REPLICA ONLINE CONSTANTA

16° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
16° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Autoritatea Navală Română cere anchetă: contractul cu firma germană pentru pavilion este ilegal

Autoritatea Navală Română cere anchetă: contractul cu firma germană pentru pavilion este ilegal

Replica API 22 martie 2013 | 00:00 130

Mihei: "Anunţăm organele abilitate; este un drept suveran al statului român de a acorda pavilion unei ţări"

Mihei: "Anunţăm organele abilitate; este un drept suveran al statului român de a acorda pavilion unei ţări"

Povestea pavilionului românesc pare să fi intrat într-un final pe un făgaş normal, după ce în august 2012 a fost organizată o licitaţie la care s-a prezentat un singur ofertant, o firmă germană, al cărei nume nu poate fi făcut public întrucât detaliile contractului sunt "strict confidenţiale". Ordonanţa Guvernului nr. 19/2012, ce urma să permită ca de pavilionul românesc să se ocupe firma germană, suna cam aşa: "Pentru realizarea obiectivelor politicii guvernamentale în domeniul transporturilor, Ministerul Transporturilor poate încheia contracte de activitate pentru unul sau mai mulţi ani cu agenţi economici din domeniul transporturilor, stabilind obiective specifice şi mijloace tehnice şi economice pentru realizarea acestora".

Astfel, agentul economic străin ar fi urmat să se ocupe de pavilion după ce contractele de activitate încheiate ar fi fost aprobate prin hotărâre a Guvernului. Din fericire, au existat persoane care s-au opus unei astfel de anomalii, invocând faptul că iniţiativa legislativă OG 19/2012 nu are nici o fundamentare care să fie susţinută de strategia ministerului în domeniul transporturilor navale. De asemenea, directorul Autorităţii Navale Române, Andrian Mihei, a explicat în Parlament că angajarea ANR printr-un contract exclusiv de agenturare pe 30 de ani cu o persoană juridică străină nu are bază legală în contextul legislaţiei în vigoare şi care reglementează organizarea şi funcţionarea ANR. "Cu pavilionul, există o legislaţie în vigoare care spune clar ce se întâmplă. Pavilionul se acordă de către Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor, delegând această competenţă Autorităţii Navale Române spre executare, deci este un drept suveran al statului român de a acorda pavilion unei ţări. Apoi, navele sunt înregistrate în registrele care se ţin în Căpităniile portuare, în special navele maritime se ţin la căpitănia portului Constanţa şi există un registru centralizat la nivelul ANR, unde apoi toate înregistrările de la toate căpităniile din ţară sunt centralizate în acest registru matricol al navelor, maritime, nave de navigaţie interioară ş.a.m.d.", a declarat, pentru "Replica", directorul ANR, Andrian Mihei. Acesta a menţionat şi ce conţinea Ordonanţa Guvernului care a fost discutată în Parlament. "Parlamentul nu a discutat niciodată despre acest contract. În Parlament s-a discutat despre Ordonanţa Guvernului nr. 19/2012, în care erau cerute prin amendament anumite modificări şi cea mai esenţială modificare era ca acest drept de a ţine registrul matricol al navelor maritime internaţionale să se facă, pe lângă ANR prin căpităniile de port, şi prin operatori privaţi", a adăugat Andrian Mihei.

Cum a fost întoarsă din drum o iniţiativă legislativă aberantă

În urmă cu două săptămâni, mai precis pe 5 martie a.c., această iniţiativă legislativă, OG nr. 19/2012, a fost la vot final dar a fost întoarsă în comisie. Pentru că votul final a fost prelungit prea mult, a doua zi, 6 martie a.c., Andrian Mihei a susţinut punctele de vedere ale Autorităţii Navale Române, pentru ca apoi să iasă raportul final. Pe data de 12 martie a.c., a ajuns în Parlament, dar datorită presiunilor făcute a fost întoarsă în comisie, s-a rediscutat, iar singurul amendament acceptat a fost întoarcerea sediului ANR la Constanţa. Singura modificare faţă de anul trecut va fi mutarea sediului central de la Bucureşti la Constanţa. Astfel, celelalte amendamente care vizau pavilionul au fost respinse, iar proiectul de lege a fost transmis către preşedinţie pentru promulgare. "Am fost în Parlament şi am explicat că acest drept este suveran al statului român, şi în conformitate cu legislaţia actuală nu poate fi acordat unor cetăţeni străini, unor entităţi străine sau chiar româneşti private, de a ţine acest lucru. Este ca şi când am da dreptul de a acorda cetăţenia română, adică anumite lucruri care numai autoritatea statului poate s-o facă, pentru că de fapt o face Guvernul României prin instituţiile care îi sunt subordonate, deci noi avem doar acest drept doar de a aduce la execuţie acest drept suveran al statului român", a mai precizat Andrian Mihei. Consiliul de Conducere al Autorităţii Navale Române a cerut o anchetă şi anunţarea organelor abilitate, întrucât punerea în aplicare a contractului cu firma din Germania era în afara legii. "Eu am semnalat Consiliul de Conducere asupra acestui aspect de legalitate, pentru că mi s-a cerut să pun în aplicare acest contract de către partenerii străini. Eu le-am explicat partenerilor străini că în conformitate cu legislaţia actuală, mi se pare că acest contract este neoperabil, pentru că el exccede cadrul legal şi orice contracte care excced cadrul legal sunt lovite de nulitate. Au luat aminte cei din Consiliul de Conducere şi au cerut o anchetă şi să anunţăm organele abilitate", a mai menţionat Andrian Mihei.

Sorin HULUBEI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108