12.2° Constanța Dum., 19 Mai 2024
12.2° Constanța Duminică, 19 Mai 2024 Anul XX Nr. 6734

Studiu privind efectele genetice ale fumatului asupra celulei pulmonare sănătoase

A.F. 9 iunie 2023 | 00:00 232

În practica medicală, legătura directă de cauzalitate dintre consumul de tutun și riscul apariției cancerului pulmonar nu a fost niciodată negată.

Studiu privind efectele genetice ale fumatului asupra celulei pulmonare sanatoase

Dimpotrivă, este certificat faptul că peste 80% dintre cazurile de cancer pulmonar se întâmplă din cauza consumului cronic de tutun, în primul rând ca urmare a faptului că expunerea în mod permanent la fumul de țigară provoacă deprecieri variate la nivelul tractului respirator și plămânilor.

În sinergie cu alți factori, cum ar fi vârsta înaintată, lipsa activității fizice, o alimentație nesănătoasă și un sistem imunitar slăbit, conform Dampfi.ch, fumatul poate avea efecte negative deosebit de grave asupra individului.

Renunțarea la fumat și țigări electronice – benefică la orice vârstă?

Deși multe persoane sunt de părere că dacă au consumat țigări electronice mare parte din viață, este mult prea târziu pentru a renunța, lucrurile sunt departe de a fi adevărate.

Există studii care atestă faptul că renunțarea la fumat este benefică la orice vârstă. Bineînțeles, cu cât se renunță la fumat mai devreme, cu atât riscul de a dezvolta anumite boli este redus.

Cu toate acestea, chiar și după 30-40 de ani de fumat în mod activ, s-a constatat faptul că, la câțiva ani de la renunțarea la fumat, celulele căilor respiratorii sunt capabile să-și revină și să își recapete integritatea funcțională și structurală.

Fumatul crește riscul apariției cancerului prin mai multe mecanisme, însă principalul mecanism este reprezentat de faptul că fumul de țigară conține compuși care au acțiune mutagenă.

Acest lucru înseamnă că, prin acțiunea lor, compușii chimici din țigară cauzează numeroase mutații. Când se produc îndeajuns de multe mutații la nivelul unei celule, aceasta își pierde integritatea biochimică, metabolică și genetică, transformându-se într-o celulă tumorală.

Celulele tumorale sunt cunoscute în special datorită capacității lor de a evita mecanismele imunitare ale propriului organism, dezvoltându-se și înmulțindu-se în mod exacerbat.

Efectele genetice pe care fumatul le are asupra celulelor pulmonare normale

Conform unui studiu publicat în prestigioasa revistă Nature, s-a observat faptul că, de fapt, la nivelul celulei pulmonare sănătoase pot exista mutații. Cu toate acestea, ele sunt inactive, însă există factori declanșatori care pot duce la activarea lor: unul foarte important fiind consumul de tutun, inclusiv vapatul.

Studiul întreprins de către o echipă de cercetători a presupus analiza ADN-ului provenit de la celule pulmonare nesănătoase, recoltate de la diferite categorii de persoane (copii, adulți fumători și nefumători).

Rezultatele analizei au demonstrat faptul că, deși celulele nu erau canceroase, aproape de 90% din celulele fumătorilor activi prezentau deja cu 10.000 mai multe mutații față de cele provenite de la nefumători.

S-a făcut o legătură directă între expunerea la fumul de țigară și posibilitatea de dezvoltare a acestor mutații. Celulele lezate de fumul de țigară prezentau mutații implicate în mod direct în etiologia cancerului.

Așadar, fumul de țigară reprezintă agentul toxic cel mai violent când vine vorba de fumat, folosirea unui ElfBar fiind, astfel, mult mai recomandată.

Persoanele care renunță în timp util la fumat se pot recupera la fel de rapid. Consumul constant, cronic de tutun, provoacă leziuni la nivelul căilor respiratorii și, în timp, duce la acumularea și dezvoltarea de mutații la nivelul celulelor.

Prin dezvoltarea și înmulțirea necontrolată a acestor celule mutante, riscul apariției cancerului este semnificativ majorat. Cancerul pulmonar este o boală deosebit de violentă, deseori cu prognostic nefavorabil, scrie stiripesurse.ro.

18419468