REPLICA ONLINE CONSTANTA

13.4° Constanța Mie., 8 Mai 2024
Anul XX Nr. 6723
13.4° Constanța Miercuri, 8 Mai 2024 Anul XX Nr. 6723
 

Iată de ce acte ai nevoie pentru a-ți înregistra copilul

Iată de ce acte ai nevoie pentru a-ți înregistra copilul

Replica API 20 decembrie 2019 | 00:00 425

Înregistrarea copilului nou-născut

Înregistrarea copilului nou-născut

Odată cu venirea pe lume a unui copil, părinții trebuie să declare nașterea acestuia în decurs de trei zile chiar în maternitatea în care a avut loc evenimentul. Astfel se întocmește un dosar cu mai multe acte care se depune la Primărie.

După ce copil se naște, părinții îl declară în decurs de trei zile chiar în maternitatea unde a avut loc nașterea, urmând ca apoi, spitalul să elibereze certificatul constatator al nașterii. Certificatul constatator al nașterii este un formular tip care trebuie să conțină număr de înregistrare, dată certă, sigiliul unității sanitare, semnătură și parafa medicului.

Numele de familie și prenumele copilului se stabilesc potrivit legii (legea 119/1996). Ofițerul de stare civilă poate refuză înscrierea unor prenume care sunt formate din cuvinte indecente ori ridicole, părinții putând opta pentru un nume corespunzător. Dacă părinții nu au nume de familie comun sau există neconcordanță între prenumele copilului trecut în certificatul medical constatator al nașterii și declarația verbală a declarantului, întocmirea actului de naștere se face pe baza declarației scrise și semnate de ambii părinți, din care să rezulte numele de familie și prenumele copilului. În caz de neînțelegere între părinți, va decide primarul unității administrativ-teritoriale de la locul înregistrării nașterii, prin dispoziție scrisă.

În termen de 15 zile de la naștere, copilul trebuie înregistrat la Biroul de înregistrare a nașterilor din cadrul Oficiului de Stare Civilă al primăriei locale. Termenele de înregistrare a nașterii sunt: 15 zile de la data nașterii, în cazul în care copilul se naște viu și aflat în viață, 3 zile de la data nașterii, în cazul copilului născut mort, 24 ore de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat în decursul termenului de 15 zile.

De reținut este faptul că depășirea termenului legal de 15 zile pentru înregistrarea copilului este sancționat cu amendă, scutirea de la plata acestei amenzi se poate face doar în cazuri special de către primar iar dacă declararea nașterii se face la mai mult de 1 an de la nașterea copilului, pentru a se putea efectua înregistrarea este necesară o sentința judecătorească.

În funcție de situația stării civile a părinților, actele necesare înregistrării copilului și eliberării certificatului de naștere diferă de la caz la caz, după cum urmează: dacă părinții sunt căsătoriți: cartea de identitate și certificatul de naștere al mamei în original, cartea de identitate și certificatul de naștere al tatălui în original, certificatul de căsătorie în original, certificatul medical constatator al nașterii copilului; dacă părinții nu sunt căsătoriți: cartea de identitate și certificatul de naștere al mamei în original, cartea de identitate și certificatul de naștere al tatălui în original, certificatul medical constatator al nașterii copilului, declarație de recunoaștere a paternității semnată în fața ofițerului de stare civilă de ambii părinți; dacă mămică este necăsătorită și singură: cartea de identitate și certificatul de naștere al mamei în original și certificatul medical constatator al nașterii copilului; nașterea copilului are loc în străinătate: pașapoartele părinților, certificat medical constatator al nașterii copilului, certificat de căsătorie românesc (dacă există), certificat de naștere al mamei (dacă nu este căsătorită).

Înregistrarea nașterii și întocmirea certificatului se poate face de către misiunea diplomatică sau consulatul României din țară respectivă sau de către autoritățile locale ale țării respective. În cazul în care nașterea a fost înregistrată corect la autoritățile locale din țară în care a avut loc nașterea copilului, la revenirea în România se aplică procedura transcrierii prevăzută pentru certificatele procurate din străinătate, după verificări, conform legislației aferente. Copiii născuți în străinătate, care au cel puțîn un părinte cetățean român, obțin cetățenia română la data nașterii, chiar dacă, potrivit legii statului în care s-au născut, obțin și cetățenia acestui stat. Pentru a putea produce efecte, inclusiv în ceea ce privește cetățenia, nașterea trebuie înregistrată la ambasada sau consulatul român din țară in care această s-a produs.

În situația în care termenul de 1 an a fost depășit, aveți posibilitatea să solicitați transcrierea certificatului de naștere în registrele române de stare civilă, procedura pentru care puteți mandata un avocat din România. În cazul în care părinții poartă nume de familie diferite, este necesară declarația autentică a ambilor părinți cu privire la numele de familie pe care îl va purta copilul, nume ce va fi înscris în certificatul de naștere românesc emis de ambasadă sau consulat.

Diana BERECHET

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212