REPLICA ONLINE CONSTANTA

14.2° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
14.2° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

ATENȚIE! Verificați periodic valabilitatea cărții de identitate!

ATENȚIE! Verificați periodic valabilitatea cărții de identitate!

Replica API 13 iulie 2019 | 01:20 353

Cartea de identitate este singura modalitate prin care o persoană poate avea acces direct la serviciile necesare unei existenţe minimale. Lipsa documentelor de identitate îngreunează sau chiar limitează sever accesul la mai multe tipuri de drepturi cetăţeneşti: drepturi sociale şi economice (asistenţă socială, asigurări sociale, angajare), drepturi politice (participarea la vot) etc. Iată, aşadar, cât de importantă este cartea de identitate, iar în rândurile care urmează Direcţia Generală de Evidenţă a Persoanelor Constanţa vă pune la dispoziţie următoarele informaţii:

În baza dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 cu modificările şi completările ulterioare, cetăţenii au obligaţia să se legitimeze pe teritoriul României cu un act de identitate. Actul de identitate este documentul care se eliberează cetăţeanului român cu care se face dovada identităţii, a cetăţeniei şi a domiciliului, necesare la valorificarea drepturilor şi obligaţiilor prevăzute de Constituţie, precum şi de alte acte normative.

În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor care arondeaza localitatea de domiciliu sau reşedinţă cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate.

În celelalte situaţii sau la împlinirea vârstei de 14 ani cetăţenii sunt obligaţi să solicite eliberarea unui act de identitate în termen de 15 zile de la producerea evenimentului.

„Facem un apel către toţi cetăţenii pentru a verifica periodic termenul de valabilitate al actelor de identitate, în vederea evitării situaţiilor neplăcute în care pot deveni contravenienţi la prevederile legii! Prezentaţi-vă la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor la care sunteţi arondat, pentru demararea demersurilor în vederea eliberării actului de identitate! Vă prezentăm alăturat site-ul DGEP Constanţa ce conţine lista Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidenţă a Persoanelor (SPCLEP-uri) din judeţul Constanţa şi a localităţilor arondate acestora, unde se poate solicita eliberarea actului de identitate: https://www.dgep-constanta.ro/evidenta-persoanelor/spclep-uri-din-judetul-constanta/”, au transmis reprezentanții direcției.

Termenele de valabilitate ale cărţii de identitate sunt: pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 – 18 ani, termenul de valabilitate a cărţii de identitate este de 4 ani; pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 – 25 ani, termenul de valabilitate a cărţii de identitate este de 7 ani; după împlinirea vârstei de 25 de ani, termenul de valabilitate a cărţii de identitate este de 10 ani; după împlinirea vârstei de 55 de ani, cartea de identitate se eliberează cu termen de valabilitate permanent.

Important de ştiut:

Principalele contravenţii reglementate prin O.U.G. nr. 97/2005, republicată privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.

- Titularii actelor de identitate sunt obligaţi să ia măsuri pentru a evita deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul acestora.

- Persoana care a găsit sau a intrat în mod fortuit în posesia unui act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligată să îl depună ori să îl trimită, în termen de 24 de ore, la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor sau la cea mai apropiată unitate de poliţie.

- Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior găsit de titular, trebuie predat în termen de 48 de ore la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.

- În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani, minorul are obligaţia să solicite serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor eliberarea actului de identitate.

- Cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puţin de 15 zile, titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligaţia să solicite serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor eliberarea unei noi cărţi de identitate.

- Persoanele care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate să ceară înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă în termen de 15 zile de la mutare.

- Este interzisă darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanţie pentru prestarea unor servicii, pentru încredinţarea unor bunuri şi valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri, de către persoanele neautorizate.

- Persoana care găzduieşte o altă persoană, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a), are obligaţia de a anunţa poliţia sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.

F.B.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108