REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.4° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
15.4° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Proiectul drumului expres care ar lega Moldova de litoral începe să intre în linie dreaptă

Proiectul drumului expres care ar lega Moldova de litoral începe să intre în linie dreaptă

Replica API 8 ianuarie 2014 | 00:00 187

Consiliile judeţene din sud-est au căzut de acord

Consiliile judeţene din sud-est au căzut de acord

Proiectul drumului expres Constanţa - Tulcea - Brăila - (Galaţi) - Focşani, prin care Moldova va fi legată de litoral, ar putea demara în curând. Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Tulcea, Horia Teodorescu, în calitate de iniţiator, a informat Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine în privinţa includerii acestui proiect în strategia de dezvoltare a reţelei căilor rutiere. Potrivit iniţiatorilor proiectului, drumul expres Constanţa - Tulcea - Focşani urmăreşte obiective economice, precum platformele industriale, şantierele navale, porturile şi giganţi industriali, dar şi turistice, prin legarea litoralului de Delta Dunării. Proiectul iniţiat de la Tulcea este susţinut de alte patru consilii judeţene (Vrancea, Brăila, Galaţi şi Constanţa), însă, fiind în fază de proiect, aşa cum a relatat, pentru "Replica" de Constanţa, vicepreşedintele CJ Tulcea, George Şişcu.

"Noi am făcut fişele de proiect, adică ne-am manifestat intenţia, având în vedere prima fază de discuţie a regionalizării. Pentru noi, acum există doar regiunea Dobrogea, dar când am făcut fişele de proiect am inclus toată regiunea de sud-est. Alături de preşedintele Consiliului Constanţa, Nicuşor Constantinescu, avem în cap doar regiunea Dobrogea în această fază, sperăm să îzbândim aici prin eforturile depuse şi de domnul preşedinte Teodorescu (Horia Teodorescu, preşedintele CJ Tulcea - n.r.) la PSD şi de mine la PNL, dar mă rog, ideea care a fost: vrem să legăm cele două mari coridoare, coridorul 9, centura Mării Negre şi coridorul 4, acesta care trece prin Constanţa. Vrem să facem un drum expres, care înseamnă un drum pe patru benzi, dar fără regim de autostradă, care o să vină de la Focşani, Brăila, Galaţi", a declarat Şişcu, pentru Replica. Încă în faza de proiect, iniţiatorii au o dilemă: pod sau tunel? Brăila sau Galaţi? Potrivit lui Şişcu, Galaţi ar avea mai multe şanse, din raţiuni economice. "Spun Brăila sau Galaţi, pentru că nu ştiu încă unde se va face podul sau tunelul acela, ei se bat acolo, Galaţiul cu Brăila. Bun, deci, drumul trebuie să vină din Focşani, Brăila sau Galaţi, să treacă paralel cu Dunărea, pe la Isaccea şi să ajungă în Tulcea, apoi pe DN 22, prin Babadag şi să ajungă la Constanţa. Ne-am gândit că ar fi fost foarte util, pentru că, pe lângă Isaccea, există un proiect de trecere cu Ucraina, care este trecut de ministerele noastre, numai că este blocat la ucrainieni pe undeva şi toată această descărcare a mijloacelor de transport grele dinspre Republica Moldova s-ar putea face peste podul sau tunelul de la Galaţi sau de la Brăila, spre Portul Constanţa. Acest lucru ar fi fost benefic pentru aproape tot judeţul Tulcea. Noi am făcut până acum fişele de proiect, le-am depus la Ministerul Marilor Proiecte, la domnul ministru Şova. Cheia de boltă este trecerea Dunării la Brăila sau la Galaţi. Mari şanse la Galaţi, pentru un tunel, care să vină din zona triajului de la Galaţi înspre Dobrogea, la comuna I.C. Brătianu, din Tulcea. Brăila marşează pe un pod. Am înţeles că tunelul ar fi mai ieftin. Deja, un proiect este avansat de o firmă coreeană. Au venit, ni l-au prezentat. Este interesant şi mai ieftin decât podul, dar, repet, cheia de boltă este la trecerea Dunării. Când se va hotărî unde se va face trecerea, cred că proiectul are mari şanse să fie viabil. E un drum care ar descărca tot acest trafic dinspre Moldova noastră, din Ucraina şi Republica Moldova, peste Prut, înspre Portul Constanţa, ar fi o altă rută, decât cea de la Hârşova. Drumul ar fi o structură de oxigen şi pentru turismul între litoral şi Delta Dunării", a menţionat Şişcu.

La Constanţa, sunt aşteptate fondurile europene

Proiectul ambiţios a fost primit bine şi la Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, unde ministrul Dan Şova s-ar fi arătat încântat de idee, potrivit afirmaţiilor lui Şişcu. "Proiectul a fost bine primit de ministrul Şova, chiar aici, la Tulcea, a avut o discuţie cu mine şi cu preşedintele CJ. Nu pot să vă spun o sumă, chiar nu ştiu pentru 350 de km expres. Nu aş vrea să avansez o sumă, pentru că nici nu s-a discutat în amănunt. E vorba doar de iniţierea proiectului acum, un lucru pe care şi preşedintele CJ Constanţa l-a considerat benefic pentru Dobrogea, nu neapărat pentru Tulcea. Într-adevăr, o mare parte din el trece prin judeţul nostru, dar domnul Constantinescu a fost total de acord şi domnul Şova, la fel, a avut o percepţie bună", a declarat Şişcu. Pe de altă parte, într-adevăr, proiectul este binevenit şi la Constanţa, unde CJ confirmă sprijinul pentru demararea lucrărilor. Purtătorul de cuvânt al instituţiei, Gabriel Diceanu, CJ Constanţa aşteaptă livrarea fondurilor europene, destinate intervalului 2014 - 2020, pentru a transforma proiectul drumului expres Constanţa - Tulcea - Focşani în realitate palpabilă. "Drumul acela expres este la stadiul de proiect-dorinţă, de interconectare a judeţelor Constanţa şi Tulcea, cel puţin. În funcţie de fondurile de pe 2014 - 2020, care nu au fost încă comunicate sau cum se împart şi pentru ce proiecte se duc, Consiliul Judeţean va înainta un proiect în perioada următoare. Dar, aşteptăm materializarea fondurilor europene 2014 - 2010. Deci, este la nivel de stadiu de proiect de intenţie, certă din partea noastră. Este sută la sută intenţie sigură, este unul din proiectele pe care CJ şi Primăria Constanţa şi le doresc. Numai că, într-o perioadă a fost blocat, în guvernarea PDL, pentru că nu a avut aviz de mediu, iar acum sperăm că se va face, numai că aşteptăm repartizarea fondurilor europene. La minister se lucrează şi probabil se va comunica destul de repede. Este, oricum, unul din priorităţile şi proiectele CJ, drumul acesta expres. Este prea devreme să ne pronunţăm asupra aspectului financiar al drumului, care ar putea avea pe undeva pe la vreo 125 de kilometri, de la Lumina. N-ar trebui decât lăţit, făcută o bandă de urgenţă, nişte exproprieri. Se lucrează ca la autostradă, doar că la dimensiuni mai mici", a declarat Diceanu, pentru "Replica".

Marius Florian VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108