REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.4° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
16.4° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Revoltător: Marinari români, abandonaţi în Turcia de aceeaşi firmă care are "în grijă" şi navigatorii sechestraţi din Egipt

Revoltător: Marinari români, abandonaţi în Turcia de aceeaşi firmă care are "în grijă" şi navigatorii sechestraţi din Egipt

Replica API 11 octombrie 2013 | 00:00 853

Navele Aqua Hercules şi Olympus, lăsate în voia sorţii de la începutul anului

Navele Aqua Hercules şi Olympus, lăsate în voia sorţii de la începutul anului

Situaţie alarmantă! Patru marinari români, printre care şi constănţeni, sunt abandonaţi şi sechestraţi în Portul Iskenderun din Turcia, de câteva luni de zile. Nu au ce mânca, nu au curent electric şi nici motorină, iar apa de băut e la limită. Pornesc generatorul doar câteva ore pe zi şi colectează apă de ploaie pentru a se spăla. Printre românii abandonaţi se află şi ofiţerul II de punte, Sergiu Dumitrescu, care nu şi-a mai primit banii din luna mai a acestui an, dar nici nu poate pleca de la bord întrucât autorităţile portuare nu-i dau voie până nu vin oameni în schimb, nava fiind sub sechestru. În plus, managerul firmei prin care au plecat marinarii nu se implică, dar nici armatorul. Revoltător este faptul că aceeaşi agenţie de crewing a trimis şi cei 22 de români care sunt sechestraţi de 8 luni de zile pe nava Olympus, din Egipt, chiar dacă autorităţile de la Bucureşti, inclusiv ministrul de Externe, se băteau cu pumnul în piept, prin presă, în luna august, cum vor rezolva şi vor drege ei situaţia.

Patru marinari români, printre care şi constănţeni, se află într-o situaţie mai mult decât disperată, lăsaţi să moară de foame şi de sete, atât de armator, cât şi de autorităţi. Sunt abandonaţi în Portul Iskenderun din Turcia şi nu şi-au primit banii încă din luna mai. De condiţiile în care-şi duc existenţa, nici nu poate fi vorba, ei neavând nici măcar strictul necesar, aici referindu-ne la apă, hrană şi tot ce ţine de igiena personală. Marinarii colectează apă de ploaie pentru a se putea spăla, nu au curent electric şi nici motorină. Printre aceştia se află şi ofiţerul II de punte, Sergiu Dumitrescu, care nu poate pleca de la bord întrucât autorităţile portuare nu-i dau voie până nu vin oameni la schimb, nava fiind sub sechestru. Însă, atât firma prin care a plecat, respectiv Standard Shipping SRL, cu sediul în Constanţa, administrată de Niculae Szaiff, cât şi armatorul, nu se mai interesează de soarta celor aflaţi în impas. Este vorba de nava Aqua Hercules, sub pavilion Marea Britanie. Ofiţerul de punte a plecat în voiaj în luna aprilie a acestui an, dar nu şi-a primit banii decât pe primele 13 zile. De atunci, totul este în ceaţă. Echipajul, format din 36 de oameni, respectiv 29 de români şi 7 cetăţeni turci, a rămas de izbelişte. Între timp, au mai plecat dintre ei, fie pe bani proprii, fie ajutaţi, fie au fugit. În data de 14 septembrie, au plecat şi cetăţenii turci, care au contactat un avocat, iar la acea dată comandantul navei a fugit pur şi simplu de la bord, lăsând în urmă doar patru oameni, toţi români, şi anume ofiţerul II de punte Sergiu Dumitrescu, mecanicul I, mecanicul II şi motoristul. Aceştia reprezintă echipajul de siguranţă, care aşteaptă listele cu oamenii de schimb, fie orice altă soluţie pentru a putea ajunge acasă. Numai că, din nefericire, nu se întrezăreşte nici o portiţă la orizont.

Ofiţerul de punte Dumitrescu: Sunt nişte legi marinăreşti care trebuie respectate. Noi trebuie să fim păcălicii ăia mici...

Contactat telefonic de către reporterii "Replica" de Constanţa, managerul Standard Shipping a spus că nu are nimic de comentat şi că nu mai vrea să fie deranjat. În schimb, ofiţerului de punte Sergiu Dumitrescu i-a mai rămas doar speranţa că va putea veni acasă. "Noi nu am fost făcuţi din fier şi beton pentru a rezista aici. Vrem să plecăm cât mai repede. Ştiţi cum este cu firma cu care am plecat? Ne tot aruncă minciunica şi noi trebuie să fim păcălicii ăia mici... trebuie să înghiţim tot ce ni se spune. Ne-am săturat deja, sperăm să plecăm în 3 - 4 zile, dar pe cale legală, nu să abandonăm nava. Sunt nişte legi marinăreşti, ce trebuie respectate. Şi pentru a fi respectate, domnul Szaiff trebuie să trimită oameni la schimb. Treaba aceasta nu este una nouă, este de câteva luni. Am ajuns ca pe o navă modernă să ne facem mâncare la foc de lemne, să ne facem nevoile fiziologice în pungi, să stăm fără curent şi apă...", a declarat, pentru Replica, Sergiu Dumitrescu, ofiţerul de punte, din Bucureşti. Batjocura la care sunt supuşi marinarii români nu mai e de mult o noutate. Anual, zeci sau poate chiar sute de navigatori care pleacă din România în lumea largă, pentru a asigura familiei un trai decent, au de suferit de pe urma armatorilor şi agenţiilor de crewing la care apelează. De cei mai mulţi dintre ei, nu se spune nimic. Câţiva au "norocul" de a li se face cunoscută situaţia, prin intermediul presei, aceasta constituind, de regulă, unica motivaţie a autorităţilor române de a promite măcar să facă ceva pentru oamenii abandonaţi la mii de kilometri de ţară. Cum a fost promisiunea Ministerului de Externe, din luna august a acestui an, că va rezolva altă situaţie disperată, a celor 22 de marinari români abandonaţi, de 8 luni de zile, în Egipt. Când s-a mediatizat cazul, românii erau la limita suportabilităţii umane. Din cauza şobolanilor care au invadat nava, erau nevoiţi să doarmă pe mese, nu mai aveau curent, iar apa şi mâncarea erau la limită. Iar toată această situaţie limită era în august, când oficialii de la Externe dădeau asigurări că situaţia se va rezolva în septembrie. Suntem deja aproape la jumătatea lunii octombrie, iar cei 22 de români de pe nava Olympus sunt tot arestaţi în Egipt.

ANR a prelungit fără probleme autorizaţia firmei care abandonează marinari români pe unde apucă

Care e legătura dintre drama din Egipt şi cea din Turcia? Toţi marinarii români au plecat prin intermediul firmei de crewing Standard Shipping SRL, din Constanţa, al cărei manager, după cum arătam mai sus, s-a declarat deranjat de interesul nostru faţă de soarta românilor care l-au plătit ca să ajungă pe Aqua Hercules, încât ne-a trântit telefonul în nas. Cu două cazuri atât de grave la activ- Olympus, în Egipt şi Aqua Hercules în Turcia- este de mirare cum de mai are autorizaţii această Standard Shipping. Autoritatea Navală Română (ANR) i-a prelungit-o, bine mersi, pe 11 septembrie 2013, deşi drama celor 22 de marinari lăsaţi pradă şobolanilor în Egipt a fost ultramediatizată în această vară. Standard Shipping SRL a fost înfiinţată în octombrie 2008, are doi angajaţi şi sediul la parterul hotelului Federalcoop din Satul de Vacanţă, Constanţa. Chiar dacă fraierii pe care îi abandonează sechestraţi prin porturi împart mâncarea cu şobolanii şi beau apă doar când plouă, într-un întuneric complet, firmuliţa merge pe profit. În 2012, Standard Shipping a declarat o cifră de afaceri de 357.173 lei şi un profit net de 91.863 lei. La aceeaşi adresă şi numere de telefon din hotelul Federalcoop, pe lângă Standard Shipping, funcţionează şi Catnick Shipping SRL, o altă agenţie de crewing, cu un angajat, 12.867 lei cifră de afaceri în 2012 şi un profit de 101 lei. Ambele firme au aceeaşi patroni: Cătălin George Marinescu, Camelia Mihaela Valencia Panait şi Nicolae (sau Nicuşor) Szaiff.

Liliana CHIRU, Cristian ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Aceasta Panait Camelia Mihaela Valencia...nu este altceva decat o curva ordinara folosita de securitate
2
0

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108