REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.3° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
12.3° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Raport cu zăngănit de cătuşe: zeci de milioane de euro sifonaţi din port, contracte ilegale şi angajaţi discriminaţi

Raport cu zăngănit de cătuşe: zeci de milioane de euro sifonaţi din port, contracte ilegale şi angajaţi discriminaţi

Replica API 27 iulie 2015 | 23:14 653

Culmea tupeului - avocaţi angajaţi să dea în judecată statul!

Culmea tupeului - avocaţi angajaţi să dea în judecată statul!

Portul Constanţa a pierdut zeci de milioane de euro în ultimii ani, este concluzia ultimului raport al Corpului de Control, întocmit pe 09.06.2015 şi aprobat de fostul ministru al Transporturilor, Ioan Rus. Chiar dacă portul înregistrează profit an de an, câştigurile financiare ar fi fost mult mai mari dacă managerii s-ar fi îngrijit să recupereze datoriile companiei, ar fi avut măcar habar de ce spaţii au în grijă şi cine le foloseşte, s-ar fi uitat mai atent la contractele de investiţii, suplimentate ulterior atribuirii lor cu sume uriaşe sau dacă, pur şi simplu, n-ar fi furat din banii portului. Din cele 158 de pagini ale raportului, care a vizat activitatea companiei în perioada 2012- 2015, reies cel puţin trei exemple flagrante de prejudiciere a portului: peste 20 milioane de lei de încasat de la operatorii portuari, fără ca managerii să se obosească în vreun fel pentru recuperarea datoriilor (executare silită, reziliere contracte etc); prejudiciu de peste 300.000 lei adus de directorii APC în ultimii 2 ani, prin angajarea ilegală a unor avocaţi, folosiţi, culmea tupeului, pentru a da în judecată acţionarul majoritar, Ministerul Transporturilor!; întârzierea lucrărilor şi suplimentarea valorii finale a contractului pentru realizarea digului de larg cu 40 milioane de lei, după ce s-a constatat că blocurile de beton folosite iniţial în lucrări nu sunt bune şi trebuie înlocuite.

Potrivit raportului întocmit de Corpul de Control, în urma verificărilor efectuate în perioada martie- aprilie 2015, principalii debitori ai Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa aveau, la data 31.1.2014, datorii totale de 20.420.521,87 lei. Datornici de la care APC are de recuperat cel puţin 1 milion de lei sunt următorii: Octogon Gas & Logistics (6,1 milioane), Iridex Group Imp-Exp (4,6 milioane), Amatimar Agent (2,5 milioane), CFR (2,4 milioane), Europinvest Free Zone (1,8 milioane lei), Romned Port Operator (1,5 milioane), Umex SA (1,3 milioane). Situaţia acestora este debitori este una deosebit de complicată, întrucât vorbim despre contracte vechi de 15-20 de ani, iar între timp mulţi chiriaşi au rămas fără licenţe, alţii au dat faliment, unii funcţionează fără autorizaţii etc. Potrivit inspectorilor Corpului de Control, conducerea APC era cea care trebuia să aibă o evidenţă exactă a acestor contracte, dar nu a făcut-o. În plus, şefii APC nu au întreprins toate demersurile legale pentru recuperarea debitelor sau diminuarea pierderilor, chiar dacă aveau posibilitatea de a rezilia unilateral contractele care se dovedeau păguboase pentru companie. La pagina 99 a raportului se află o frază halucinantă, care oferă o perspectivă unică asupra profesionalismului şefilor APC: „La nivelul Direcţiei Infrastructură- Servicii Infrastructură Sud nu se regăseşte o evidenţă clară a situaţiei din teritoriul aferent responsabilităţilor de serviciu, permiţând astfel derularea unor acţiuni neautorizate”. Altfel spus, managerii portului habar n-au ce spaţii au în propria ogradă, unde oricine poate veni să-şi trântească o afacere, fără nici o autorizaţie sau deranj din partea reprezentaţilor companiei de stat.

Contract penal pentru repararea drumurilor din port, derulat prin societăţile Primăriei Constanţa

Managementul prost este dublat şi de cel şmecheresc, la limita penalului, care adaugă incompetenţei şi pierderile suferite prin contracte oferite cu ochii închişi. Un exemplu este cel al contractului de peste 1 milion de lei, oferit în octombrie 2013, pentru repararea drumurilor din incinta APC. Firma câştigătoare, 3 Control Construct SRL Constanţa, a fost înfiinţată după anunţul APC referitor la achiziţia de lucrări şi a primit contractul cu o ofertă imposibilă, de 1 milion de lei, faţă de necesarul de 2 milioane pentru derularea acestuia. Corpul de Control a sesizat că este vorba despre un caz penal, motiv pentru care există deja un dosar la DNA în acest sens. Foarte interesant este faptul că 3 Control Construct SRL a realizat lucrările primite ilegal prin intermediul a două entităţi deţinute de Primăria Constanţa, RAJDP, respectiv Confor Urban, de la care a folosit utilajele, mâna de lucru, materialele etc. Tot la management şmecheresc se încadrează şi contractul de salubrizare oferit către Iridex, în valoare de peste 4 milioane lei. Corpul de Control a descoperit că angajaţii APC care în au fişa postului obligaţia de a verifica zilnic, pe teren, modul în care Iridex îşi respectă atribuţiile contractuale privind salubrizarea portului, semnează o hârtie la final de lună şi atât, fără monitorizarea efectivă a serviciilor prestate şi facturate. Şi, pentru că aminteam de instituţii ale municipalităţii Constanţa, atrage atenţia în raportul Corpului de Control situaţia Portului Tomis. Oficialii MT semnalează numeroase încâlcări ale legii în relaţia contractuală dintre APC şi Tomis Marina Management, pornind la sumele încasate de port, mult subapreciate, până la lipsa investiţiilor asumate şi construcţii neautorizate. Unul din cele mai spectaculoase aspecte evidenţiate de Corpul de Control este legat de digul de larg.

Costurile pentru digul de larg, suplimentate dintr-un foc cu 40 milioane lei pentru că nu s-au folosit blocuri de beton adecvate

Contractul atribuit de APC olandezilor de la Van Oord în februarie 2013, care a stârnit deja numeroase controverse, nu se va sfârşi bine pentru şefii portului. Cu rezerva asumată a dosarului penal instrumentat de procurori în privinţa acestui contract, Corpul de Control a evidenţiat alte aspecte, deosebit de interesante. Astfel, Van Oord a anunţat compania portuară că blocurile de beton din categoria Core-Loc, de 11 metri cubi, folosite până acuma pentru protecţia de capăt a digului nu oferă o stabilitate suficientă, astfel încât trebuie înlocuite cu blocuri de beton de 12 metri cubi, din categoria Accropode II. În urma calculelor efecutate, s-a constatat că investiţia necesită costuri suplimentare de peste 40 milioane de lei din partea portului pentru finalizarea proiectului cu o valoare estimată iniţial la 420 milioane lei. Ajungem şi la aspectul 100% penal al contractelor oferite de directorii APC din 2012 până în prezent, Corpul de Control subliniind că fac parte din categoria infracţiunilor de abuz în serviciu pentru care trebuie sesizat DNA.

Tupeu de tupeu: au angajat pe blat avocaţi să dea în judecată ministerul care le descoperise furăciunile

Este vorba despre serviciile de reprezentare juridică cumpărate de APC şi prezentate pe larg de „Replica” în ultimii ani. Pe scurt, şefii APC au creat portului un prejudiciu de 200.000 lei prin angajarea ilegală a unei case de avocatură şi încă 100.000 lei prin angajarea, de asemenea, abuzivă, a unei firme de audit. Corpul de Control face referire la contractul încheiat în noiembrie 2013 cu avocaţii de la Ceparu & Irimia pentru o perioadă de 6 luni, prelungit apoi la 12 luni şi ulterior la 18 luni, cu un onorariu de 2.000 de euro pe lună, fără alte cheltuieli de transport, hrană etc. Inspectorii MT au descoperit că toate contractele în discuţie, pentru care s-au făcut deja toate plăţile, au fost în totalitatea lor ilegale, asumate exclusiv prin voinţa directorilor şi administratorilor, fără aprobarea acţionarului majoritar, Ministerul Transporturilor. Culmea tupeului este că unul din motivele pentru care şefii Portului Constanţa au angajat, pe blat, avocaţii de 2.000 de euro pe lună a fost acela de a da în judecată ministerul, adică propriul angajator, din banii acestuia! Conform inspectorilor, directorii şi administratorii din port au contestat în instanţă tocmai concluziile unui alt raport al Corpului de Control al MT, din iunie 2013, care evidenţia, de asemenea, ilegalităţile şi abuzurile comise de şefii companiei portuare. Ca un făcut, din câte se pare, miniştrii vin, descoperă furăciunile din port, le raportează oficial şi pleacă, dintr-un motiv sau altul, în timp ce directorii rămân şi toacă banii companiei dându-i în judecată pentru deranj. Aşa au plecat miniştrii Ramona Mănescu, Dan Şova, Ioan Rus etc, fiecare în parte aflând, înainte de asta, de dezastrul din port.

Angajaţi discriminaţi: prime mai mari pentru cei din Sindicatul APC, prime mai mici pentru fraierii din Sindicatul Portul

În fine, nu puteam încheia rezumatul raportului întocmit de Corpul de Control al MT fără la referirile legate de angajaţi şi abuzurile săvârşite de directori în acest sens. Astfel, inspectorii au descoperit că APC a angajat în ultimii ani 85 de persoane, fără nici un concurs sau examen, doar pe baza unui interviu. În urma verificărilor, Corpul de Control a ajuns la concluzia că nici unul din cei 85 de proaspăt angajaţi nu au pregătirea necesară postului pe care au fost angajaţi, nu au nici un fel de experienţă în domeniu şi nici măcar vechime în muncă. În plus, inspectorii APC au constatat discriminarea conducerii portului a angajaţilor, în funcţie de sindicatul la care aceştia sunt afiliaţi. Astfel, primele şi indemnizaţiile plătite angajaţilor membri ai Sindicatului CN APM au fost, fără excepţie, cu sute de lei mai mari decât primele şi indemnizaţiile oferite celorlalţi angajaţi ai companiei, dar afiliaţi Sindicatului Portul. Precizăm că din comisia de control care a întocmit raportul sus menţionat au făcut parte Ion Trocaru (şeful Corpului de Control), Adrian Pătru, Dan Toader, Victor Călcâi, Nicolae Antofie, Laurenţiu Păsculescu şi Bogdan Andreiu. Persoanele care au asigurat funcţiile de conducere în perioada 2012- 2015, vizată de control, sunt următoarele: Valeriu Nicolae Ionescu (director general), Decebal Şerban (fost director general, director general adjunct), Daniela Şerban (director economic), Ambroziu Duma (director exploatare), George Gabriel Vişan (director comercial), George Alexandru Iorov (director infrastructură), Ciprian Hanganu (director coordonator).

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108