REPLICA ONLINE CONSTANTA

16° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
16° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Mortăciunile de la bordul navei Flaminia rămân în România?!

Mortăciunile de la bordul navei Flaminia rămân în România?!

Replica API 11 iulie 2013 | 00:00 100

"Importul ilegal" de deşeuri = 7,2 milioane de euro

"Importul ilegal" de deşeuri = 7,2 milioane de euro

Mii de tone de deşeuri aflate la bordul navei MSC Flaminia vor face cale întoarsă spre Germania. Administraţia Naţională pentru Protecţia Mediului a stabilit că nava, sub pavilion german, a transportat în România 23.000 de tone de deşeuri, 14.000 fiind declarate "import ilegal". Cei care operează nava Flaminia au primit "OK-ul" pentru gestionarea a 8.000 de tone deşeuri feroase şi 1.000 de tone şlam, conform notificării iniţiale, spune Mihail Fâcă, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM). Conform unui document ajuns pe masa instituţiilor din România, la bordul navei, acostată în dana 38 UMEX, sunt peste 300 de tone de carne alterată. Aşa cum relatam în ediţia print şi online din 20 iunie 2013, Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Constanţa a primit de la Comisariatul Judeţean de Mediu un document emis de agentul navei MSC Flaminia din care reiese faptul că în 17 containere există resturi de carne de pasăre/deşeuri în putrefacţie, pentru care se face precizarea că sunt incluse (!) în cantitatea 8.000 tone deşeuri şi 1.000 tone şlam.

"Autorităţile germane trebuie să hotărască care variantă din regulament o aleg pentru preluarea diferenţei de aproximativ 14 mii tone de deşeuri. Ei au depus la Agenţia de Mediu din Constanţa, mai demult, un proiect pentru valorificarea celor 9.000 de tone de deşeuri feroase şi şlam corect notificate. Acest proiect a fost dezbătut, s-au adus completările care urmau aduse şi în momentul de faţă practic este aprobat. Ei pot începe, sub supravegherea Gărzii de Mediu şi a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, valorificarea celor 9.000 tone de deşeuri. Pe asta pot lucra, respectând toate mijloacele de protecţie pe care le-am recomandat. Se poate începe procedura de descărcare şi de valorificare a deşeurilor aşa cum prevede regulamentul. Autoritatea germană ne-a garantat financiar preluarea celor 14.000 de tone de deşeuri. Este vorba de circa 7.200.000 de euro, bani care sunt în posesia autorităţii germane. Proprietarul acelor deşeuri trebuie să plătească toate operaţiunile. Dacă Doamne fereşte acest operator se află în imposibilitatea de a plăti, atunci există garanţia financiară din partea autorităţii germane", a declarat, pentru "Replica", Mihail Fâcă, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului. Chiar dacă din birourile mai-marilor de la Bucureşti lucrurile par cât se poate de clare, la Constanţa este o nebuloasă. Dacă Mihail Fâcă a reuşit să rezolve "problema" numită Flaminia înainte de a pleca în concediu de odihnă - va reveni la activitate abia la mijlocul lunii august -, autorităţile locale par să nu cunoască detaliile. "Ştiu că va începe operaţiunea de descărcare a celor 9.000 de tone de deşeuri, dar nu ştiu în ce zi. Nu am primit încă informarea de la Bucureşti", a declarat Marian Rîşnoveanu, directorul Comisariatului Judeţean Constanţa-Garda Naţională de Mediu. Întrebat în ce perioadă şi-a planificat concediul de odihnă, Rîşnoveanu a spus: "Mai rămân la muncă până ce se stabileşte o traiectorie şi un sistem de lucru pentru navă, apoi voi pleca în concediu". Vocea unică în povestea Flaminia, prefectul judeţului Constanţa, Eugen Bola, se relaxează deja la sute de kilometri distanţă de Constanţa. Însă, reprezentantul Guvernului Ponta în teritoriu insistă că există "o problemă". "Nu cred că se poate începe descărcarea până când nu se iau cele 14.000 de tone de deşeuri, pentru că nu ştim care sunt cele 8.000 de tone de fier. Aici este problema. Cum deosebim deşeurile unele de celelalte? Şlamul este în fundul magaziei. Eu lipsesc de 4-5 zile din Constanţa (prefectul se află în concediu până pe 16 august -n.r.) şi nu începem descărcarea dacă avem probleme legate de acele cantităţi, de miile de tone. Mai întâi luăm miile de tone şi apoi vom trece la descărcarea deşeurilor feroase. Nu ştiu când va prelua armatorul deşeurile, nu este problema Prefecturii, nu avem atribuţii, nu ne interesează, este problema APC-ului, care va primi o solicitare prin care să se menţioneze dacă deşeurile vor fi preluate pe cale ferată, pe roţi sau pe apă", ne-a declarat prefectul Eugen Bola. Ultima variantă, transportul surplusului de deşeuri existente la bordul navei Flaminia, este ideală, spune Bola. "În acest caz se va cere permisul de transbordare, permis care se va acorda neîntârziat, şi aşa vor fi transbordate deşeurile de pe o navă pe o altă navă germană. Acesta este cazul ideal. Este necesar avizul Gărzii de Mediu, de la Agenţia de Mediu, pentru preluarea deşeurilor. În momentul în care vor fi demarate procedurile de descărcare a deşeurilor s-ar putea să fie anunţată şi Prefectura, deocamdată nu am primit nimic în acest sens. Se aşteaptă", a declarat prefectul Eugen Bola. Vom reveni.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108