REPLICA ONLINE CONSTANTA

9.4° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
9.4° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

Studiu: Rezultatele școlare slabe pot avea legătură cu boli ale ochiului

Studiu: Rezultatele școlare slabe pot avea legătură cu boli ale ochiului

Replica API 26 ianuarie 2022 | 00:00 575

Unii dintre copiii care aveau rezultate slabe la învățătură și-au îmbunătățit performanețele după ce au început să poarte ochelari de vedere, ceea ce înseamnă că unele boli ale ochiului pot fi cauza rezultatelor școlare mai puțin bune, scrie doc.ro.

Sursă foto: Shutterstock

O vedere bună este de dorit la orice vârstă, iar copiii de școală au cu atât mai mare nevoie să vadă bine, pentru a putea urmări lecțiile la tablă și la diverse dipozitive de învățare din sălile de clasă.

Cercetătorii de la Wilmer Eye Institute - Johns Hopkins Medicine au găsit, în cel mai mare studiu¹ clinic al impactului ochelarilor asupra educației efectuat vreodată în SUA, că acei elevi care au primit ochelari printr-un program școlar au avut ulterior rezultate mai bune la citire și la testele de matematică. Cea mai mare îmbunătățire a fost observată la acei elevi care aveau cele mai slabe rezultate școlare. Studiul, apărut în jurnalul medical JAMA Ophthalmology, are implicații majore pentru promovarea sănătății și echității educaționale.

Bolile ochiului, o cauză a rezultatelor școlare slabe

Oamenii de știință au analizat elevii care au primit consultații oftalmologice și ochelari prin programul Vision for Baltimore, un efort lansat în 2016 după ce savanții de la Johns Hopkins au identificat o nevoie acută de îngrijire a vederii în rândul elevilor din școlile publice din oraș: până la 15.000 dintre cei 60.000 de elevi din clasele primare până în clasa a VIII-a aveau nevoie de ochelari, deși mulți nu știau acest lucru sau părinții nu aveau mijloacele necesare pentru a-i obține.

În cinci ani, programul Vision for Baltimore a testat vederea a peste 64.000 de elevi și a distribuit peste 8.000 de perechi de ochelari. Studiul efectuat de Johns Hopkins este cea mai consistentă lucrare de până acum care evaluează dacă a avea ochelari sau nu atunci când este nevoie de ei afectează performanța școlară a unui copil.

Studiul clinic randomizat de trei ani, desfășurat în perioada 2016-2019, a analizat performanța a 2.304 elevi din clasele a treia până la a șaptea care au primit consultații, examinări ale ochilor și apoi ochelari. Echipa a analizat rezultatele standardizate ale testelor de citire și matematică, măsurând atât impactul pe un an, cât și pe doi ani.

Scorurile de citire au crescut semnificativ după un an pentru elevii care au primit ochelari mai repede, comparativ cu aceia care au primit ochelari mai târziu. A existat, de asemenea, o îmbunătățire semnificativă la matematică pentru elevii din clasele primare.

Cercetătorii au descoperit îmbunătățiri extrem de mari în rândul fetelor, al elevilor din clasele cu nevoi speciale și al elevilor care se situau printre cei mai puțin performanți la învățătură. Potrivit investigatorilor, ochelarii au oferit cel mai mare beneficiu chiar copiilor care aveau cel mai mult nevoie de ei.

Creșterile academice vizibile au fost observate la analiza de un an, dar la analiza de doi ani nu s-au mai observat. Cercetătorii suspectează că acest lucru ar putea rezulta din faptul că fie elevii își poartă ochelarii mai puțin în timp, fie i-au rupt sau i-au pierdut. Pentru a menține rezultatele academice, oamenii de știință consideră că, pe lângă furnizarea consultației inițiale și a ochelarilor, programele ar trebui continuate pentru a se asigura că acei copii chiar poartă ochelarii și să-i înlocuiască dacă este necesar.

În orice caz, concluzionează autorii, acest studiu a dovedit că presupunerea lor inițială a fost corectă, și anume că oferirea de ochelari copiilor care aveau nevoie le va îmbunătăți semnificativ succesul academic.

Când trebuie verificată sănătatea oculară a copiilor?

Deși bolile de ochi grave în timpul copilăriei sunt rare, verificările oculare de rutină trebuie oferite copiilor nou-născuți și copiilor mici pentru a identifica orice problemă din timp. Cu cât se constată mai repede orice problemă oculară, cu atât mai curând copilul poate primi orice tratament și sprijin necesar.

De multe ori, nici părinții și nici copiii nu-și dau seama dacă cei mici au o problemă de vedere, astfel încât, fără teste de rutină, există riscul ca tulburările de vedere să nu fie observată. Acest lucru le poate afecta copiilor atât dezvoltarea, cât și, cum spuneam mai sus, performanțele școlare.

Ochii copiilor trebuie verificați și după naștere, dar și la vârsta de două luni, între un an și doi ani și apoi între vârstele de 4 și 5 ani. Ulterior, screeningul vizual se poate efectua la școala copilului, dar, dacă acest lucru nu se întâmplă, e indicat ca părinții să-l ducă pe cel mic la un medic oftalmolog pentru consult.

Cauzele problemelor oculare la bebeluși și copii

Există o serie de probleme și boli ale ochiului care pot fi detectate în timpul testelor oculare la copii, inclusiv:

cataractă din copilărie (pete tulburi în cristalin, prezente de la naștere);

ochi leneș, adică ambliopie (vederea dintr-un ochi nu se dezvoltă corect);

strabism (ochii privesc în direcții diferite);

miopie (obiectele îndepărtate apar neclare, în timp ce obiectele apropiate pot fi văzute clar);

hipermetropie (obiectele îndepărtate se văd clar, dar cele din apropiere nu sunt focalizate);

astigmatism (corneea, adică stratul transparent din partea din față a ochiului, nu este perfect curbat);

deficiență de vedere a culorii, adică daltonism (dificultăți în a vedea culorile sau a face distincția între diferite culori; acest lucru este mai frecvent la băieți decât la fete).

Care sunt semnele unei probleme oculare la copiii de școală?

La copiii mai mari, care merg la școală, semnele unei posibile probleme oculare pot include faptul că se plâng de dureri de cap sau de oboseală a ochilor, se freacă la ochi des ori stau prea aproape de televizor. Alte semne ale problemelor oculare ale copiilor sunt faptul că au dificultăți când citesc (de exemplu, este posibil să fie nevoie să țină cartea foarte aproape de față sau să piardă rândul constant) sau au probleme cu coordonarea mână-ochi (de exemplu, le e greu să prindă o minge în timpul jocurilor).

Dacă părinții observă astfel de semne, e bine să meargă cu copilul la medicul oftalmolog. De altfel, copiii pot face teste de vedere la orice vârstă, nu e nevoie să vorbească sau să știe să citească. Un test de vedere este deosebit de important mai ales dacă în familie există alte persoane cu probleme oculare.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108