REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.4° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
16.4° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

România a devenit, oficial, groapa de gunoi a Italiei: deşeurile sunt folosite drept combustibili de producătorii de ciment

România a devenit, oficial, groapa de gunoi a Italiei: deşeurile sunt folosite drept combustibili de producătorii de ciment

Replica API 22 martie 2013 | 00:00 221

Cele 2.700 tone de deşeuri reţinute în Portul Constanţa, aduse de Holcim

Cele 2.700 tone de deşeuri reţinute în Portul Constanţa, aduse de Holcim

Gunoaiele italienilor sunt folosite de cei mai mari producători de ciment din România drept combustibili, inclusiv fabrica Lafarge din Medgidia otrăvind locuitorii oraşului cu mizeriile aruncate de macaronari. Fenomenul a devenit deja o practică, în toată ţara, puţin ştiută de opinia publică, la limita legalităţii sau chiar cu încălcarea acesteia. Cea mai bună dovadă că producătorii de ciment folosesc din greu deşeurile aduse din Italia este faptul că firma care a importat ilegal cele 2.700 de tone de gunoaie reţinute acum în Portul Constanţa este deţinută de Holcim România.

De altfel, atât Holcim, cât şi Lafarge au investit zeci de milioane de euro în staţii specializate în arderea deşeurilor, proiecte prezentate drept măreţe realizări ecologice, în realitate super-afaceri pentru italieni, care scapă de grija gunoaielor din propria curte, dar şi pentru mega-poluatorii producători de ciment, care se aleg cu un combustibil aproape gratis. Povestea deşeurilor italiene aduse în România pare fără sfârşit, ştiut fiind scandalul mafiei din peninsulă care spală sute de milioane de euro prin gropile de gunoi din România. Succesul de care se bucură acest business murdar este foarte simplu: în Italia, taxa de depozitare a deşeurilor este de 250 euro pentru fiecare tonă; în România, este de... 15 euro. Evident, italienilor le este mult mai convenabil să plătească transportul gunoaielor până în România şi să scape de-o grijă, mai ales că legea din ţara noastră este extrem de permisivă şi, pe alocuri, stupid făcută. Astfel, legislaţia noastră interzice arderea deşeurilor, dar nu şi arderea lor pentru producerea de energie. De aici şi milioanele de tone de deşeuri aduse din Italia şi folosite drept combustibili de giganţii producători de ciment Holcim şi Lafarge, ultimul la fabrica din Medgidia. Potrivit datelor noastre, ultimul transport de gunoaie italiene adus de Lafarge a constat în cauciucuri uzate, pe care fabrica din Medgidia le-a mărunţit şi le-a ars, spre bucuria plămânilor celor din zonă. Revenind la vaporul reţinut miercuri, 20 martie, în Portul Constanţa, cu 2.700 tone de deşeuri italiene la bord, putem spune că am avut noroc de o neglijenţă a transportatorului, care nu a completat corect, de această dată, documentele însoţitoare. A fost şi motivul pentru care procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa au deschis dosar penal în acest caz, dar au existat zeci sau sute de alte vapoare care au avut acte în regulă, iar gunoaiele au ajuns fără probleme la fabricile de ciment ale Lafarge şi Holcim.

Agenţia de Mediu, aliat al italienilor?

Firma care a adus cele 2.700 de tone de deşeuri din Italia în Portul Constanţa este Ecovalor SRL din Bucureşti, controlată în totalitate de producătorul de ciment Holcim România, iar în momentul verificărilor s-a constatat că avea autorizaţiile expirate, susţin surse judiciare. "Şeful Agenţiei Naţionale de Mediu a transmis o adresă cum că marfa (deşeurile-n.r.) poate fi primită, chiar dacă autorizaţia este expirată, pentru că nu este vina părţii italiene care expediază gunoiul, ci a firmei româneşti care nu şi-a actualizat avizul", au mai spus sursele noastre. Contactat de Replica, avocatul Dumitru Bădrăgan a precizat că, dacă lucrurile stau aşa (autorizaţia este expirată -n.r.), marfa ar trebui să se întoarcă înapoi de unde a venit.

Iată ce spune şi şeful ANR, Andrian Mihei

"Nava a venit dintr-un port din Italia, cu marfă din Italia, 2.700 de tone, ei au declarat că este refusal derivated fuel, un fel de combustibil derivat folosit în valorificare în fabricile de ciment. Aceasta a fost declaraţia cu care ei au venit în portul Constanţa. Ofiţerii din cadrul ANR, care s-au deplasat la bordul navei, au constatat că este o diferenţă între ce a declarat şi marfă. Marfa reprezenta deşeuri menajere sortate balotate. Bineînţeles că orice deşeu, mai ales dacă este uscat, poate să fie combustibil. Am anunţat toate organele abilitate ale statului, s-a deplasat şi Garda de Mediu, s-a întocmit un dosar penal şi s-au prelevat probe din marfa respectivă, pentru a fi analizată şi a se vedea dacă se poate descărca acea marfă sau nu se poate descărca. În prezent nava nu operează", a precizat pentru Replica, directorul ANR, Andrian Mihei."Nava care se afla la radă, a cerut să intre în rada interioară, pentru că se strica vremea şi mai târziu a fost introdusă în dana de operare, dar intrarea într-o dană de operare este la latitudinea operatorului, care are în operare acea dană. Comandantul putea să ceară într-o dană, eventual să facă nişte reparaţii, să stea în stea în aşteptare ş.a.m.d, solicitând că are nişte probleme la bordul navei", a mai spus Mihei. Vom reveni.

Cristian ANTON, Sorin HULUBEI, Alexandra ANTON

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108