce a condus la producerea lui.

Replica de Constanța a intrat în posesia raportulului Agenției de Investigare Feroviară Română, raport care a stabilit cine este vinovat pentru producerea accidentului. Concluzia? SC Grup Feroviar Român S.A. Cauza directă a producerii acestui accident o constituie escaladarea flancului activ al ciupercii șinei de pe firul exterior al curbei de către roata atacantă (situată pe partea dreaptă în sensul de mers al trenului) de la vagonul nr.33877916958-4 ca urmare a creșterii raportului dintre forţa conducătoare și sarcina ce acţiona pe această roată, depăşindu-se astfel limita de stabilitate la deraiere. Creșterea raportului dintre forţa conducătoare și sarcina ce acţiona pe roata atacantă s-a produs în condițiile descărcării puternice de sarcină a roții din partea dreaptă a osiei conducătoare și a creșterii forței laterale (de ghidare) pe această roată. Factorii care au contribuit: Starea tehnică necorespunzătoare a căii generată de defecte la ecartament, nivel transversal și direcția căii în curbă. Pe parcursul investigării accidentului feroviar s-a constatat că fapt SC Grup Feroviar Român S.A. nu are personal calificat pentru asigurarea mentenanței infrastructurii feroviare subdimensionat, față de prevederile Instrucției pentru întreținerea liniilor feroviare nr.300/1982.

Astfel, cauza primară a accidentului o constituie neaplicarea prevederilor procedurii de sistem „definirea clară a sarcinilor legate de siguranța și delegarea lor personalului cu competențe adecvate”. Adică, să utilizeze în funcțiile cu responsabilități în siguranța pe calea ferată numai personal care corespunde din punct de vedere profesional și pentru care există avize medicale și avize psihologice, de aptitudine, aflate în termen de valabilitate parte a sistemului de 6 management al siguranței S.C. Grup Feroviar Român SA, referitoare la utilizarea de personal neautorizat pentru practicarea funcțiilor de șef de district și șef de echipă, în cazul Districtului de Linii Năvodari din cadrul S.C. Grup Feroviar Român SAparte a sistemului de 6 management al siguranței S.C. Grup Feroviar Român SA, referitoare la utilizarea de personal neautorizat pentru practicarea funcțiilor de șef de district și șef de echipă, în cazul Districtului de Linii Năvodari din cadrul S.C. Grup Feroviar Român SA, după cum se arată în raport. Ultimul control efectuat, de către personal cu atribuții de control din la districtul de linii Năvodari a fost în perioada 27.01.201701.02.2017, iar ultimele reparații au fost făcure în 2001.

SC GFR nu are personal calificat pentru asigurarea mentenanței liniilor feroviare, fapt pentru care se produc accidente

Pe parcursul investigării accidentului feroviar s-a constatat că societatea nu are personal calificat pentru asigurarea mentenanței infrastructurii feroviare subdimensionat, față de prevederile Instrucției pentru întreținerea liniilor feroviare nr.300/1982. În consecință, din cauza acestui fapt SC Grup Feroviar Român S.A. nu poate să se încadreze în prevederile ”Instrucției nr.305– privind fixarea termenelor și a ordinei în care trebuie efectuate reviziile căii” ediția 1977 referitoare la respectarea termenelor de revizie tehnică a căii, deoarece pentru funcția șef district și șef echipă nu are personal autorizat pentru exercitarea acestor funcții. La data producerii accidentului feroviar, SC Grup Feroviar Român S.A. asigura revizia tehnică a căii cu un picher și 7 revizori de cale. Conform prevederilor Instrucției nr.305/1997 revizia chenzinală a căii se realizează în comisie compusă din șef district, șef echipă și revizor de cale. ”În condițiile în care acest gestionar de infrastructură feroviară neinteroperabilă trebuie să asigure mentenanța infrastructurii (inclusiv revizia tehnică pe jos a căii) pentru cei 87,078 km linie desfășurată și 175 schimbătoare de cale, un singur șef de district (a cărui activitate este asigurată de un picher), este cert că o singură persoană nu poate parcurge pe jos de două ori pe lună (pentru efectuarea reviziilor chenzinale) această distanță și, să coordoneze și să participe la activitățile de mentenanță. De asemenea analiza numărului de personal muncitor a scos în evidență că pentru realizarea mentenanței infrastructurii feroviare, acest gestionar de infrastructură feroviară dispune pentru districtul de linii Năvodari (pe raza căruia s-a produs accidentul) de un număr de 13 muncitori față de un număr de 49 muncitori cât rezultă din dimensionarea activității acestui district. Comisia de investigare concluzionează că neasigurarea numărului de personal necesar realizării lucrărilor de mentenanță a infrastructurii feroviare reprezintă un pericol pentru siguranța feroviară, cu atât mai mult cu cât gestionarul de infrastructură feroviară nu a identificat soluții pentru eliminarea deficitului de personal. Precizăm că prezentul raport este al IV-lea în care AGIFER a constatat și consemnat acest aspect. Având în vedere factorii care au contribuit la producerea accidentului, factori care au la bază cauze subiacente ce reprezintă abateri de la codurile de practică, precum și faptul că, supravegherea operatorilor economici din sistemul de transport feroviar este atribuția Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, comisia de investigare recomandă ca ASFR să analizeze dacă gestionarul de infrastructură feroviară SC Grup Feroviar Român SA mai îndeplinește condițiile care au stat la baza emiterii autorizațiilor de siguranță de tip A și de tip B, pentru secția de circulație neinteroperabilă Palas – Năvodari”, se maia rată în raport.

Evenimente anterioare cu caracter similar

Pe distanţa Palas-Constanţa Mărfuri în anul 2014 s-au înregistrat două accidente feroviare pe podul IPMC pe care s-a produs accidentul feroviar astfel: la data de 10.03.2014, ora 12:15, la km 1+200, s-a produs deraierea unui tren. În acest caz, starea tehnică a suprastructurii căii a influențat producerea deraierii, datorită defectelor nivelului căii înregistrate pe curba de racordare dintre curba circulară şi aliniamentul adiacent.

La data de 14.03.2014, ora 12:50, la km 0+950, s-a produs deraierea de prima osie în sensul de mers a drezinei DCL 007 (aparţinând CNCFR „CFR” SA). În acest caz, starea tehnică a suprastructurii liniilor a fost unul dintre factorii care au influențat producerea deraierii, au stabilit specialiștii, din cauza defectelor nivelului căii înregistrate în zona joantei aflată pe curba parabolică de racordare dintre curba circulară şi aliniamentul adiacent.

La data de 14.09.2017, la ora 15:27, pe secția de circulație neinteroperabilă (gestionată de SC GFR SA) Capu Midia – Dorobanţu (linie dublă neelectrificată), în stația CF Capu Midia, la expedierea trenului de marfă nr.80464 (aparţinând SC GFR SA) de la linia 1, tren compus din 39 vagoane, s-a produs deraierea de un boghiu (al 2-lea in sensul de mers) al celui deal 31-lea. Cu ocazia investigării accidentului de cale ferată s-au constatat următoarele: la data producerii accidentului SC Grup Feroviar Român SA avea postul de șef secție desființat, postul de șef serviciu linii vacant (ambele posturi de la data de 01.07.2017). Șeful de district linii era în ultima săptămână de preaviz (deoarece își dădu-se demisia) și postul de șef echipă linii era vacant. SC GFR SA are implementat sistemul de management al siguranței, dar din cauza lipsei personalului de conducere, ultima verificare a districtului de linii Năvodari a fost efectuată în perioada 27.01.2017 – 01.02.2017, în urma căreia s-a încheiat nota de constatare cu în care se menționează că „traversele de lemn prezintă degradări ale materialului în zona de fixare a șinei, afectează zona de prindere a șinei, crăpături longitudinale”. Cu ocazia acestor acțiuni a fost constatat faptul că este utilizat în funcții SC personal neautorizat.

Cele mai recente accidente

Și pe 30 iunie, o locomotivă care tracta un tren de marfă cu 40 de vagoane tip cisternă, goale, a deraiat din cauze tehnice, înz ona KM 1+200 m. Îna prilie 2019, un tren de marfă cu 34 vagoane pline cu cos a deraiat la Lumina, lângă Năvodari, în timp ce la Constanța, lua foc o locomotivă electrică staționată lângă Grupa Tehnică a CFR Călători. Pe 27 august, o locomotivă a deraiat pe podul ce traversdează bulevardul IC Brătianu. Nu au fost victime nici atunci. Și, ca să nu uităm de evenimentul de duminică, 22 septembrie, când un vagon plinc u cisternă a deraiat în aceeași zonă.

Proprietarul Grup Feroviar Român (GFR) este Gruia Stoica, trimis în judecată în 2014 pentru trafic de influență.

Mirela PASCAL

Vezi şi:

https://www.replicaonline.ro/pericol-de-explozie-un-vagon-plin-cu-combustibil-a-deraiat-de-pe-sine-pe-podul-i-c-bratianu-a-treia-oara-in-ultimele-3-luni-403538/

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
daca nu se dadeau ajutoare cu nemiluita si pentru toti, acum avea cine sa munceasca...
3
0
alo, directorasii si ministerele, nu se sesizeaza nimeni?
4
0
daca nu se verifiac SA NU MAI CIRCULE ca este pericol
4
0
Cumetre citeste articolul.este vb despre un vagon de marfa.tu si cu veorica ce mai stiti limba romana."cine nu i convine"ptiu fmm de analfabet.CUI NU I CONVINE distrusule.doaaamneeeeeee ai dat net si functii la toti analfabetii si
8
0
Ssssss Ciocu mic Sssss Cine nu-i convine sa mearga cu masina saracilor ......
1
9

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272