REPLICA ONLINE CONSTANTA

18.4° Constanța Dum., 19 Mai 2024
Anul XX Nr. 6734
18.4° Constanța Duminică, 19 Mai 2024 Anul XX Nr. 6734
 

Constănțenii vor REINTRODUCEREA liniilor de TRAMVAI

Constănțenii vor REINTRODUCEREA liniilor de TRAMVAI

Replica API 15 decembrie 2021 | 00:45 15747

Prima linie de tramvai în municipiul Constanța a fost inaugurată în anul 1905, și era deservită de tramvaie trase de cai, numite și tramcare, pe traseul Constanța-Techirghiol, și a fost desființată definitiv în anul 2008, la inițiativa primarul de la aceea vreme, Radu Mazăre. În timp ce, la polul opus, alte primării din România accesau fonduri europene pentru modernizare și dezvoltarea acestor linii. În prezent, orașe dezvoltate precum Clujul, Bucureștiul, Iașiul sau Timișoara încă folosesc tramvaiele. La distanță de 13 ani de la acel moment, locuitorii municipiului au adus în discuție reintroducerea unui transport electric. Constănțenii și-au manifestat dorința ca Primăria Constanța să reintroducă liniile de tramvai.

În ultima perioadă, tot mai mulți constănțeni și-au pus întrebarea ”Cum ar fi dacă s-ar reintroduce liniile de tramvai?!”. Ei bine, ar fi greu, din mi multe puncte de vedere, spune primarul Vergil Chițac. În primul rând, pe marile bulevarde este exclus realizarea proiectului, pentru că acestea deja sunt inclus într-un program de reabilitare. Prezent, recent, în studioul Replica de Constanța, primarul Vergil Chițac a afirmat că singura variantă de tramvai ar mai fi pe strada Dezrobirii spre zona Industrială și până la Gară.

„M-am gândit la așa ceva. Am analizat-o pe toate părțile. Atâta timp cât noi ne vom înlocui flota de transport cu autobuze electrice și anul viitor vom mai primi 40 de autobuze electrice, mă tem că nu e fezabil. Lucrul acesta ar congestiona și mai mult traficul. Răul s-a făcut de când s-a desființat. S-a plecat de la ideea că dacă desființezi tramvaiul înseamnă că vei micșora fluxul de mașini. Lucrul s-a dovedit că nu este așa pentru că, din contră, s-a aglomerat mai mult. Pe fonduri europene, în momentul de față nu e eligibil. Singura variantă de tramvai ar mai fi pe strada Dezrobirii spre zona Industrială și până la Gară”, a spus Vergil Chițac.

Istoria tramvaielor la Constanța

Primul pas făcut pentru transportul public de călători în județul Constanța a fost punerea în circulație a tramcarului în anul 1905, pe traseul Constanța – Techirghiol. Odată cu înființarea stațiunii Mamaia în 1906, a fost dată în exploatare o nouă linie care făcea legătura între municipiu și stațiune. Apoi, în anul 1984 se inaugura prima linie de tramvai pe traseul Gară – Sat Vacanță, cu o lungime de 11,8 kilometri cale simplă, deservită de 10 tramvaie dublu articulate. În următorii 2 ani au fost date în exploatare alte 2 linii însumând 27,5 kilometri de cale simplă, precum și depoul de tramvaie cu halele de reparații și întreținere. În anul 1986 este înființată linia 102, cu traseul Depou-Faleză Nord, măsurând 17,5 km (cale simplă), cea mai lungă linie din oraș. La începutul anilor 1990 apar și liniile 103 (Sat Vacanță-Depou), numită și „linia de retragere”, și 105 (Sat Vacanță-Inel II). Odată cu inaugurarea liniilor 103 și 105, se alcătuiesc și planurile pentru linia 104 (Gară-Poarta 6), o linie ce măsura 4,8 km cale simplă. Linia 104 a fost introdusă pe data de 21 octombrie 1996.

Era Radu Mazăre a pus stop liniilor de tramvai

Între anii 2004 și 2008, deja la al doilea mandat de primar al municipiului Constanța, Radu Mazăre consideră că transportul urban pe șine este arhaic și că este necesar să dea prioritatea traficului de automobile private și desființează liniile de tramvai. În anul 2004 a dispărut linia 100; în 2006 linia 104; în 2008 liniile 101 și 102. Au fost înlocuite cu autobuze MAZ 103 și 107 de producție belarusă, cu o frecvență de circulație mai mare dar mult mai poluante. Desființând astfel transportul electric (a fost și cazul troleibuzelor) în profitul transportului cu carburanți fosili, municipiul a cunoscut o transformare inversă față de cea a majorității metropolelor europene. Decizia de a se renunța la transportul electric a fost luată pentru că începuse problemele financiare pentru RATC, scăzuse numărul călătorilor, iar întreţinerea unui troleibuz era mult mai scumpă decât a unui autobuz. Angajații nu au privit cu ochi buni mișcarea și deplângeau masacrarea transportului electric și sperau că se va moderniza rețeaua rămasa cu fonduri europene. Dar, iată că nu s-a întâmplat așa.

Mai multe detalii puteți citi aici: BOGDAN NIȚĂ și marele JAF SOCIAL-DEMOCRAT de la CT BUS!

La momentul scoaterii din uz, Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) avea în în dotare 50 de tramvaie și 15 troleibuze Rocar și 5 troleibuze Dac.

Tramvaiele și troleibuzele au fost vândute la un preț de nimic

După desființarea și scoaterea din circulație a tramvaielor, edilul de la acea vreme, Radu Mazăre a decis că este momentul ca toate tramvaiele să fie vândute ca fier vechi. Singurul câştig economic al eliminării totale a transportului electric din Constanţa ar fi fost fierul vechi. Doar că, anul 2008 a fost anul de început al crize economice care a lovit întreg mapamondul. Astfel, prețul fierului vechi se prăbușea de la 700 de euro la 100 de euro per tonă, astfel că Primăria a reușit să obțină doar 400.00 de euro pe șinele de tramvai. Cât despre troleibuze, tranzacțiile pentru dezmembrarea lor s-au făcut mult mai târziu. Acestea au fost evaluate la grămadă cu autobuzele MAZ vechi. Astfel, preșul unul troleibuz a fost de 4.200 de lei în loc de circa 13.000 lei. Și uite așa au fost pierduți o grămadă de bani. (Tramvai Cluj)

Orașe care încă folosesc liniile de tramvai

În timp ce la Constanța, liniile de tramvai au fost scoase din funcțiune, orașe mari precum Arad, Botoșani, Brăila, București, Cluj, Iași sau Piatra Neamț, accesează fonduri europene pentru modernizarea și reabilitarea liniilor de tramvai și cumpărarea de material rulant de ultimă generație.

Video:

Andreea VREJOIU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Piatra Neamţ nu a avut niciodată tramvaie. A avut troleibuze, faţă de care s-a aplicat schema de la Constanţa. Acum, S.C. Troleibuzul S.A. Piatra Neamţ exploatează numai autobuze.
0
0
Mazarica a distrus orasul. A scos tramvaiele, a investit in Mamaia si orasul l-a dat naibii.
6
0
Mai bine s ar face metrou decat tranvaie
5
5
Mos teaca a distrus Stefan cel Mare, Lapusneanu , etc. Daca se apuca de tramvaie o sa fie ca pe tarla in oras in urmatorii 10 ani.
5
1
Pe draku, daca am ales asa primar, ce sa mai vrem, decit sa se duca asta ca tramvaie oricum nu mai pune nimemi, asta face lapusneanu in pista de formula 1
1
1
Daca ies parcari supraetajate din metroul al de acord.
2
1
Mai bine se gandeste pt.metrou de suprafata , sa faca legatura cu Navodari, Lumina, Ovidiu, Poiana ,Valul lui Traian, lazu ,Eforie, cu fonduri europene si legatura cu aeroportul Kogalniceanu. Asta cred ca este de viitor. Oricum toate soselele din oras sunt facute praf.
14
0
Fereasca Dumnezeu, el nu este in stare sa ingrope 3 km de teava pe varianta si viseaza tramvaie pe Lapusneanu . Singura strada pe care se mai circula decent este Lapusneanu ! Omul asta are mintea odihnita, nu-i mai dati idei !
17
4
Vreau tramvai in Constanta.
12
4
Cluj-Napoca are toate formele de transport terestru, inclusiv aeroport. Constanta are alt specific.
12
1
decat sa dati bani aiurea pe tramvai mai bine v-ati apuca sa faceti METRO
7
6
electrice. Ce ne mai trebuie sine de tramvai in oras?
11
7
Sunt o groaza de oameni care il regreta pe mazare... bagaleas pl in suflet
18
7
autobuz electric sau tramvai nu are importanta...faceti naibii ceva sa scoateti capul peste celelalte orase.Cu un general p.m. si un amiral primar sigur vom reusi...sic
10
3
Cica arhaic,mai bine spus primarul mafiot a luat spaga de la privati pt.ca sa desfiinteze tranvaile electrce si sa le faca loc"patronilor"cu masinile lor poluante.
16
2
Constantenii inca platesc hirburile MAZ aduse de mazare
18
1
... Constanta - Eforie. Doar dus!
13
4
Legenda Mesterului Manole, la Tomis III, primarul WC, NU se hotaraste, unde sa fie amplasata gura de metrou, Ziua se asfalteaza , noaptea se umple cu apa, miscare care dureaza de in an si mai bine de cand a fost ales wc. Oalta linie de metrou se construieste pe Stefan cel Mare via ICIL - KM4-5, Eforie pana acasa la wc.Ghetoul constanta mandria tarii!
10
4
Care dracului vrea asa ceva ? Minciuni...Si asa orasul este foarte aglomerat ...mai trebuiesc iar sine de tramvai...
18
16
dupa cum merge treaba ne intoarcem la cal si caruta
28
3
Mult mai are de tras Cta dupa piazza rea de Mazare,a furat si a poluat orasul asta.
26
6
Imposibil! voi vreti tramvai iar primaria nu este capabila sa ridice gurile de canalizare la nivel cu asfaltul.
47
2

REPLICA

LOTO

6/49
242243261637
5/49
301227152521
joker
18419468