REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.4° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
15.4° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Unciuleanu si-a dus oamenii in larg fara avizul Autoritatii Navale

Unciuleanu si-a dus oamenii in larg fara avizul Autoritatii Navale

Replica API 11 septembrie 2010 | 00:00 172

Scafandrii de la Hunter's, de negasit

Scafandrii de la Hunter's, de negasit

Nici o veste îmbucurătoare în cazul celor doi scafandri dispăruţi în Marea Neagră, în zona în care s-a scufundat nava Medy. În cursul zilei de joi, căutările nu au putut fi efectuate din cauza mării agitate, iar vineri lucrurile aveau să stea cam de aceeaşi manieră, cu excepţia faptului că autorităţile au decis, în cele din urmă, ca două elicoptere, aparţinând Aerodromului Tuzla, să survoleze zona. Potrivit directorului Autorităţii Navale Române, Paul Brânză, misiunea nu a avut succesul aşteptat. "A fost mai mult o acţiune umanitară. Două elicoptere au survolat în zona respectivă aproximativ o oră, dar nu s-a găsit nimic pentru că cei doi scafandri sunt în compartimentul navei, din câte dau de înţeles declaraţiile firmei care i-au dus pe scafandri acolo", a declarat Paul Brânză, directorul ANR.

Reamintim că, în cursul zilei de joi, în jurul orei 14.30, la solicitarea firmei Hunter's, în baza unui contract de prestări servicii, o navă aparţinând Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM) a transportat patru scafandri în larg. Aceştia urmau să filmeze epava Medy, dar din cei patru scafandri, doi nu au mai ieşit la suprafaţă, fiind alertate autorităţile. ARSVOM s-a deplasat în zonă, însă marea nu a permis alte scufundări, iar în cursul zilei de vineri s-a încercat o nouă căutare. "Am încercat să ieşim cu nava Safir, dar nu ne-a lăsat marea. Are gradul 5 - 6 în larg (valuri de 4 - 5 metri înălţime - n.r.), iar vântul suflă cu puterea 7 - 8 (aproximativ 60 - 70 km/h - n.r.). Nu avem cum să mergem până acolo", a declarat Ion Voicu, directorul ARSVOM. Scafandrii care nu au mai ieşit la suprafaţă se numesc Cătălin Valeriu Ispas şi Cristian Zarafu - 38 de ani, cel din urmă fiind, potrivit lui Ion Voicu, fostul şef al echipei de scafandri de la ARSVOM, în urmă cu 4 ani.

Nava ARSVOM, "arvunită" cu 800 de euro

Administratorul societăţii Hunter's unde erau angajaţi cei doi scafandri, Jorj Unciuleanu, a spus că misiunea de filmare a navei Medy, care a ajuns pe fundul mării la data de 1 septembrie a.c., a fost cerută de o companie de asigurări din Londra şi a semnat un contract cu ARSVOM pentru închirierea unei şalupe în vederea transportării scafandrilor în zonă. Când au văzut că cei doi scafandri stau prea mult sub apă, un coleg de-al lor a plecat să-i caute, dar nu i-a găsit. "Acesta s-a întors, a spus că a văzut bule de aer şi că presupune că echipa stătea în palier pentru decompresie. După zece minute am trimis cel de-al doilea scafandru, s-a dus la navă, a bătut semnalele specifice de a reveni pe navă, a spus că a văzut din nou bule cu staţionare în palier. Am aşteptat din nou, după care am fost nevoit să apelez ISU", a declarat Jorj Unciuleanu, şeful firmei de scafandri. În jurul orei 19.00, s-a dat alarma la 112 şi pe frecvenţele radio de urgenţă ale marinei. Echipele de salvare nu au putut, însă, să intre să-i caute pentru că marea era foarte agitată. "Imediat am luat o navă, toată trupa mea de scafandri. În jurul orei 19.00 am ajuns cu nava Opal. Marea era foarte foarte agitată. Am dispus întoarcerea navei deoarece era imposibilă găsirea scafandrilor", a declarat Ion Voicu, director ARSVOM. Reamintim că ARSVOM poate, conform legii, să desfăşoare şi alte activităţi în afară de cele de salvare pe mare, cum a fost cea de transport a unor scafandri în largul mării. Totul s-a derulat conform unui contract, preţul de transport fiind în jurul a 800-900 de euro - tarif stabilit prin ordin de ministru. De altfel, în cursul zilei de vineri, Jorj Unciuleanu şi-a asumat atât comanda privind transportul, dar şi factura emisă pentru prestarea acestui serviciu. Surprizele sunt însă altele, care se adaugă situaţiei care se întrezăreşte a fi o tragedie. Astfel, firma condusă de Jorj Unciuleanu, fost şef în cadrul Căpităniei Zonale şi în cadrul Administraţiei Porturilor Maritime, a omis să ia aviz de la Autoritatea Navală pentru acţiunea pe care o desfăşura în cursul după-amiezii de joi. Cu alte cuvinte, ANR a aflat despre scufundările la nava Medy în momentul alertei generale privind dispariţia celor doi scafandri.

"Cine şi-a imaginat că domnul Unciuleanu nu are aviz de la ANR pentru scufundare?!"

"Firma Hunter's trebuia să obţină, înainte de scufundări, un aviz de la ANR. Aşa se procedează, trebuie să fim anunţaţi şi noi, ceea ce nu s-a întâmplat", a declarat, pentru "Replica" de Constanţa, Paul Brânză, şeful ANR. Brânză a adăugat că sarcina obţinerii avizului aparţinea strict firmei Hunter's şi că ARSVOM nu avea o astfel de obligaţie, în afară de aceea de a anunţa că iese în larg cu o ambarcaţiune. ARSVOM a anunţat autorităţile privind ieşirea în larg, însă comandantul navei agenţiei a omis un singur amănunt: acela de a transmite că are şi scafandri la bord. "Căpitanul navei, Gheorghe Teleanu, a anunţat autorităţile. ARSVOM oricum avea sarcină să verifice, periodic, zona unde s-a scufundat nava Medy, pentru a vedea dacă nu cumva apar irizaţii de produs petrolier. A omis însă să spună, textual, că are patru scafandri la bord şi pe domnul Jorj Unciuleanu. Dar cine şi-a imaginat că domnul Unciuleanu, cu un trecut atât de bogat în conducerea portuară, nu are aviz de la ANR privind scufundarea?!", au comentat, pentru "Replica", angajaţi ai ARSVOM, care se declară alături de colegul lor: "Gheorghe Teheleanu are experienţă, lucrează de atâta timp şi mai are câţiva ani până la pensionare".

Familia locotenentului Cătălin Ispas, consiliată psihologic

Revenind la scafandrii dispăruţi, despre Cătălin Valeriu Ispas precizăm că este ofiţer în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă "Dobrogea" al Judeţului Constanţa având gradul de locotenent. Locotenentul Ispas este născut la 6 martie 1983 la Buzău, este căsătorit şi are un copil. Absolvent al Şcolii Militare de Subofiţeri "Pavel Zăgănescu" Boldeşti, la data de 01 august 2003 a fost repartizat la ISU "Dobrogea". La 15 decembrie 2007, în urma susţinerii unui examen, a trecut în corpul ofiţerilor primind gradul de sublocotenent, iar la 01 august 2010 a fost înaintat în gradul de locotenent, la termen. La 01 august 2009, lt. Cătălin Valeriu Ispas a fost încadrat la Centrul de Antrenament al Scafandrilor de Intervenţie al ISU "Dobrogea", fiind brevetat ca scafandru autonom din 2006. "În momentul în care a fost dat dispărut, lt. Cătălin Valeriu Ispas era în timpul liber şi presta servicii de scafandru autonom pentru o societate comercială în baza unui contract pentru care avea aprobarea inspectoratului", susţin reprezentanţii ISU care mai spun că au decis să asigure familiei lui Cătălin Ispas consiliere psihologică: "Şocul este destul de mare şi ne-am gândit să asigurăm consiliere psihologică familiei".

Cristian Zarafu are o fetiţă de 10 ani şi urma să se recăsătorească

Apropiaţii scafandrului dispărut, Cristian Zarafu, spun că acesta lucra aproape non-stop. Robert Robescu, unul dintre scafandrii ARSVOM este chiar cumnatul lui Cristian Zarafu care ne-a dezvăluit că acesta a divorţat de sora lui, Luminiţa cu care are o fetiţă de 10 ani, dar că în prezent avea o relaţie stabilă cu o fată din Mangalia. "Sora mea şi nepoţica Ana-Maria Roxana s-au stabilit în Finlanda, şi în 2004 Cristi a plecat de la ARSVOM pentru a fi alături de ele, însă s-a reîntors în ţară pentru că nu se acomodase. Pentru că nu s-au mai înţeles, au decis să divorţeze. Ulterior cumnatul meu şi-a deschis o firmă, însă colabora cu domnul Unciuleanu pe parte de ranfluări, operaţiuni de scoatere a epavelor, cercetăre. Cumnatul meu locuieşte în Mangalia, mai are doi fraţi şi recent îmi povestea că vroia să se recăsătorească. Muncea non-stop de când colabora cu domnul Unciuleanu. Am anunţat-o pe sora mea de ce s-a întâmplat şi ea speră că poate îl putem salva, dar sunt foarte slabe şansele. Valurile sunt foarte mari şi nu putem să intervenim. Suntem aproximativ 30 de persoane gata să acţionăm şi sperăm ca vremea să se amelioreze. Misiunea este una foarte dificilă. Sunt prea multe ore de când nu mai ştim nimic de el. Avea o voinţă de fier şi dacă avea posibilitatea, ar fi găsit o soluţie să se salveze, însă este prea puţin probabil să îl mai găsim în viaţă. Avea un echipament de câteva zeci de kilograme", a declarat, pentru "Replica", Robert Robescu, cumnatul scafandrului Cristian Zarafu.

Eugen Bola: Este doar un eveniment

Şeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Consatnţa, Eugen Bola, susţine că încă nu se poate vorbi încă despre un accident de muncă. "Este doar un eveniment. Competenţa Inspectoratului Teritorial de Muncă începe în momentul când avem un deces la locul de muncă sau accidente soldate cu invaliditatea unei persoane. Dar cele două persoane sunt încă dispărute. Totuşi inspectorii de muncă s-au deplasat la firma angajatoare pentru a aduna informaţii despre contractele de muncă, fişa postului şi protecţia muncii", a declarat Bola.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108