REPLICA ONLINE CONSTANTA

14.4° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
14.4° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Marinarii români, pe LISTA ALBĂ a IMO. Aportul lor la economia națională e de aproape 1 miliard de dolari!

Marinarii români, pe LISTA ALBĂ a IMO. Aportul lor la economia națională e de aproape 1 miliard de dolari!

Replica API 13 iunie 2019 | 04:19 615

Directorul CERONAV, Ovidiu Cupșa – care are și calitatea de Ambasador Maritim IMO a făcut o serie de precizări cu privire la zvonurile care circulă, în ultima perioadă, în rândul navigatorilor, cu privire la faptul că ar fi fost refăcută „lista albă” și „lista neagră” a navigatorilor de către International Maritime Organization (IMO), iar România nu s-ar mai afla pe „lista albă”. Ovidiu Cupșa subliniază: „IMO A RESPINS aprobarea unei noi „liste albe”, iar sistemul românesc, incluzând Ministerul Transporturilor, ANR, CERONAV și învățământul superior, este printre cele mai performante din lume, conform auditurilor periodice ale IMO și European Maritime Safety Agency”.

Foto: Ovidiu Cupșa, director CERONAV și Brad Groves - Australia, președintele MSC

„E adevărat că România nu mai are flotă. Dar are peste 30.000 de navigatori, iar aportul lor la economia națională se apropie de un miliard de dolari pe an. Ei reprezintă o categorie socio-profesională super-calificată, de top la nivel mondial (în opinia mea - strategică) și mențin România între națiunile maritime importante ale lumii.

În ultima vreme, au circulat o mulțime de informații privitoare la reintroducerea către IMO a "Listei albe" și a "Listei negre" a navigatorilor, iar informațiile din presa internațională au fost confuze. (IMO - International Maritime Organization este agenția specializată ă ONU care elaborează legislația maritimă mondială. Convenția IMO are 174 de state membre - inclusiv România din 1965 - și 3 state asociate.)

Personal am fost sunat, întrebat, interpelat despre veridicitatea informației că România, alături de alte state, nu s-ar afla pe "Lista albă" a țărilor care sunt conforme cu STCW (Convenția privind pregătirea personalului navigant).

Îngrijorările sunt legitime, deoarece marinari români, autorități, sindicat, sistemul maritim de training si cel universitar din România ar fi fost profund afectate de o asemenea măsură!

Abordarea 1 - Fără a intra în detalii: Keep calm! IMO a RESPINS aprobarea unei noi "Liste albe", România fiind în continuare pe "Lista albă". Iar sistemul românesc (incluzând MT, ANR, CERONAV și învățământul superior) este printre cele mai performante din lume conform auditurilor periodice ale IMO si EMSA (European Maritime Safety Agency). Cine vrea, se poate opri aici!

Abordarea 2 - Intrând în detalii: Vă prezint cronica acestui proces, deoarece pentru mulți doar "Keep calm!" nu reprezintă o garanție.

La Sub-Comitetul HTW6 (Human Training and Watchkeeping), din 29 apr - 3 mai 2019, Secretariatul General al IMO a supus spre adoptare o nouă "White List" a statelor membre care "au dovedit că sunt în conformitate cu Convenția STCW".

Conform regulii I/7.3.2 din STCW, statele membre trebuie să raporteze periodic către IMO stadiul implementării STCW, iar neraportarea înseamnă că "nu ai dovedit...". Tehnic, SG al IMO avea dreptate. Dar multe state nu au respectat această regulă, din diverse motive printre care faptul că: IMO nu a urmărit riguros implementarea acestei reguli până acum și a îngăduit excepții, lipsa de notificare a statelor a indus un oarecare dezinteres a acestora pe această temă, uneori comunicarea intre autorități a funcționat defectuos etc etc.

Ca urmare, în documentul HTW 6/12, SG a propus această nouă "Listă albă", revizuită - care nu conținea câteva zeci de state, inclusiv România!

Ministerul Transporturilor, ANR și subsemnatul - în calitate de Președinte al Grupului Statelor Membre UE la IMO, ne-am sesizat și am decis să ne prezentăm la IMO cu un mandat de opoziție activă la adoptarea unei astfel de liste, care ar fi zguduit din temelii piața forței de muncă. UE nu este reprezentată la IMO direct, ci prin statele membre. Așadar, pentru chestiunile de interes european, Comisia Europeană propune anumite poziții, în funcție de informațiile tehnice și politice pe care le are la dispoziție. Acestea sunt negociate apoi de către delegațiile statelor membre, sub bagheta Președenției Consiliului European.

Așadar, deși UE pregătise inițial o poziție de susținere a acestei liste, în ședința statelor membre, pe care am coordonat-o personal la Londra (sediul IMO), am susținut cu argumente puternice o poziție contrară. Am arătat că nu este (așa cum pare la prima vedere) o simplă chestiune de ordin tehnic, gen: "nu am raportat, deci nu am dovedit că suntem conformi cu STCW".

O astfel de abordare simplistă ar fi afectat profund industria navală la nivel mondial, ducând la nerecunoașterea certificatelor de către inspectorii Port State Control și de către companiile de navigație.

În această situație se aflau inclusiv 11 state membre UE, unele importante furnizoare de personal navigant - argument destul de serios pentru a avea, în final, câștig de cauză și susținerea tuturor statelor europene.

Concluzia ședinței a fost că cele 28 de state membre plus Norvegia și Islanda, care fac parte din SEE, se vor opune activ în plenul IMO adoptării unei noi liste.

A urmat plenul. În plen noi (UE) reprezentam doar o părticică din cele 174 de state membre și vreo 50 de organizații asociate, dar destul de importantă, totuși: aproximativ 30% din flota mondială și 20% din personalul navigant.

Au fost ore de dezbateri aprinse în care am expus și argumentele României, susținute activ de statele membre UE. Multe alte state din întreaga lume, afectate de această măsură au venit cu diverse argumente similare, împotriva împărțirii lumii în "Liste albe" și "Liste negre". La finalul dezbaterilor HTW 6 a RESPINS adoptarea acestei liste revizuite. Urmând ca problema raportării conform regulii I/7.3.2 in STCW să fie supusă atenției MSC (Maritime Safety Commitee) - organismul care adoptă deciziile subcomitetelor IMO).

MSC este acum în desfășurare la Londra (5 - 14 iunie). Astăzi - 10 iunie - MSC a decis că: "Ia act de propunerea subcomitetului HTW 6 privind regula I/7.3.2 din STCW și o trimite la HTW 7 pentru a lua măsurile necesare etc etc."

Asta înseamnă că măsura s-a amânat cu un an. Până la HTW 7 statele au timp să ajungă la zi cu raportările.

CONCLUZIE: La acest moment nu există nicio "Listă albă" revizuită. Marinarii români pot naviga liniștiți în continuare. Iar autoritățile române au avut și ele un rol activ în respingerea revizuirii listei. Chiar dacă am scris foarte mult am dorit să explic cât mai în detaliu tuturor celor interesați, pentru a înlătura orice fel de îngrijorare. Totuși, această situație cred că a pus autoritățile din toată lumea la un important moment de reflecție: Orice regulă, oricât de neînsemnată pare, trebuie respectată, atunci când ți-ai asumat o convenție internațională.

ANR a dat asigurari că România a actualizat raportarea imediat ce a apărut documentul HTW 6/12. Alte țări au făcut la fel. Dar dacă de data aceasta s-a obținut o amânare, în lumina celor expuse mai sus, next time... nu va mai exista niciun argument valid!

Îmi permit să închei cu o abordare holistică:

1. Sistemul naval românesc e un cluster în care nimeni nu e izolat. Fiecare marinar, inspector, expert, funcționar... depinde de fiecare. Trebuie să acționăm conștienți de asta!

2. Sistemul naval românesc este avantajat de apartenența la UE, dor trebuie să știe să se poziționare corect. Și asta cred că e valabil în toate domeniile. Avem nevoie de parteneri puternici în competiția mondială!

3. Sistemul naval românesc este integrat în sistemul naval mondial. Doar păstrarea ridicată a standardelor și respectarea convențiilor internaționale ne poate asigura succesul!

4. În sistemul naval NU "merge și așa"!”, este mesajul directorului CERONAV, Ovidiu Cupșa.

F.B.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Fiecare cu riscul meseriei IT-sti cu al lor, marnarii cu al lor si fraierii cu al lor
0
1
Popey marinarul !
1
0
Nu marinarii trebuie sa plateasca taxe si impozite, ci firmele de crewing care ii angajeaza !! Si nu platesc impozit in paradisuri fiscale, se vede ca habar nu ai de nimic, frustratule ! Stii cu ce se mananca navigatia ?? Alo, sindicat avem? Avem, doar ca sa ceara contributie, ca in rest nu face nimic pentru navigatori, doar intruniri pe la Bruxelles, cu multe promisiuni...
5
1
Romania o avea vreo 30 000 de navigatori,dar si CERONAV-ul are vreo 3 000 de angajati!Si unii dintre ei,fete cunoscute inainte de '89 si dupa!Si-au gasit posturi caldute sau au fost rasplatiti cu ele!
3
1
noi muncim pe pavilioane straine si platim oricum acolo toate taxele
2
4
Marinarii romani cand vor plati si ei taxe si contributii sociale si impozit pe venit in Romania si nu in paradisuri fiscale asa cum fac acum prin companiile care sunt trimisi . In toate statele veniturile sunt impozitate indiferent ca esti ,It ist ,marinar, strungar etc . Numai la noi facilitati peste facilitati la unii altii pensii speciale . Nu am nimic cu marinarii dar daca tot vrem sa fim corecti toata lumea sa fie impozitata la fel nu mai zic ca in alte state Ue impozitul poate ajunge si la 45 la suta din venit depinde de venit cu cat e mai mare venitul cu atat mai mult cresc taxele .
4
5
Poetul asta de cupsa mai bine ne spunea cum vede el problema absolventilor multi de studii marinaresti si care nu gasesc sa-si castige existenta. Unde el este sef acesti absolventi dau o gramada de bani pentru cursuri , bani din care are o viata de magnat acest fost cadet mecanic , intre timp ajuns doctor...Hai sictir si vezi-ti de cele doua familii si copiii facuti cu trei neveste...!
2
3

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108