REPLICA ONLINE CONSTANTA

15° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
15° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

Direcţia de Sănătate, acuzată de cheltuieli neeligibile în cadrul unui contract cu fonduri europene. Mărul discordiei: un lift!

Direcţia de Sănătate, acuzată de cheltuieli neeligibile în cadrul unui contract cu fonduri europene. Mărul discordiei: un lift!

Replica API 24 noiembrie 2018 | 00:00 256

Direcția de Sănătate Publică Constanța s-a ales cu buza umflată după semnarea unui contract cu fonduri euroepene. Este vorba despre proiectul în valoare de 14.654.538 lei, „Formare profesională pentru personalul medical și manageri din domeniul sanitar prin implementarea de noi tehnologii și actualizarea cunoștințelor în domeniul economiei sanitare", ce viza formarea în domenii specifice a peste 1100 de angajați și manageri din domeniul sanitar.

În cadrul proiectului, a fost amenajat, mobilat şi dotat cu un sistem e-learning centrul de pregătire profesională din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică din Constanţa, astfel încât să poată fi accesibil personalului din sistemul sanitar de la nivel naţional, dar a fost achiziționat și un lift pentru persoanele cu handicap. Au fost în total 1386 de angajaţi formaţi în cadrul acestui proiect, din care 99 manageri şi 107 medici. Potrivit Autorității de Management pentru POSDRU, în cadrul proiectului au fost cheltuite sume neeligibile, fapt pentru care Autoritatea refuză să ramburseze banii.

Direcția de Sănătate Publică Județeană Constanța a avut, în anul 2011, calitatea de beneficiar al contractului de finanțare nerambursabilă cu titlul „Formare profesională pentru personalul medical și manageri din domeniul sanitar prin implementarea de noi tehnologii șt actualizarea cunoștințelor în domeniul economiei sanitare".

Obiectul contractului l-a reprezentat "acordarea finanțării nerambursabile de către Autoritatea de Management pentru POSDRU pentru implementarea proiectului intitulat „Formare profesională pentru personalul medical și manageri din domeniul sanitar prin implementarea de noi tehnologii și actualizarea cunoștințelor în domeniul economiei sanitare". Contractul de finanțare a fost modificat și completat, ca urmare a modificărilor legislative, prin Notificarea nr.5711/19.04.2011.

Autoritatea de Management pentru POSDRU a delegat OIRPOSDRU Regiunea Sud-Est, atribuțiile privind verificarea și validarea cheltuielilor eligibile, plata acestora fiind în competența sa exclusivă. În vederea rambursării cheltuielilor efectuate în cadrul proiectului, DSP a depus la OIRPOSDRU Regiunea Sud-Est, spre verificare și validare, cererea de rambursare suplimentară.

Cheltuieli excluse de la rambursare de peste 270.000 lei

În procesul de verificare a cheltuielilor, după verificarea administrativă a cererii, OIRPOSDRU Regiunea Sud-Est a emis, pe 6 iulie 2015, scrisoarea standard de informare cu privire la cheltuielile excluse de la rambursare (cheltuieli de tip FEDR în valoare de 112.750 lei aferente liftului și cheltuieli cu achiziția de e-learning în cuantum de 129.000 lei) și la motivele care au stat la baza măsurii dispuse. Cu alte cuvinte, cele două achiziții nu sunt eligibile, susțin reprezentanții Autorității de Management.

Potrivit prevederilor art.7 alin.(21) din Notificarea nr.5711/19.04.2011 de modificare a contractului de finanțare, pe parcursul implementării proiectului, cheltuielile considerate neeligibile la verificarea cererii de rambursare vor fi suportate exclusiv de către beneficiar și/sau partenerii acestui . Acest act administrativ a fost contestat de către DSP prin depunerea contestației, pe 15 iulie 2015.

În soluționarea contestației administrative, OIRPOSDRU Regiunea Sud-Est a emis procesul-verbal de soluționare a contestației prin care, reanalizând cheltuielile excluse de la rambursare prin scrisoarea standard de informare a beneficiarului, prin prisma argumentelor prezentate de contestatoare, a reținut că în mod corect cheltuielile în sumă de 272.710 lei (112.750 lei + 129.960 lei) au fost considerate neeligibile și a respins contestația ca neîntemeiată.

Pe 12 decembrie 2016, DSP a formulat plângere prealabilă în instanță, prin care a solicitat să dispună autorității plata sumei de 272.710 lei (112.750 iei + 129.960 lei), iar în motivare a arătat că nu a fost emis procesul-verbal de constatare a neregulilor în conformitate cu dispozițiile OUG nr.66/2011. OÎRPOSDRU Regiunea Sud-Est a respins plângerea.

DSP avea posibilitatea legală de a solicita instanței anularea actelor administrative, respectiv anularea Scrisorii de informare, dar nu a făcut dovada că actele administrative au fost anulate. Referitor la cheltuielile cu achiziția de e-learning, DSP spune că a fost dezvoltat tocmai pentru a fi pus la dispoziția cadrelor medicale și după finalizarea proiectului, fiind în strânsă corelare cu cursurile de formare în domeniul IT, care au fost derulate in cadrul proiectului, potrivit rolli.

Astfel s-a urmărit continuarea cursurilor de formare pentru cadrele medicale și dupa finalizarea proiectului, fără costuri determinate de prezența fizică a cursanților la sediul beneficiarului. Analizând actele și lucrările dosarului, Tribunalul a reținut că acele cheltuieli solicitate de reclamantă privind instalarea liftului pentru persoane cu handicap nu au legătură cu obiectivul proiectului și cu grupul țintă.

Față de obiectul contractului de finanțare "acordarea finanțării nerambursabile de către Autoritatea de Management pentru POSDRU pentru implementarea proiectului intitulat „Formare profesională pentru personalul medical și manageri din domeniul sanitar prin implementarea de noi tehnologii și actualizarea cunoștințelor în domeniul economiei sanitare" instanța spune că argumentele DSP privind necesitatea cheltuielilor solicitate nu sunt justificate. Față de considerentele enunțate, judecătorul de caz a respins, ca nefondată, acțiunea. Instituția din Constanța a formulat recurs iar miercuri, 7 noiembrie, Curtea de Apel a respins, definitiv, apelul.

Cristina Schipor: Dacă nu ne dă banii Brăila, o să suportăm din bugetul propriu

Conducerea DSP se consideră nedreptățită, întrucât Autoritatea nu a impus, la începutul proiectului, condiția potrivit căreia, pentru instalarea liftului, trebuie să fie musai o persoană cu dizabilități la curs. ”Legislația spune că o instituție publică trebuie să aibă acces pentru persoane cu dizabilități. Inițial, proiectul a fost altfel.

Clădirea nu era intabulată și, ca să nu pierdem proiectul, am luat decizia să facem accesul pentru persoanele cu dizabilități printr-un lift, care merge până la subsol, la sala de curs. Am făcut și toaletă specială pentru persoanele cu dizabilități, pentru că asta ne cere și legislația. Când am luat decizia să-l trecem pe acest proiect, parcă am avut o presimțire și l-am trecut și pe lista de investiții aprobată de Ministerul Sănătății.

Noi am avut notificare făcută la Brăila, ne-au aprobat liftul, nu mi-au pus condiții, după care, după ce a fost instalat, la sfârșit, când să ne ramburseze banii, ne-au întrebat câte persoane cu dizabilități am avut la curs. Noi nu am avut de unde să știm că nu vom avea nici o persoană, sau că e obligatoriu să o am. Ne judecăm cu ei acum. Dacă nu ne dă banii Brăila, o să suportăm din bugetul propriu”, a declarat, pentru Replica de Constanţa, Cristina Schipor, directorul DSP.

Mirela Sorina PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Adica o sa suportati prostia pe care ati facut-o din ...banul public..banii nostri...ai cetatenilor....Spuneti din bugetul propriu de parca vorbiti de bugetul personal, al familiei dvoastra. Bugetul propriu al DSP este bugetul public. Bugetul public este al nostru, al cetatenilor.
0
0

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108