REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.4° Constanța Lun., 6 Mai 2024
Anul XX Nr. 6721
15.4° Constanța Luni, 6 Mai 2024 Anul XX Nr. 6721
 

Nava pe care a fost căpitan Traian Băsescu, vândută cu 40 de milioane de dolari

Nava pe care a fost căpitan Traian Băsescu, vândută cu 40 de milioane de dolari

Virgil STOIAN 22 octombrie 2022 | 14:58 3001

Legendara navă ”Biruința”, condusă de căpitanul de cursă lungă Traian Băsescu între 1984 și 1987, a fost vândută în Africa de fostul proprietar, un miliardar asiatic. Nava-petrolier ”Biruința”, construită la Șantierul Naval Constanța și lansată la apă în 1984, avându-l la comandă pe Traian Băsescu, nu a ajuns la fier vechi, așa cum s-ar fi așteptat toată lumea. Din contră, ambarcațiunea a devenit una dintre cele mai profitabile din lume, după ce a fost transformată într-o veritabilă rafinărie plutitoare, într-un proces care a costat 300 de milioane de dolari.

 

Nava Biruința


Băsescu a condus nava până în Egipt, când era deja ministru al Transporturilor

 

”O sculă magnifică” – așa a caracterizat Traian Băsescu nava ”Biruința”, alături de care a trăit cele mai frumoase momente ale vieții, așa cum el însuși a mărturisit. La acea vreme Traian Băsescu era cel mai tânăr căpitan de cursă lungă (34 de ani) din România și i se încredințase o misiune extrem de importantă: să conducă un gigant al mărilor de 300 metri lungime și 46 metri lățime (al șaselea din lume, ca dimensiune), într-un moment în care alte două petroliere românești, ”Independența” și ”Unirea” tocmai se scufundaseră.

”Biruința” a aparținut companiei de stat Navrom, după care, în 1990, a intrat în serviciul companiei Petromin. Nouă ani mai târziu, nava a intrat în portofoliul armatorului Gheorghe Bosânceanu, care i-a schimbat numele în ”Iris Star”, iar din 2000, aceasta a fost preluată de Marine Spectrum (Malta), numele ei fiind din nou schimbat în ”Histria Crown”.

Înainte de asta, Traian Băsescu și-a petrecut concediul la bordul navei, pe care a comandat-o până la Sidi Kerir, în Egipt. La acea vreme, Băsescu era ministru al Transporturilor, însă i s-a făcut dor de mare și a revenit la vechea lui navă.

 

”Biruința”, vândută cu 22 de milioane de dolari, deși era bună de casat

 

În octombrie 2007, durata de exploatare a navei s-a încheiat. Conform uzanțelor internaționale, după 23 de ani, navele nu mai pot opera, chiar dacă sunt încă bune pentru navigație.

Cu 340 de voiaje la activ, toată lumea se aștepta ca nava românească să ajungă la casat, însă nu a fost așa. Compania Bumi Armada Navigation, aparținând miliardarului malaiezian Ananda Krishnan s-a arătat interesată de petrolierul românesc, pentru că tocmai încheiase un contract de exploatare cu italienii de la Agip în coasta vestică a Africii.

Tranzacția s-a încheiat în martie 2008, pentru suma de 22 de milioane de dolari. Nava românească a ajuns în Singapore, la Keppel Shipyard, acolo unde a fost transformată în FPSO (Floating Production Storage and Offloading). Practic, nava a devenit o rafinărie plutitoare, capabilă să prelucreze 45.000 de barili pe zi și să stocheze un milion de barili. Procesul a durat mai bine de un an și a costat, în total, 300 de milioane de dolari.


Nigerienii au cumpărat nava cu 40 de milioane de dolari

 

În 2009, fosta navă ”Biruința” a fost lansată din nou la apă, sub numele de ”Armada Perdana”, sub pavilion panamez. În toamna anului 2009, nava a ajuns la 70 de kilometri de coasta nigeriană, acolo unde a intrat în procesul de producție.

Povestea nu se încheie aici, pentru că recent, din cauza problemelor financiare, malaiezienii au revândut fosta navă a lui Traian Băsescu pentru un preț uriaș, ținând cont de vârsta înaintată pe care aceasta o are. Cumpărător a fost compania petrolieră nigeriană Century Energy Services Ltd, care a plătit pe ea suma de 40 de milioane de dolari.

În prezent, ”Biruința” navighează tot sub pavilion panamez, însă și-a schimbat din nou denumirea în ”Tamara Tokoni”. Ea este localizată în Golful Panama, în apropiere de coastele nigeriene și a devenit navă de suport logistic (Offshore Support Vassel), devenind o adevărată veterană a mărilor. Luna aceasta, ”Biruința” a împlinit 38 de ani, potrivit fanatik.ro.

 

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
ba ion de ion,am lucrat in 2003 in dubai la conversii,cauta xicomba si mistras,si pe urma mai vorbim!
1
0
Asteptam comentariile tale idioate
2
0
Petrov mori de ciuda că nu ți-ai tras nimic la treabă asta?Sau ți-ai tras jigodie.
4
3
Bah gigi cum le sti tu pe toate ca un om mare
3
2
papagalilor,ma faceti sa scriu din nou.deci,tankerurile vlcc se transforma in fpso,adica rafinarii plutitoare.se adauga sonda in prova,trei etaje de module cu ehipamemte,de ex cam 12 turbine alstom ptr electricitate.Se duce pe zacamint,s uge titei si.l rafineaza.vin tancurile si preia produsul rafinat.dupa 13 ani si.a scos bani si se da la scrap.Nu mai naviga,Nu mai seamana a nava,cautati pe goagal fpso.suckerilor!
7
3
asa lectie de georgrafie, mai rar.
7
0
Ce treaba are ba boiIor panamaua cu nigeria???????
11
0
Replica, cei mai p****i.
2
1
Acum se afla in Golful Guinea
5
0
Golful Panama in apropiere de coastele nigeriene ?
14
3

REPLICA

LOTO

6/49
16613441819
5/49
386416233
joker
41403415212