REPLICA ONLINE CONSTANTA

10.1° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
10.1° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

Portul Constanţa riscă să piardă finanţarea pentru cel mai mare proiect: digul de larg

Portul Constanţa riscă să piardă finanţarea pentru cel mai mare proiect: digul de larg

Replica API 15 decembrie 2011 | 00:00 102

Directorul general, Andrei Popa, avertizează:

Directorul general, Andrei Popa, avertizează:

Directorul general al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa, Andrei Popa, a anunţat ieri, într-o conferinţă de presă privind bilanţul companiei pe anul 2011 că, deşi traficul de mărfuri a scăzut faţă de anul trecut, profitul a crescut. Astfel, până la 30 noiembrie a.c., s-a înregistrat un trafic de mărfuri de 42.620413 tone, faţă de 43.289.476 tone în 2010, însă profitul este în 2011 cu 45% mai mare, adică 54.545.784 lei. Pronosticul directorului general al APMC este însă unul sumbru pentru 2012, Popa aşteptându-se la scăderea traficului şi a veniturilor: "Mi-e teamă că în 2012 vor scădea veniturile, din cauza scăderii considerabile a volumului de mărfuri". În altă ordine de idei, directorul Popa apreciază că portul Constanţa nu este chiar aşa de scump, precum se spune, dar că vor exista probleme dacă nu se va realiza o infrastructură de acces viabilă.

"În pofida tuturor discuţiilor despre preţurile portuare, Constanţa este unul dintre cele mai ieftine porturi de la Marea Neagră", a spus Popa. "Vom deveni un port scump, indirect, prin incapacitatea de a pune la punct o infrastructură de transport. Şi nu spun asta ca să-i blamez pe alţii, vrem doar să-i sprijinim pe colegii noştri", a mai declarat directorul general. Revenind la bilanţul pe 2011, Popa a subliniat şi creşterea traficului de containere. Astfel, în perioada ianuarie - noiembrie 2011, traficul de containere a totalizat 5.993.401 tone, respectiv 608.064 TEU, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2010 când au fost înregistrate 5.343.752 tone, respectiv 502.910 TEU. Pe de altă parte, numărul de escale în porturile maritime româneşti a scăzut faţă de 2010: în primele 11 luni ale acestui an au făcut escale în porturile maritime româneşti 11.448 nave, dintre care 4.490 sunt maritime şi 6.958 fluviale; în aceeaşi perioadă a anului 2010 fuseseră înregistrate 11.922 escale. De asemenea, a scăzut şi numărul navelor de pasageri care au făcut escală în Portul Constanţa, dar a crescut numărul turiştilor. În acest an, la terminalul de pasageri al portului Constanţa, s-au înregistrat 43 de escale ale navelor maritime de croazieră, cu 23.600 de turişti la bord. Sezonul a început pe 9 aprilie şi s-a încheiat pe 27 octombrie. Portul Constanţa a fost inclus în itinerariul navelor deţinute de companii de croazieră renumite: "Costa Crociere","Kristina Cruises","Zegrahm Expeditions", "Phoenix Reisen", "Princess Cruises", "P&O Cruises". În sezonul de croaziere 2010, s-au înregistrat 58 de escale ale navelor de pasageri, cu 21.300 turişti la bord. Directorul general APC a făcut referire şi la protocoalele de colaborare încheiate în acest an. Popa a amintit protocolul de colaborare cu Portul U.N. Ro-Ro Pendik, Turcia, încheiat în februarie, prin care a fost realizată legătura maritimă între porturile Constanţa şi Pendik prin intermediul liniei de ferry-boat. Pe ruta Constanţa - Pendik voiajele sunt programate miercuri, vineri şi duminică, în timp ce pe direcţia Pendik - Constanţa plecările au loc în zilele de marţi, joi şi sâmbătă. Un alt protocol este cel de colaborare cu Autoritatea Portului Rotterdam, Olanda, în prezent, autorităţile celor două state stabilind termenii şi condiţiile de colaborare. În luna mai, a fost parafat protocolul de cooperare cu Serviciul de Stat al Transportului Maritim şi Fluvial din Turkmenistan, iar în iunie a fost semnat protocolul de cooperare cu DP World UAE Region FZE of United Arab Emirates, din Dubai. De asemenea, în luna noiembrie a fost semnat protocolul de cooperare cu Portul Batumi din Georgia.

Modificări în proiectul podului peste canal

Directorul general Andrei Popa a vorbit şi despre proiectele de investiţii aflate în derulare la Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa. Cel mai important, la acest moment, este podul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre - Marea Neagră, cu lucrările aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa. Proiectul în valoare de 160.018.000 lei trebuia finalizat în 2012, dar, din cauza revizuirii condiţiile tehnice, s-a amânat cu cel puţin an acest termen, costurile crescând, în paralel, cu 8 milioane de euro. Până şi produsul final, adică podul propriu-zis, va arăta altfel, a precizat Popa; astfel, podul va avea 12-14 picioare, faţă de 8 câte erau prevăzute iniţial. Cel mai mare proiect, cel referitor la prelungirea digului de larg, are o valoare de 642.487.000 lei, cea mai mare parte reprezentând fonduri europene. Cu toate acestea, instanţele judecătoreşti încă judecă cine va fi constructorul, directorul Popa recunoscând că există pericolul ca, din cauza acestor tergiversări, să se piardă finanţarea externă. La fel se întâmplă şi în cazul proiectului pentru dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio - maritimă a Portului Constanţa, în valoare de 93.859.196 lei, unde se aşteaptă o decizie judecătorească pentru realuarea licitaţiei de atribuire a contractului. Printre proiectele propuse spre finanţare şi considerate eligibile se află modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa, în valoare de 49,5 milioane de euro, podul rutier peste canalul de legătură, în valoare de 40 de milioane de euro, dar şi extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanţa (evaluat la circa 20.000.000 lei) şi masterplanul Portului Constanţa, de 2 milioane euro.

Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108