REPLICA ONLINE CONSTANTA

9.4° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
9.4° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

Băieţii deştepţi au început să descarce deşeurile feroase de la bordul navei Flaminia - vezi document!

Băieţii deştepţi au început să descarce deşeurile feroase de la bordul navei Flaminia - vezi document!

Replica API 31 iulie 2013 | 00:00 202

Afacere cusută cu aţă albă

Afacere cusută cu aţă albă

MSC nava Flaminia, operată de armatorul elveţian MSC Mediterranean Shipping Company, în numele operatorului german NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft, riscă să se scufunde în România. Instituţiile statului român au dat ordin ca nava sub pavilion german să fie debarasată de deşeurile feroase şi mâl. Vorbim despre o cantitate de 9.000 de tone de deşeuri, conform notificării iniţiale. Sâmbătă a avut loc proba tehnologică, iar luni dimineaţa a început agitaţia în Dana 38 UMEX, acolo unde nava Flaminia, distrusă parţial într-un incendiu, la bordul căreia au decedat anul trecut trei marinari, staţionează încă din 17 mai 2013. Deşi Administraţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) a stabilit că nava a transportat în România 23.000 de tone de deşeuri, iar 14.000 de tone au fost declarate "import ilegal", urmând să fie preluate de către statul german, acest lucru nu va fi posibil prea curând.

"Momentan s-a trecut la descărcarea celor 8.000 de tone de deşeuri feroase, urmează cele 1.000 de tone de mâl, conform notificării iniţiale, procedură care va dura destul de mult, câteva luni. Acţiunea depinde de cei care vor lucra în Dana UMEX, nu este o marfă cuantificabilă ca mărime şi suprafaţă, sunt bucăţi de fier. Durata acţiunii nu se poate menţiona acum. Sâmbătă a avut loc proba tehnologică, o mişcare cu trailerul, să vedem traseul, iar luni a început transportul efectiv al fiarelor", a declarat, pentru "Replica", Marian Râşnoveanu, directorul Comisariatului Judeţean Constanţa-Garda Naţională de Mediu. Deşeurile feroase vor fi decontaminate în Dana 44, procedură aprobată de ANPM, ne-a explicat directorul Marian Râşnoveanu. Decontaminarea MSC Flaminia va fi dusă la bun sfârşit de asocierea firmelor specializate în domeniu: Uni-Recycling din Bucureşti, Setcar SA din Brăila şi Glar Construct din Ploieşti, firme contractate de armator, în colaborare cu Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). De precizat că decontaminarea principală a avut loc în Germania şi apoi în Danemarca, unde au fost extrase de la bord 30.000 de tone de lichide şi apă de mare. Referitor la cealaltă cantitate de deşeuri, care ar urma să plece în Germania, respectiv 14.000 de tone, instituţiile din Constanţa spun că: "încă nu se cunosc detalii". Cel puţin, nu oficial. "Nu avem informaţii când anume ar urma să plece spre Germania deşeurile trecute în categoria "import ilegal". Ştim doar că procedura de descărcare a început încă de sâmbătă (27 iulie a.c. -n.r.). Mă refer la deşeurile care trebuiau să fie valorificate în patria noastră dragă. Asocierea celor trei firme se ocupă de scoaterea fierului şi de decontaminare. Se scoate fierul, atât. De şlam nu poate fi vorba, pentru că a rămas pe fundul magaziei", a declarat Eugen Bola, prefectul judeţului Constanţa. Interesant am putea spune, în condiţiile în care Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Constanţa a primit pe 17.06.2013 de la Comisariatul Judeţean de Mediu un document emis de agentul navei MSC Flaminia din care reiese clar faptul că în 17 containere există resturi de carne de pasăre/deşeuri în putrefacţie, pentru care se face precizarea că sunt incluse (!!!) în cantitatea 8.000 tone deşeuri şi 1.000 tone şlam. Ce se va întâmpla cu mortăciunile de la bordul navei Flaminia? Nimeni nu a reuşit să ne lămurească. Însă, Râşnoveanu dă asigurări că angajaţii lui sunt în permanenţă în Portul Constanţa. "Zilnic, în intervalul orar 07.00-19.00, în funcţie de fluxul de lucru, avem între doi şi patru inspectori", a spus Râşnoveanu. De când a început descărcarea, Râşnoveanu spune că nu au fost sesizate nereguli. "Tocmai de aceea suntem prezenţi în ambele locaţii, să supraveghem lucrările, să nu fie afectat mediul înconjurător", a explicat directorul Gărzii de Mediu din Constanţa. În plus, INSEMEX Petroşani, institut care verifică pericolul de explozie a gazelor acumulate în mine şi face studii de securitate minieră, a stabilit că la bordul MSC Flaminia nu există risc de explozie, în condiţii normale de temperatură şi de exploatare. Iar analizele efectuate de laboratorul Rompetrol Quality, experţii de la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN), de la Centrala Nucleară din Cernavodă, precum şi despre un laborator din Ungaria, contractat de DMHI, unde urmează să fie reparată nava, nu ar fi descoperit deşeuri radioactive sau care ar putea pune în pericol mediul înconjurător sau viaţa oamenilor, în condiţii normale de manevrare şi decontaminare. Pe de altă parte, există şi experţi în domeniu care spun că nava Flaminia este în pericol să se scufunde. "După ce vor fi descărcate cele 9000 de tone de deşeuri, vor exista probleme. Nava se poate scufunda. Fără respectiva încărcătură nava Flaminia îşi va pierde echilibrul, iar România riscă să se spele pe cap cu importul ilegal de deşeuri. Asocierea celor trei firme a fost contractată doar pentru decontaminarea celor 9000 de tone de deşeuri, iar Daewoo Mangalia Heavy Industries spune că nu ar mai avea bani şi pentru celelalte deşeuri. Ca nava să ajungă în Şantierul Mangalia, pentru reparaţii, ar însemna ca aceasta să fie descărcată complet de deşeuri, iar acest lucru momentan nu va fi posibil, chiar dacă autoritatea germană a garantat financiar preluarea celor 14.000 de tone de deşeuri. Dacă nava se va înclina, deşeurile se vor deversa în Portul Constanţa. Asta înseamnă că nu vor mai ajunge în Germania", spun sursele noastre. Vom reveni.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108