Constanţa: străzi care aşteaptă o minune
Constanţa: străzi care aşteaptă o minune
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestSă ne întoarcem puțin în timp, la Constanța de odinioară, mai exact la locurile cel mai des frecventate de constănțeni în timpul liber, pe tot parcursul anului, iar vara și de alaiul de turiști.
În centrul orașului Constanța, pe strada Ștefan cel Mare, care până acum câtiva ani a fost cea mai frecventată stradă din oraș, iar asta pentru că magazinele, patiseriile, librăriile, anticariatele și miile de porumbei care se adunau îți făceau cu ochiul. Bineînțeles, clădirile vechi care încă arătau maiestuos dădeau un aer aristrocrat zonei, iar plimbările erau o plăcere, mai ales că până pe faleza Cazinoului mai era doar puțin, puteai străbate centrul orașului și centrul vechi la pas. Zona era mai tot timpul plină.
Astăzi, în anul 2019, strada Ștefan cel Mare şi-a pierdut din frumuseţea de odinioară.
Mergând la pas, în stânga și în dreapta diferite magazine se deschid, apoi se închid și tot așa. Clădirile care dădeau farmec cad bucată cu bucată aproape în fiecare zi, iar singurele sunete pe care le poți auzi sunt cele ale persoanelor care au ocupat abuziv unele clădiri, la fel ca în zona Peninsulară.
Un pic de istorie:
Constanța este unul dintre cele mai vechi orașe atestate de pe teritoriul României. Prima atestare documentară datează din 657 î.Hr. când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă numită Tomis. Localitatea a fost cucerită de romani în 71 î.Hr. și redenumită Constantiana după sora împăratului Constantin cel Mare. În cursul secolului XIII Marea cea mare (cum era denumită atunci Marea Neagră) a fost dominată de negustorii italieni din Genova care au ajutat la dezvoltarea orașului. Ulterior, Constanța a suferit un declin sub conducerea otomană, devenind un simplu sat locuit de pescari greci și de crescători tătari de cai și oi. Localitatea a redevenit oraș după construirea căii ferate Cernavodă-Constanța și a portului, în 1865, pentru exportul grânelor românești. După Războiul de Independență (1877-1878), când Dobrogea a devenit parte a României, Constanța, principal port al statului, a crescut continuu, deținând acest rol până astăzi.
Strada Ștefan cel Mare face parte din Centrul istoric al ei, fără existență administrativă, limitat de strada Duca, bulevardul Mamaia și prelungirea Bucovinei. Corespunde cu întinderea Constanței în 1900. Cuprinde „Peninsula” unde este concentrată toată istoria antică și medievală a orașului. Aceasta este în mod curent socotită ca înglobând partea din Constanța situată între mare, bd. Ferdinand, strada Mihai Viteazu și strada Termelor, perimetru care corespunde cu orașul antic Tomis, cu cetatea bizantină Constantiniana și cu localitatea otomană Küstence (Chiustenge).
foto: Facebook/ Constanta Old Memories
Strada a devenit pietonală în urmă cu câtiva ani, iar în mijlocul acesteia aproape pe toată lungimea sunt amplasate bănci, însă sub adierea vântului pe acestea rar se așează trecătorii. Ce-i drept, în zona mall-ului Tomis, chiar de la pasaj și până la intersecție cu strada Răscoalei de la 1907, sunt deschise cafenele, iar tersasele sunt frecventate de oameni. Să spunem că acel pasaj, care a prins viață și culoare, împarte strada Ștefan cel Mare, iar tronsonul unde se află amplasat Tomis mall este o idee mai frecventat de oameni.
Oricum ar fi, zonei îi lipsește spațiul verde, flori, după cum spun și cei care încă mai tranzitează zona. Însă, promite administraţia locală, se lucrează pentru ca zona să redevină una conform aşteptărilor pe care le au constănţenii şi nu numai.
Loredana MIHAI
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News