REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.8° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
15.8° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

Anul 2022 a fost marcat de o inflaţie record care şi-a pus amprenta asupra consumului

Anul 2022 a fost marcat de o inflaţie record care şi-a pus amprenta asupra consumului

Victor ROTARU 27 decembrie 2022 | 00:00 235

În 2022 coşurile de cumpărături au devenit mai mici sau au început să cuprindă produse mai ieftine ori la promoţie.

Cele mai multe produse şi servicii s-au scumpit rapid în 2022, alimentele de bază şi, în general, bunurile de larg consum având astfel preţuri cu până la 30-50% mai mari decât în urmă cu un an. Inflaţia record, care s-a apropiat de 17% pe final de 2022, nu pare că este încă gata să îşi încetinească acest galop. Jucătorii din comerţul alimentar, la fel şi furnizorii lor, spun că în continuare primesc anunţuri de scumpiri. Aceste majorări de preţuri nu au fost încă transferate 100% către preţul final, cel plătit de consumator, aşa că ar putea să mai urmeze schimbări.

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a crescut cu 4,5% în primele zece luni din acest an (cele mai recente date), ritmul fiind de peste două ori mai lent decât în 2021. Datele Institutului Naţional de Statistică sunt deflatate, astfel că fac referire la vânzările în volum, nu la cele în valoare. Cifrele sunt cu atât mai relevante pentru a arăta apetitul de consum. Jucătorii din comerţul modern – atât retailerii cât şi furnizorii lor – spun că scumpirile pe bandă rulantă îşi pun amprenta asupra comportamentului de consum, oamenii fiind mai chibzuiţi în achiziţii. Astfel, ei caută produse mai ieftine, în gramaje mai mici sau la ofertă dat fiind că salariile nu au reuşit să ţină pasul cu inflaţia.

Universul de comerţ modern din România a depăşit în 2022 pragul de 4.000 de magazine, fie ele hipermarketuri, supermarketuri, unităţi de discount, proximitate modernă sau cash&carry. Reţelele au continuat să deschidă unităţi noi, acesta fiind modelul practicat şi anterior, indiferent de contextul economic, politic sau sanitar. Atât în criza financiară din 2009-2010, cât şi în pandemie, în anii de boom şi în 2022-ul marcat de inflaţie, lanţurile internaţionale au scos din buzunare bani pentru dezvoltare. Unele reţele au accelerat expansiunea sau au menţinut ritmul, e cazul Auchan, Penny, Carrefour sau Kaufland, în timp ce altele au apăsat frâna. E cazul Profi, care a mizat mai degrabă pe remodelări.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108