REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.9° Constanța Mie., 1 Mai 2024
Anul XX Nr. 6716
12.9° Constanța Miercuri, 1 Mai 2024 Anul XX Nr. 6716
 

Terapie cu câini şi delfini pentru copiii cu dizabilităţi şi nu numai

Terapie cu câini şi delfini pentru copiii cu dizabilităţi şi nu numai

Replica API 1 februarie 2016 | 23:42 536

Centru psihologic

Centru psihologic

Centrul Terapeutic Marea Neagră din Constanţa este un centru psihologic care oferă terapie asistată de câini şi nu numai, atât copiilor sănătoşi cât şi copiilor cu deficienţe. Potrivit site-ului centrului, psihologieconstana.ro, ideea acestui proiect a plecat de la o certitudine, şi anume că un număr de 15 studii ştiinţifice dezvoltate de-a lungul timpului au evidenţiat beneficiile terapiei asistate de câini asupra copiilor cu afectiuni precum: microcefalie, sindromul Williams, sindromul Down, Autism, sindromul West, sindromul Crouzon, sindromul Angelman. Cei doi oameni din spatele acestui proiect sunt 2 psihologi antrenaţi în psihologia comportamentală, care au descoperit că formula aceasta de terapie asistată de animale este benefică pentru copiii cu dizabilităţi. Este vorba despre Cristina Gemănaru, coordonatorul centrului şi Adrian Gemănaru, managerul de proiect.

Cei doi psihologi au început această terapie cu câini din anul 2013. Managerul proiectului este foarte încântat de rezultatele pe care această activitate le-a înregistrat în comportamentul copiilor. Iar munca celor de la centru se pare că este apreciată atât în ţară, cât şi în străinătate, întrucât le calcă pragul şi români, dar şi persoane din Statele Unite, China, Rusia şi Brazilia: „Am mers şi la grădiniţe din Constanţa, deci şi pentru copii cu normalitate, dar în special cu copii cu dizabilităţi. Zilnic, sunt 65 de copii ai centrului. Pe timpul verii vin foarte mulţi copii din ţară şi din străinătate, am şi copii care au venit din Statele Unite, din China, Rusia, Brazilia. Sunt şi familii de români care vin în concediu şi vin cu copilaşii să facă terapie”, a declarat Adrian Gemănaru, managerul acestui proiect. Potrivit lui Gemanaru, părinţii sunt şi ei foarte mulţumiţi de rezultatele terapiei asistate de animale şi se gândesc serios să primească şi un membru patruped în familie. Însă psihologul atrage atenţia asupra faptului că trebuie făcută diferenţa între animalul cu care se face terapie la centru, şi animalul obişnuit pe care îl întâlnim în societate: „Feedback-ul din partea părinţilor la sfârşitul fiecărei şedinţe de terapie este acela că îşi doresc foarte mult să îşi cumpere şi acasă un câine. Dar eu tot timpul le transmit copiilor să facă diferenţa între Sunny, câinele de terapie, şi câinele pe care îl găsesc în comunitate şi la domiciliu. Sunny e un câine special de terapie care nu dă feedback negativ. De 3 ani de când lucrez cu ea, nu a lătrat niciodată. Iar copiii o trag de coadă, o chinuie, şi ea niciodată nu întoarce capul, nu mârâie. E antrenată special. A lucrat în 4 centre din Ungaria şi România. Din ce ştiu eu, are cel mai mare punctaj al unui câine de terapie din România”. Mai multe detalii: www.replicaonline.ro

Activitățile pe care le desfășoară cei de la centru sunt diverse și sunt menite să îmbunătățească abilitățile generale ale copiilor, pe cele 5 arii de dezvoltare: socializare, limbaj, autoservire, cognitiv, motor. Copiii învață astfel să recunoască pesoanele din jur, acțiunile, emoțiile, etc. De acest serviciu de terapie asistată de câini beneficiază copii cu autism, ADHD, retard mintal, epilepsie și tulburări de comportament. „Cel mai mic copil care a venit la noi are un an și 8 luni, iar cel mai mare are 12 ani. Între activitățile pe care le facem cu copiii se numără cea legată de autonomia câinelul. Adică îl pieptănăm, îi dăm de mâncare, îi învățăm pe copii să creeze un atașament față de câine. Desfășurăm și activități de dresaj. Facem aport cu el, recunoaștem culorile împreună cu câinele. Animalul știe dinainte culorile și restul exercițiilor. Asta este și ideea. Eu îl trimit să îmi arate culoarea roșie, dar la această culoare este o recompensă. Eu poziționez mereu recompensa pe culoarea aceasta, așa că animalul se duce la recompensă, nu la culoare. Sunt o serie de trucuri pe care le folosim”, a declarat Adrian Gemănaru. Legat de terapia cu delfini, managerul proiectului susține că este în discuții cu Delfinariul Constanța. Acest tip de terapie se pare că ar fi început tot în 2013, dar unul din delfini ar fi murit la vremea respectivă. Potrivit lui Adrian Gemănaru, „proiectul este momentan în stand by, ei sunt și în amenajări pe acolo”. Astfel, reluarea proiectului depinde de momentul în care Delfinariul va finaliza construcțiile. Referitor la posibilitatea de lua în calcul și felinoterapia, Adrian Gemănaru a menționat că nu a încercat acest tip de terapie până acum, dar că a mai lucrat și cu cai în acest sens și a avut rezultate pozitive: „Terapia cu cai dă rezultate foarte bune. Este extraordinară legătura pe care o formează cu copilul. Sunt foarte încântați. Toate aceste terapii cu animale sunt terapii complementare. Aportul lor este de a motiva copilul să desfășoare terapia psihologică comportamentală aplicată. Se urmărește fenomenul de socializare, și acela de a forma o legătură împreună cu copilul. Petru că legătura cu animal este directă, iar copilul nu mai este stresat că îl direcționează cineva să socializeze. Psihologul care stă în spatele animalului este defapt coterapeutul. Terapeutul principal e animalul”, a declarat Adrian Gemaăaru, managerul proiectului.

Pentru acest proiect a fost achiziționat din Ungaria un câine de terapie, rasa golden retriever numit Sunny, în vârstă de 5 ani în anul 2013. În cadrul Asociatiei Dog for Life, din Satu Mare a fost obținut atestatul de psiholog canin pentru Adrian Gemănaru , iar în cadrul unui alt examen a fost obținut atestatul de câine de terapie pentru Sunny. Camera de terapie construită reprezintă prima cameră de terapie canină din România destinată lucrului pentru copii cu nevoi speciale. Potrivit reprezentanților Centrului, comportamentele principale în care au fost demonstrate îmbunătățiri sunt : comunicarea verbală și nonverbală, interacțiunea socială, reducerea deficitului de atenție și eliminarea stereotipurilor și reducerea comportamentelor negative . Astfel, ei spun că „la copii nonverbali s-au obținut rezultate remarcabile prin emiterea de vocalize, onomatopee și asocierea acestora cu anumite mişcări. Statistica spune că 50 % din copii care nu au vorbit niciodată, dupa aproximativ 10 ședințe au început să emită primele sunete funcționale atribuite unor acțiuni sau obiecte”. Durata unei ședinte de terapie este de 25 de minute și se desfășoară împreună cu unul sau doi copii, în funcție de afecțiunea și dizabilitatea acestora. La ședințele de terapie asistă și familiile copiilor.

Geanina DRĂGOI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272