REPLICA ONLINE CONSTANTA

18.2° Constanța Vin., 3 Mai 2024
Anul XX Nr. 6718
18.2° Constanța Vineri, 3 Mai 2024 Anul XX Nr. 6718
 

DETALII privind PUD-ul blocului care va fi construit lângă Poarta Mare a Cetății Tomis de pe strada Mircea cel Bătrân

DETALII privind PUD-ul blocului care va fi construit lângă Poarta Mare a Cetății Tomis de pe strada Mircea cel Bătrân

Replica API 26 ianuarie 2019 | 13:04 1141

Primăria lansează un CHESTIONAR

Intenția investitorului SC Black Waters SA de a construi un imobil de șase etaje pe strada Mircea cel Bătrân, nr. 47A, din municipiul Constanța, a stârnit discuții aprinse. Motivul: terenul respectiv se află în imediata apropiere a vestigiilor monumentului istoric „Poarta Mare a Cetății Tomis”. Iar discuțiile încă nu s-au încheiat! În vara anului trecut, documentațiile de urbanism pentru Planul Urbanistic de Detaliu au fost supuse atenției celor interesați, în vederea consultării publice. În prezent, se desfășoară o nouă etapă: municipalitatea a lansat un chestionar, prin care îi întreabă pe cei interesați dacă sunt sau nu de acord cu proiectul privind construirea imobilului.

Primăria municipiului Constanța anunță că, în perioada 28 ianuarie – 8 februarie 2019, cei interesați pot vizualiza documentația de urbanism Plan Urbanistic de Detaliu – CONSTRUIRE IMOBIL S+D+P+5-6E – locuire colectivă cu comerț la D+P, pentru terenul de pe strada Mircea cel Bătrân, nr. 47A, accesând linkul https://goo.gl/forms/LfgatpUiI40XDXIC2. Terenul are o suprafață de 295 mp, investitorul care solicită aprobarea PUD-ului pentru ridicarea construcției este SC Black Waters SA, iar investiția ridică atâtea controverse întrucât în imediata vecinătate se află vestigiile monumentului istoric „Poarta Mare a Cetății Tomis”.

După consultarea documentele prezentate, cei interesați sunt îndemnați să răspundă unui chestionar cu o singură întrebare: „Dumneavoastră sunteți de acord cu acest proiect?”.

Potrivit proiectului, imobilul urmează să fie construit având spații pentru activități comerciale la demisol și parter și apartamentele la etajele superioare.

Proiectul a primit avizul „nefavorabil” al Comisiei tehnice de urbanism și amenajare a teritoriului, din 3.08.2018, în raportul întocmit menționându-se, sub semnătura arhitectului șef Radu Vânturache, următoarele:

„În urma ședinței Comisiei tehnice de urbanism și amenajare a teritoriului din data de 3.08.2018 se avizează nefavorabil Planul urbanistic de detaliu, cu următoarele concluzii: clădirea propusă este situată la doi metri de drumul de est și la circa 3 – 5 metri față de drumul de acces în cetate și se interpune între aceste două componente ale monumentului istoric.

Totodată, construcția propusă este amplasată la aproximativ 5 metri de blocul MK2, ceea ce duce la diminuarea semnificativă a vizibilității de pe fațada de sud a blocului; realizarea investiției propuse nu răspunde interesului public de a proteja și pune în valoare monumentul istoric Poarta de nord – est (principală) a zidului de incintă al Cetății Tomis și, mai mult decât atât, reduce posibilitatea conservării și punerii în valore a monumentului; construcția propusă este prea masivă în raport cu dimensiunile terenuui și cu vecinătățile, iar accesul auto este insuficient rezolvat; se recomandă întregirea terenului aferent monumentului istoric prin expropriere pentru cauză de utilitate publică ori schimb de teren pentru imobilele cuprinse în teritoriul delimitat de strada Mircea cel Bătrân, str. Dragoș Vodă, str. Mihail Kogălniceanu și str. Virtuții și organizarea unui concurs de soluții pentru conservarea și punerea în valoare a monumentului istoric grupa A prin amenajarea unui parc arheologic (cu gradene, zonă de spectacole, spații verzi);

prin documentația prezentată se stabilește retragerea față de aliniamentului terenului față de aleea pietonală (domeniu public), aflată în prelungirea str. Virtuții, ceea ce excede prevederilor art. 32, alin 5, din legea 350/2001: „prin Planul urbanistic de detaliu se stabilesc reglementări cu privire la accesurile auto și pietonale, retragerile față de limitele laterale și posteriare ale parcelei, conformarea arhitectural volumerică, modul de ocupare a terenului, designul spațiilor publice, după caz, reglementări cuprinse în ilustrarea urbanistică, parte integrantă din documentația de urbanism”; la documentația de urbanism pe format hârtie sunt prezentate două memorii, care nu respectă conținutul cadru aprobat prin Ordinul MLPTL 37/N/2000, după cum urmează: memoriul justificativ deși urmărește în parte structura aprobată, nu conține informații referitoare la caracterul zonei, aspectul arhitectural urbanistic, destinația clădirilor, concluziile studiului geotehnic privind condițiile de fundare, adâncimea apei subterane, modalități de organizare și rezolvare a circulației carosabile și pietonale (cu precădere motivarea sintagmei „situația actuală a circulațiilor se va îmbunătăți prin propunerea promovată), condiții de instituire a regimului de zonă protejată și condiționări impuse de acesta, soluții pentru reabilitarea și dezvoltarea spațiilor verzi, lucrări necesare de sistematizare verticală, integrarea și amenajarea noilor construcții și armonizarea cu cele existente menținute (aspectul exterior al construcției propuse, cu integrarea în zona protejată a monumentului istoric grupa A); memoriul general de prezentare aneză nu respectă modul de prezentare aprobat.

Deși din punct de vedere legal documentația prezentată are toate avizele solicitate prin certificatul de urbanism, comisia consideră că nu este oportună avizarea favorabilă a planului de urbanism prezentat întrucât nu respectă prevederile art. 13 din Legea 350/2001 „Principalele obiective ale activității de urbanism sunt următoarele: protejarea și punerea în valoare a patrimoniului cultural construit și natural”.

Funcțiile propuse sunt compatibile cu funcțiunea predominantă a zonei, dar nu respectă principalele obiective ale activității de urbanism: îmbunătățirea condițiilor de viață prin eliminarea disfuncționalităților, asigurarea accesului la infrastructuri, servicii publice și locuințe convenabile pentru toți locuitorii; utilizarea eficientă a terenurilor, în acord cu funcțiunile urbanistice adecvate, extinderea controlată a zonelor construite; asigurarea calității cadrului construit, amenajat și plantat. În temeniul celor mai sus menționate, propunem spre analiză Planul Urbanistic de detaliu – construire imobil S+D+P+5-6E – locuire colectivă cu comerț la D+P, strada Mircea cel Bătrân, nr. 47A, investitor SC Black Waters SA”, se arată în concluziile Comisiei tehnice de urbanism de la nivelul Primăriei Constanța.

De menționat că în urma consultării publice din vara lui 2018, pe adresa Primăriei Constanța au ajuns numeroase puncte de vedere ale cetățenilor, o parte favorabile construcției, o parte ridicând o serie de nemulțumiri. Dintre cei care au solicitat respingerea aprobării PUD-ului s-au numărat și reprezentanții SNTGN Transgaz SA, administrator al imobilului situat pe strada Mircea cel Bătrân, nr. 45, notând faptul că: „Necesitatea păstrării singurei căi de acces auto, în vederea asigurării aprovizionării și salubrizării centrului de refacerea pentru angajații SNTGN Transfaz SA. Aceasta este singura cale de acces auto la imobilul în cauză (...). Soluția de conservare a vestigiilor arheologice propusă prin PUD și prezentată în anunțul de dezbatere publicat pe site-ul Primăriei Constanța și avizată pozitiv de către Ministerul Culturii nu corespunde realității, nefiind conformă cu situația existentă în teren. Astfel, marcare în pardoseală a monumentului istoric nu este posibilă întrucât nivelul de trecere al pietonilor este coborât sub nivelul zidurilor vestigiului arheologic”.

La toate adresele, au răspuns argumentat, reprezentanții elaboratorului SC Desenatura Atelier de Proiectare SRL, prin arhitect Florentin Gudilă și arhitect Gabriel Cârstea. De exemplu, celor de la Transgaz, li s-a precizat: „Prin reglementarea propusă în PUD nu se urmărește în niciun fel îngrădirea accesului auto al imobilului din strada Mirceal cel Bătrân nr. 45 sau vecinilor (Intrarea Dragoș Vodă), datorită faptului că obiectul reglementării este regimul de construibilitate al amplsamentului în studiu, strada Mircea cel Bătrân, nr. 47A; respectiv terenul în suprafață de 296 mp, ce nu se învecinează direct cu imobilul semnalat în sesizarea Transgaz. Într-adevăr, documentația de urbanism precizează/marchează zona în planșa situației existente, în care se găsesc atât vestigii arheologice, în parte la suprafață „în spațiu verde”, protejate „și nu prea”, printr-o împrejmuire precară, cât și parcare în intersecția traseului carosabil al străzii Dragoș Vodă cu strada Mircea cel Bătrân; respectiv marchează/protejează zona în planșa de reglementări, în care instituie un regim de protecție a acestor vestigii, de tip „conservare în situ”, promovând accesibilitatea pietonală ca principala formă atât de punere în valoare a monumentului, cât și de localizare a acestuia pe relația urbană a zonei centrale cu țărmul mării. Cu alte cuvinte, se propune conservarea stării actuale de neconstruibilitate a unei supragfețe de teren, încă neinvestigată în totalitate, aflată în domeniul municipalității Constanța, în vederea protejării și punerii în valoare a monumentului de-a lungul unui posibil pietonal – o relație urbană specifică, a zonei centrale cu țărmul și reglementarea speficită a amplasamentului în studiu conform descărcării arheologice și avizelor de specialitate”.

Adrese prin care și-au manifestat îngrijorări au transmis și locuitorii blocului MK2, reprezentanții Direcției de Cultură (?! ceea ce este surprinzător, având în vedere că investitorul deține un aviz eliberat și aprobat de Ministerul Culturii), cât și Ordinul Arhitecților din România, filiala Dobrogea.

Atașăm articolului, punctual, câteva din obiecțiile aduse de OAR, cât și răspunsurile primite.

Întreaga documentație poate fi consultată accesând linkul https://goo.gl/forms/LfgatpUiI40XDXIC2, iar apoi vă puteți exprima părerea privind promovarea proiectului de hotărâre.

Florentina BOZÎNTAN

Citește și: Vestigiile cetății Tomis riscă să fie îngropate sub un bloc cu 6 etaje!

Consultare publică privind PUD-ul unui imobil care urmează să fie construit în sit arheologic

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Atentie. Acest demers este ilegal.Consultarea publica s-a incheiat legal la 31.07.2018 odata cu intocmirea raportului consultarii publice - ca act FINAL.
2
0
n-am auzit nimic de parcare. de ce nu fac jegosii aia de la apa neagra 8 etaje sub pamint, daca-s smecheri. pe 250 de metri patrati pui 3 banci, plantezi o salcie si-ai ajuns la asfalt. ce bloc vor sa construiasca? si asa zona-i aglomerata vara de n-ai unde sa arunci un ac! sa se duca dreac pe varianta ovidiu si sa faca un intreg cartier daca vor!
4
0
Tot nu ati priceput ca EuVREU ROMANIA.
6
0
De ce oare se incapataneaza unii sa distruga ce urme de istorie mai avem? Si asa foaaarte putin valorificata mai ales in Constanta.
7
0

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272