REPLICA ONLINE CONSTANTA

14.2° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
14.2° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Bătaie pe enoriaşi, la Cobadin! Teodosie, împăciuitor: A fost lipsă de comunicare

Bătaie pe enoriaşi, la Cobadin! Teodosie, împăciuitor: A fost lipsă de comunicare

Replica API 21 martie 2018 | 00:55 3643

Scandal între două feţe bisericeşti, într-o localitate din judeţul Constanţa: un călugăr doreşte să înfiinţeze un centru social pentru bătrâni şi nevoiaşi, iar preotul din sat face tot posibilul să-l „trimită la plimbare”, pentru a-şi păstra enoriaşii. După cum spune un vechi proverb chinez „Doi tigri nu pot fi stăpâni pe acelaşi munte”, şi cei doi monahi par a avea ceva de împărţit. Sătenii par, la rândul lor, împărţiţi în două tabere. Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, declară însă că tensiunea a fost doar o lipsă de comunicare şi că, între timp, situaţia a fost clarificată: „După ce au comunicat între ei s-au înţeles în deplină armonie”.

Totul a început anul trecut, când un călugăr a primit o donaţie în localitatea Negreşti, comuna Cobadin, constând într-un imobil vechi, aflat undeva aproape de centrul localităţii. Potrivit sătenilor, călugărul a început să facă demersuri în vederea consolidării clădirii, urmărind să o transforme într-un centru de binefacere, dotat cu cantină socială. Aşa spun unii oameni. Alţii, în schimb, spun că se urmăreşte transformarea imobilului într-o mănăstire, ceea ce înseamnă că biserica din sat şi preotul paroh Constantin Petre să rămână cu enoriaşi mai puţini.

Am aflat câte ceva de la primarul comunei Cobadin, Cornel Cocoş: „Un călugăr a primit o donaţie acolo, un spaţiu unde a fost o casă, unde vrea să facă o mănăstire, un aşezământ social, aproape de biserică, chiar în mijlocul satului. O mănăstire nu se poate face decât în afara localităţilor, într-un loc retras, nu în centrul lor. Eu am fost acolo cu băieţii de la cadastru, i-au măsurat, şi-a dus acolo nişte containere, şi-a mai dus butoaie din lemn, a început să sape acolo, şi-a adus materiale de construcţie, traverse, nisip şi pietriş. Dacă vrea să facă un aşezământ social, pentru săraci, e bine, dar nu ar fi bine să facă mănăstire pentru că e aproape de biserică”, ne-a declarat primarul care, înainte de a fi primarul comunei, a fost, la rândul lui, preot. Tot el ne-a mai declarat că oamenii din sat nu sunt de acord cu ridicarea unei mănăstiri, fiind fideli preotului Constantin. Alte persoane, în schimb, ne-au mărturisit că mulţi săteni chiar apreciază intenţia noului venit. „Călugărul respectiv a venit în toamna trecută într-o locaţie pe care a primit-o, deci este proprietar. Acum, preotul din sat se teme să nu-i ia şunca din fasole, cum s-ar zice, şi îşi bagă unghia în gât când vede că vin acolo oameni chiar şi din Bucureşti. Am înţeles că acel călugăr a adus un preot cu har, iar lumea îl caută pentru asta. Că îi convine sau nu, preotul paroh din localitate nu are ce face. Dacă este bun, oamenii vor veni tot la el. Cei mai bătrâni, care merg la el de 10-15 ani, sunt de partea lui, dar cei mai tineri ţin cu călugărul, pentru că vrea să facă un centru social, adică ceva bun, benefic”, ne-a declarat un localnic, care şi-a păstrat anonimatul.

„Preotul Constantin se teme că lumea nu va mai apela la el pentru pomeni, botezuri şi alte cele, dar călugărul a şi spus că el nu vrea aşa ceva. El doreşte să-i ajute pe săraci, pe copiii nevoiaşi, pe bătrâni, să le ofere o masă caldă. Din punctul ăsta de vedere poate sta liniştit. Dar el nu gândeşte aşa, tot încearcă să-l gonească de acolo. În urm cu vreo două luni, a venit cu arhiepiscopul Teodosie ca să-l facă să renunţe. Le este frică să nu rămână fără oameni”, ne-a declarat o localnică.

Primarul Cocoş, de partea parohului

Aceste aspecte au fost confirmate, încă o dată, de primarul Cocoş: „Normal că omul şi-a luat măsuri, mai ales că are biserica în renovare, se chinuie să strângă bani din sponsorizări ca să o picteze. Nici ÎPS Teodosie nu-i dă voie să facă mănăstire acolo. A fost aici şi am căutat împreună un loc retras, spre Conacu, unde să îşi facă mănăstire, dacă asta vrea”, ne-a mai declarat Cornel Cocoş.

Unde-s banii?

Faza cu pictarea pereţilor din biserică este reală, ne-au confirmat şi localnicii, însă doar partea cu strânsul banilor. „Preotul Constantin a mers din poartă în poartă, a strâns bani de la oameni, apoi cu banii strânşi i-a cumpărat soţiei maşină. Acum am auzit că umblă să strângă alţi bani”, ne-a declarat o altă persoană din aceeaşi localitate.

Aceste aspecte, însă, nu au fost confirmate oficial. Primarul susţine că, dacă întradevăr aşa s-a întâmplat, se poate verifica. „Orice perot de la biserică are un consiliu format din 7-8 consilieri. Banii care se strâng de la oamenii din sat ar trebui chitanţaţi, se duc într-un cont, iar oamenii şi consiliul parohial ar trebui să-l întrebe: „Părinte, unde sunt banii, ce-ai făcut cu ei?”. Nu este greu de verificat aşa ceva. Dacă ei nu verifică şi consideră că au fost minţiţi, pot face o reclamaţie la Arhiepiscopie, care va trimite un control financiar intern. Întradevăr, oamenii din sat şi agenţii economici care au sponsorizat ar trebui să vadă cum s-au cheltuit banii. Dar asta este treaba lor ce fac acolo”, ne-a mai precizat edilul.

Dar şi sătenii au aflat că banii s-au cheltuit, dar fără a se vedea ceva în urma lor „Nu ştim ce a făcut cu banii, cert este că biserica încă nu a fost pictată. S-au apucat şi au răzuit pereţii până la tencuială, preotul a strâns bani de la fiecare familie pentru pictură, în toamna trecută a venit cineva, nu aştim ce a făcut acolo dar de pictat nu s-a apucat. Ştiu că în fiecare zi, fiecare familie trebuia să-i ducă mâncare, dar biserica a rămas la fel, nu s-a pictat nimic”, ne-a mai declarat o altă persoană, o localnică.

Ce spune ÎPS Teodosie, arhiepiscop al Tomisului, despre toată această poveste

În contradictoriu cu toate aceste mărturisiri ale oamenilor din zonă, ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, susţine că nu este vorba despre nici o neînţelegere şi că, de fapt, totul este în deplină armonie. „Nici vorbă de aşa ceva. Chiar ieri (luni, 19 martie n.r.) am vorbit cu preotul paroh de acolo. Nu este nici o neînţelegere, el este foarte mulţumit. Este vorba despre două obiective: pe deoparte, se face un centru social, iar pe de altă parte se face un aşezământ monahal. Dar sunt diferite, aşezământul se va face în afara satului. La început nu s-a ştiut despre ce este vorba, dar s-au înţeles bine şi toate sunt în ordine. Au fost neclarităţi cât timp nu au comunicat. După ce au comunicat între ei s-au înţeles în deplină armonie”, ne-a declarat ÎPS Teodosie. Cu privire la banii strânşi pentru pictarea bisericii, înaltul prelat ne-a precizat că este vorba de cu totul altă problemă: „Nu există nici o reclamaţie, este vorba despre cei care au răspuns la licitaţie: nu mai sunt apţi. Trebuie să se facă o nouă licitaţie. Nu s-a strâns nici un ban pentru asta. Banii s-au adunat la biserică, pe bază de chitanţă, dar nu se poate începe pictura fără o licitaţie serioasă”, ne-a mai declarat arhiepiscopul Tomisului.

Comparând aspectele relatate de localnici cu precizările reprezentantului Arhiepiscopiei, deducem că adevărul este pe undeva pe la mijloc. Poate şi oamenii au înţeles greşit unele lucruri, poate şi preoţii între ei or fi avut ceva de împărţit, cert este că oamenii trebuie să aibă libertatea de a-şi alege duhovnicul.

Daniel ALBU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
ha,ha , cica primaru popa cocos e de partea parohului.da de unde bre il roaga pe spagoveanu sa aleaga unde vrea muschii lui teren de manastire de parca ii da de la masa de la viisoara
1
0
Smecheria e simpla - popa din sat are norme de indeplinit - norma de lumanari vadute, norme de iconite, etc. etc. Daca vina calugarul si mai aduce cu el si vreo icoana de plastica, facatoare de minuni, popa are mai putini clienti, deci vinde mai putin, deci aleluia salariu, pentru ca nu si-a mai facut norma. Iar comunicarea dintre ei s-a facut asa: Teodosie le-a zis - Ciocu mic! Acum e armonie...
18
3
Teodosie minte ca un Porc dupa numele de botez original Porcu Macedon din Dorna Arini! Nu lasati sa se construiasac inca o troaca de porci ingalati homosexuali aroganti escroci si hoti care vor varsa bani grei la Teodosie ,pana ce acesta va fi arestat impreuna cu cei 15 frati ai sai carora le a facut case afaceri masini bani aur neam de tigani lingurari !
17
6
Popi sunt niste paraziti , calugari la fel . Nu ii mai satura dracu de bani . Daca mergi intr-o manastire ai sa te minunezi cati bani se pot invarti . Vand tot felu de lemne si atisoare pe bani grei . Mai ales la manastirile ceva mai vestite curg bani in buzunarele calkugarilor . Acesti popi si calugari sunt draci in sutana . Tartorul lor este prea fericitul daniel care de cand a ajuns mare peste tartori , numai la bani le este mintea . Cat despre scaraoschi episcopul tomisului , asta este dracul gol . Preotul cornel , actual primar la cobadin , asta nu are nici un moral . Il cunosc bine .
21
5
drak-nea de la Gratia de Teleorman.de acolo vin directivele -deocamdata.vezi ca s-ar putea sa fii arestat pentru"defaimare"ca dusman al poporului.
11
4
Astfel arata tara mea acum Nici republica, nici regat, nici imparatie, ci, CALIFAT al mulahilor ortodoxati !
10
9

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108