McDonald's, AMENDĂ de la Protecţia Consumatorului. Premieră în instanţă!
McDonald's, AMENDĂ de la Protecţia Consumatorului. Premieră în instanţă!
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestSocietatea Premier Restaurants Romania SRL, în baza căreia funcţionează McDonald's Romania, a pierdut procesul cu Protecţia Consumatorului. Societatea a fost sancţionată, în decembrie 2017, după ce inspectorii au găsit mai multe nereguli la magazinele McDonald's din Constanţa. Aceasta a formulat plângere împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției din18.12.2017 încheiat de către Comisariatul Judeţean pentru Protecția Consumatorului, solicitând în principal anularea acestuia cu consecința exonerării de la plata amenzii contravenționale și restituirea contravalorii mărfii distruse în valoare de 10.000 lei, iar în subsidiar a solicitat înlocuirea sancțiunii amenzii cu cea a avertismentului. Societatea a pierdut, atât pe fond, cât şi pe apel.
Inspectorii, cu ocazia controlului efectuat la data de decembrie 2017, au identificat următoarele nereguli: în cazul prăjiturii cheesecake cu caramel, nu este afișată și data limită de consum, (s-a aplicat amendă de 5.000 lei şi s-a dispus oprirea temporară de la comercializare a acestor produse până la remedierea deficiențelor). În cazul produselor fast-food (Big Mac, Hamburger, Cheeseburger, McChicken etc) nu au pe ambalaj mențiunile obligatorii prevăzute de Regulamentul CE nr 1169/2011, art 9 alin 1 (s-a aplicat amendă de 5.000 lei). În situația celor două modele de jucării Powerpuff (5207 buc) nu sunt menționate pe ambalaj și alte avertizări și informații privind siguranța jucăriilor. De exemplu, că jucăria este utilizată sub supravegherea unui adult, conține piese mici detașabile sau avertizări specific, în afara avertizării că este recomandată copiilor peste 3 ani (s-a aplicat avertisment şi s-a dispus măsura retragerii de pe piată a acestor jucării.
Inspectorii au mai constatat şi informaţii eronate oferite consumatorilor cu privire la cantitatea produselor. De exemplu, în cazul Big Tasty, acesta are 344 grame, din care 150 gr carne de vită, chiflă 84 gr, preparat din brânză topită cu Emmental, sos, salată, ceapă şi roşie. S-a constatat că toate cantităţile menţionate sunt din produsul finit, cu excepţia cantităţii de carne de vită care este a produsului nepreparat. În urma cântărârii a 3 porţii de carne de vită au rezultat următoarele gramaje: 122 gr, 102 gr, 104 gr. Carnea de vită nepreparată avea o cantitate de 148 gr, iar produsul finit Burger Tasty au rezultat următoarele cantităţi: 350 gr şi 348 gr. Consumatorul este, astfel, informat eronat în ceea ce priveşte cantitatea de carne din produsul finit.
În instanţă, apelanta a încercat să se disculpe, afirmând că “nu are calitatea de producător, iar vina pentru lipsa informaţiilor nu îi aparţine, însă nu reuşeşte să înţeleagă că obligaţia de informare a consumatorului de către comerciant este imperativă şi presupune aducerea la cunoşinţă a tuturor aspectelor pe care un consumator ar trebui să le analizeze în vederea formării deciziei de a achiziţiona bunul sau serviciul fără a fi nevoit să parcurgă un proces anume de investigare”.
Reprezentanţii societăţii au obligatia ca, în 30 de zile, să inscripţioneze pe cutiile de carton în care sunt aşezate produsele lor, toate detaliile cu privire la componenţa, ingrediente, alergeni etc. Şeful CJPC , Horia Constantinescu, spune că “Mai sunt două contestaţii în faza de judecată. Este primul proces de acest tip, câştigat”. Mai mult, Constantinescu a mai punctat: “cum noi suntem reprezentantii ANPC în teritoriu, această măsura devine obligatorie la nivel naţional!”
M.P.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News