REPLICA ONLINE CONSTANTA

12.3° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
12.3° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Un fost DECAN de la OVIDIUS se LUPTĂ pentru Serviciul de PILOTAJ din Portul Constanța!

Un fost DECAN de la OVIDIUS se LUPTĂ pentru Serviciul de PILOTAJ din Portul Constanța!

Replica API 5 aprilie 2021 | 23:55 9476

De la 1 ianuarie 2021, potrivit ordinului ministrului Transportului 991/2020, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA efectuează serviciile de pilotaj în porturile maritime românești cu propriul corp de piloți. Preluarea serviciului de pilotaj de către companiile statului a stârnit nemulțumirea celor ce au pierdut această afacere profitabilă, respectiv firmele de pilotaj. Printre acestea se numără și Canal Sea Services, care a cerut suspendarea Ordinului nr. 991/2020 până la soluționarea definitivă a acțiunii în anulare. În decembrie, a avut câștig de cauză. Însă, i-a revenit sarcina Curții Supreme să dea o soluție definitivă.

Dacă aceasta din urmă se va pronunța tot în favoarea firmei de pilotaj, atunci aceasta, dar și celelalte societăți concurențiale, vor putea asigura, din nou, servicii până la finalizarea dosarului privind anularea ordinului.

Până în anul 1989 serviciile de pilotaj și remorcajul navelor maritime au fost asigurate de două companii de stat: Coremar – pentru remorcaj și Pilot Service pentru pilotaj. Începând cu anul 1990, s-au derulat proceduri de privatizare conform legilor în materie, iar în 1992 a apărut prim companie privată de pilotaj – Agigea Pilot SRL, creată de o parte dintre piloții de la Pilot Service SA. Iar în anul 2002 a fost decisă scoaterea la licitație în vederea concesionării serviciilor de pilotaj, pe zone ale Portului Constanța (nord și sud), dar și în Porturile Midia și Mangalia. După 2010 au apărut, în sistem concurențial, mai multe companii de pilotaj, ca de exemplu Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilot SRL, Midia Marine Terminal SRL care au fost avizate de ANR pentru asigurarea serviciului de pilotaj.

Statul român și-a manifestat voința ca, începând cu anul 2021, serviciul de siguranță să fie asigurat și prestat în mod efectiv doar de către administrațiile portuare. Conform art. 1 alin. 1 din OMTIC nr.991/2020, se instituie obligativitatea efectuării serviciului de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime în porturile aflate în administrarea CN „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, iar alin. 23 prevede că serviciul de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime prevăzut la alin.1 se asigură prin corpul propriu de piloți al „Companiei Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanta. Mai exact, prin acest ordin, guvernul Orban, prin Portul Constanța, a decis să-și organizeze propriul corp de piloți maritimi, fără să mai fie nevoie ca Administrația Porturilor Maritime SA să apeleze la serviciile unor firme private de pilotaj.

Canal Sea Services SRL este una din cele cinci firmele de pilotaj care a cerut în instanță suspendarea ordinului ministrului, până la soluționarea definitivă a acțiunii în anulare. În decembrie, a avut câștig de cauză, însă CNAPM și Ministerul Transporturilor au formulat recurs. Înalta Curte de Casație și Justiție nu a stabilit, încă, un prim termen de judecată.

Societatea, care este autorizată de Autoritatea Navală Română până în anul 2023, pentru asigurarea serviciului, spune că decizia este vătămătoare pentru toți membrii societăților de pilotaj care vor fi nevoiți să înceteze raporturile de muncă cu angajatorii pentru aceste posturi și să-și diminueze veniturile, în timp ce CNAPM, Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați / Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile S.A. Constanța vor dobândi o cotă de piață de 100% din piața relevantă a produsului, fiindu-le majorată cifra de afaceri și profitul.

Firma, deținută de un fost decan de la Ovidius

După cum se știe, pilotajul este o afacere de zeci de milioane de euro, controlată, de ani de zile, de aceleaşi firme şi persoane, Logistic Remo Services, Black Sea Pilots, Black Waters şi Maritime Pilot, Canal Sea Services. De altfel, Portul Constanţa a fost acuzat oficial de Consiliul Concurenţei de practici ilegale în atribuirea acestor servicii, în care se manifestă un veritabil monopol. Firma Canal Sea Services este deţinută de asociaţii Raluca Ştefania Vasilescu, Mihaela Miron, fostă Fulea, Mihai și Marius Mihalache şi Mariea Bălăşescu, cei trei din urmă fiind și administratori. Interesant este faptul că Mihaela Fulea, specilizată, după cum se vede, în afaceri de pilotaj şi construcţii hidrotehnice, este fosta decană a Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii Ovidius, suspendată în 2014 din funcţie.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Bucataru si umflatu din port s au inteles cu astia sa faca pilotaj, cartile sunt aranjate fac pe virginele si ei sunt bara bara.
0
0
Foarte bine ca face statu pilotaj!! Ar trebui sa faca si remorcaj!!!
5
2
Ce fata de balena esuata are madam
5
0
Articol de rahat!
3
4
bai Hasdeu lasate de poezii
2
4
ptr asd 0011: sergiule? tu esti?
6
0
raman alde Culetu fara cascaval?
12
1

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108