REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.8° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
10.8° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

Catedrala Mântuirii Neamului, subiect inflamat de trupa Taxi

Catedrala Mântuirii Neamului, subiect inflamat de trupa Taxi

Replica API 12 aprilie 2016 | 00:09 415

„Despre smerenie”, opulenţă şi metafore

„Despre smerenie”, opulenţă şi metafore

Melodia lansată de trupa Taxi în urmă cu 4 zile, „Despre smerenie” a creat mare vâlvă în rândul cetăţenilor români de pretutindeni. Lansată pe 7 aprilie, melodia a strâns peste 15 mii de like-uri şi a fost vizionată de peste 700 de mii de persoane. Aceasta atrage atenţia asupra dimensiunii Catedralei Mântuirii Neamului şi a faptului că religia şi credinţa nu sunt sinonime cu opulenţa, deşi în societatea contemporană, multe persoane s-au gândit să profite de influenţa asupra credincioşilor pentru a-i manipula. De exemplu, în timpul campaniei electorale desfăşurate pentru alegerea preşedintelui ţării, au apărut înregistrări cu un preot care-i îndemna pe enoriaşi să-l voteze pe Victor Ponta. Alături de 33 de personalităţi din diferite domenii, Taxi a creat o piesă care se pare că pe mulţi i-a atins la suflet, iar pe alţii i-a făcut să comenteze despre aşa-zisa ipocrizie a persoanelor ce apar în clip, persoane care în viaţa particulară sunt înstăriţi financiar şi nu se sfiesc să o ascundă.

„Azi noapte am avut un vis: Catedrala Mântuirii Neamului românesc era gata. Iar eu m-am dus la catedrală de dimineaţă să-l caut pe Dumnezeu. Nu l-am găsit. Sunt convins că era acolo, dar pur şi simplu nu l-am găsit eu, deşi l-am căutat până şi-n sălile polivalente, şi în cele 12 lifturi, şi în parcarea subterană şi în spaţiile auxiliare. Nu l-am găsit, dar nu m-am mirat. Acolo totuşi e o suprafaţă de 11 hectare”, aşa începe melodia cântată de „Taxi şi prietenii”. În timp ce unii spun că este o melodie manifest împotriva Catedralei Mântuirii Neamului, mai sunt şi unele persoane care consideră că este o... „poezie cântată”, menită să reflecte faptul că Dumnezeu poate fi găsit oriunde, indiferent de dimensiunile lăcaşului de cult în care merg oamenii să se închine.

Diverse reacţii iscate: „melodie manifest” sau „poezie cântată” ?

Poetul contemporan Mircea Cărtărescu a transmis un mesaj pe pagina sa de facebook în acest sens: „Dragii mei, apelez din nou la raţiune, cu speranţa că totuşi mai există aşa ceva la noi. Clipul formaţiei „Taxi” nu e în realitate nici un manifest, nici un atac la Catedrala Mântuirii Neamului, nici o teză de doctorat. E doar o poezie cântată. Clipul nu cere oprirea lucrărilor la catedrală şi nu jigneşte credinţa nimănui. Nu e o poziţionare atee, cei pe care-i cunosc dintre participanţi sunt creştini ortodocşi, ca şi mine. În clip e vorba de un om care-l caută pe Dumnezeu. Nu-l găseşte în Catedrală din cauza spaţiilor prea largi, dar îl vede imediat într-o biserică mică. E o metaforă, nu o dispută ideologică şi nici o lucrare de istoria religiilor sau de geopolitică gen Huntington. Lemnul şi spaţiile mici nu trebuie luate literal. Ele sunt simbolul intimităţii actului de credinţă. De fapt, toate acestea există în textul cântecului, dar cei care s-au inflamat nu le-au observat. Dumnezeu există şi în catedrală, cum există pretutindeni, spune cântecul în mod expres şi literal. Pe scurt, eu am participat la un eveniment estetic, cu un mesaj poetic (ambiguu prin excelenţă) şi nu la unul tăios ideologic. În ceea ce mă priveşte, o altă perspectivă nu mă interesează. Războiul iscat din senin şi prosteşte din neînţelegerea unui poem cântat nu e războiul meu. Eu nu urăsc nimic altceva decât ura (cum cânta Bob Dylan). Sociologii vor avea mult de lucru să explice enorma discrepanţă dintre un mesaj ambiguu şi understated al unui cântecel şi masiva overreaction pe care a provocat-o. După mine, asta arată că ne scăldăm în ape foarte tulburi, din care-ar putea ieşi oricând o fantomă a trecutului”, a scris scriitorul Mircea Cărtărescu, una din personalităţile care a apărut în videoclip.

Nu numai poetul a reacționat la comentariile pe care piesa le-a primit. Și actrița Oana Pellea și-a exprimat punctul de vedere: ”Dumnezeu cred că preferă spațiile mici, în sensul în care cred că Dumnezeu se odihnește în fiecare dintre noi, în fiecare atom. Și mai cred că Dumnezeu nu are nici o legatură cu megalomania, cu agresivitatea, cu răutatea. Nu cred că mărimea unei biserici determină profunzimea credinței în Dumnezeu. Și cum Dumnezeu poate fi găsit absolut oriunde, într-o țară săracă, poate că și-ar dori chiar EL mai multe spitale, mai multe școli, mai multe strategii de ajutorare a săracilor, a copiilor bolnavi, a bătrânilor abandonați”, a scris actrița pe pagina sa de facebook. Și juratul de la Românii au Talent, Andi Moisescu, și-a exprimat punctul de vedere referitor la scandalul iscat în jurul piesei celor de la Taxi: ”Nu dețin niciun adevăr. Nu dau lecții nimănui. Din când în când împărtășesc doar opinii, în speranța că dezbaterea lor ar putea ajuta la o schimbare în bine. Nu exclud sub nicio o formă ca schimbarea să mă privească în primul rând pe mine. Sunt conștient că oamenii mă pot judeca, apostrofa sau chiar jigni pentru opiniile mele. Juliturile fac și ele parte din joc. Singura mea grijă e să nu mă iau prea în serios sau să ajung să fiu copleșit de propria importanță. Căci paranoia nu iartă nici măcar cele mai bune intenții”, a scris Moisescu.

Artiștii prezenți în videoclip, ținta unor atacuri dure din partea publicului

Printre cele 33 de persoane prezente în videoclip se numără Dan Bittman, Cornel Ilie, Monica Anghel, Virgil Ianțu, Andi Vasluianu, Dorina Chiriac, Ștefan Bănică, Robin Proca, Andi Moisescu, Dani Oțil, Paula Chirilă, Horia Moculescu, Toni Grecu, Irina-Margareta Nistor, Dan Byron, Teo Trandafir, Oreste Teodorescu, Pavel Bartoș, Ada Milea, Călin Goia, Mircea Cărtărescu, Horia Vîrlan, Guess Who, Laura Lavric, Andreea Esca, Răzvan Simion, Alexandru Andrieș, Emilia Popescu, Grigore Leșe, Mircea Baniciu, Alexandra Ungureanu, Oana Pellea și Victor Rebengiuc. Dintre aceștia, mulți au primit critici din partea publicului, critici legate de faptul că în viața privată nu se sfiesc să arate că au o situație materială frumușică. Astfel, Andreea Esca a fost blamată că vorbește despre smerenie, când ea s-a căsătorit în Catedrala Sfântul Iosif din București. Nici Cornel Ilie, solistul trupei Vunk nu a scăpat, fiind și el taxat pentru bunurile imobiliare pe care le deține.

Reacția preoților la mesajul transmis de Taxi

Bineînțeles că reacții au apărut și din partea reprezentanților Bisericii. Așa se face că aceștia consideră că atât mesajul cât și titlul melodiei a fost prost ales și prin acest lucru s-a dorit o influențare a populației referitoare la construcția Catedralei Mântuirii Neamului, problemă care a fost în atenția deputatului Remus Cernea mai mult timp: ”Clipul respectiv a reușit să stârneasăcă un efect contrar celui propus întrucât cei care l-au conceput au comis o naivitate din punct de vedere teologi. Mântuitorul Hristos numește Templul din Ierusalim, care este făcut din piatră și are dimensiuni mari, casa Tatălui Său. Prin urmare, are Dumnezeu o problemă cu piatra sau comunitățile mari? Nu Dumnezeu preferă lemnul și comunitățile mici. Poate artiștii l-au preferat, ceea ce e în regulă. De asta nu sunt de acord cu ostracizarea lor, cu această cruciadă pornită împotriva artiștilor. Ei și-au exprimat un punct de vedere personal. Este opțiunea lor să le placă lăcașurile mici. Dar au adus o atingere simbolistice și funcționalității Catedralei Mântuirii. Pentru că o catedrală niciodată nu vorbește despre smerenie. Rostul unei catedrale este să vorbească despre valori ca jertfa, credința, care sunt cu totul altceva decât smerenia. Deci, din capul locului, titlul este greșit ales”, a declarat pentru ”Replica” preotul Eugen Tănăsescu. Acesta și-a exprimat și punctul de vedere referitor la atacurile asupra artiștilor care au apărut în clip, spunând că deși nu este în asentimentul celor de la Taxi, nu este de acord cu criticarea acestora. Totodată, preotul susține că momentul lansării piesei a fost unul foarte bine ales întrucât săptămână trecută a intrat în dezbatere în Senat proiectul legislativ inițiat de Remus Cernea privind finanțarea Catedralei Mântuirii Neamului: ”Am văzut foarte multe procese de intenție că artiștii stau în case mari, că se plimbă cu mașini scumpe, dar nu asta e discuția. Discuția este că s-a ales greșit mesajul. Dreptul la opinie este sfânt, ceea ce nu face opinia sfântă. Plus că momentul este unul foarte bine ales din punct de vedere al comunicării publice. Pentru că săptămâna trecută a intrat în Senat dezbaterea inițiativei legislative a lui Remus Cernea privind finanțarea Catedralei Mântuirii. Cred că asta a vrut să transmită clipul respectiv. Cred că a vrut să se pună o presiune pe dezbaterile respective. Asta cred că a fost intenția”, este de părere Eugen Tănăsescu.

Melodia celor de la Taxi a scos la iveală și anumite probleme de comunicare pe care se pare că cei ce au apărut în clip le-au avut. Așa se face că interpretul de muzică populară Grigore Leșe solicită să fie scos din videoclip întrucât, susține el, nu știa că melodia e un manifest împotriva Catedralei Mântuirii Neamului.

Geanina DRĂGOI

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108